Volvo S40 – Allt du behöver veta

Volvo S40 är en premiumbil av högsta klass som tillverkas av Volvo mellan 1995 och 2012. Den första generationen av S40, S40 I, tillverkades mellan 1995 och 2004 medan S40 II tillverkades mellan 2004 och 2012. S40 upphörde att tillverkas 2012 och ersattes av V40 hatchback.

Under den tiden lyckades Volvo sälja mer än en miljon av dessa, även V40 kombiversionen inkluderad. S40 finns med några olika motoralternativ som börjar med små 1,6L fyrcylindriga motorer med 101 hästkrafter och går hela vägen upp till S40 II S Automatica med uppåt 400 hästkrafter.

Den första generationen av S40 använder sig av Volvos klassiska boxiga sedandesign medan den andra generationen av S40 är mer eller mindre likadan, men med mer rundade kanter. Interiört är S40 I lite daterad just nu medan S40 II är lite modernare, men inte alls lika modern som dagens Volvo-sedaner.

När det gäller tillförlitlighet ligger S40 under det genomsnittliga tillförlitlighetsmediet, särskilt den första generationen av modellen. Trots detta erbjuder S40 II nu ett stort värde på begagnatmarknaden, men för att köpa den krävs att du gräver djupare i bilens historia för att avgöra om den verkligen är värd det eller inte, eftersom kvaliteten på underhållet spelar en stor roll för den totala ägandekostnaden.

Volvo S40 – Drivlinan

Volvo S40 I-modellserien börjar med en 1,6 liters fyrcylindrig radmotor med 105 hk, medan versionen av den här motorn efter faceliftet ger 109 hk. Nästa i raden är den fyrcylindriga 1,6L-motorn med 116 hk/122 hk. Volvo S40 I 2.0L erbjuder en 2.0L 4-cylindrig motor med 136 hk och 160 hk för den turboladdade versionen. Toppmodellen T4 har en 1,9 liter lång radmotor med 200 hästkrafter.

  Har Volvo en superbil?

S40 II-serien börjar också med en 1,6 liters 4-cylindrig motor med 100/125 hk. 1,8L-motorn har 125 hk medan 2,0L-motorn finns tillgänglig med 145 hk. S40 II finns också med några 5-cylindriga motorer med effekter mellan 140 och 230 hk medan den mest kraftfulla S40-modellen hittills är S40 II S Automatica med sin 4,7L V8-motor med 440 hk.

S40 I finns med fyra dieselmotorer med effekter på mellan 90 och 115 hk medan S40 II finns med dieselmotorer på mellan 100 och 190 hk. S40 I levereras med manuell växellåda och FWD medan S40 II också kan fås med automatisk växellåda, RWD eller AWD-drivlina.

S40-serien är inte så speciell när det gäller effektivitet eftersom den högsta MPG som S40 får ligger runt 30 MPG i bästa fall. På det hela taget är motorerna sofistikerade men inte alltför tysta.

Volvo S40 – Design och chassi

Den första generationen av S40 ser gammal ut både invändigt och utvändigt, vilket är väntat med tanke på bilens ålder. Den andra generationen är lite modernare, men inte alls lika tidsenlig som nyare Volvomodeller är. Interiördesignen är ganska mycket bättre med den nyare modellen, men den saknar också flertalet toppmoderna funktioner.

S40:s chassi- och fjädringsinställning är anpassad för en bekväm körning vilket innebär att S40 inte är någon sportbil, inte ens när det gäller S40 Automatica.

Volvo S40 – Tillförlitlighet och vanliga problem

S40 är inte den mest pålitliga Volvo-bilen hittills vilket innebär att den lider av en hel del problem, både första och andra generationens modeller. De vanligaste problemen som tenderar att drabba S40 är förknippade med katalysatorn, bristfälliga bromsar, läckande soltak, oljeläckage och ett fel på MAF-sensorn.

  Är Volvos dyra att underhålla?

Vissa av dessa är lite mer bekymmersamma än andra, till exempel problemet med bromsarna medan problem som det läckande soltaket kan åtgärdas i ett tidigare skede om du är uppmärksam på det. S40 II är lite mer tillförlitlig än den första generationen, men inte tillräckligt för att göra en verklig skillnad.

Volvo S40 – Värde och praktiska egenskaper

Volvo S40 kan fås mellan 2 500 och 16 000 dollar beroende på modell, byggår, utrustning, skick och körsträcka. En del av dessa kan vara av stort värde om de har underhållits i hyfsad grad. Trots detta måste du vara mycket uppmärksam på alla servicehistorikdokument.
Praktiskt sett är S40 kanske inte den största sedanen som finns, men den erbjuder definitivt tillräckligt med utrymme för någon som inte planerar att transportera längre personer så ofta. Lastutrymmet är också hyfsat medan den övergripande sikten är medioker.

FAQ-avsnitt

Vilken Volvo S40 ska jag köpa?

Mellan de två S40-generationerna bör du fokusera din uppmärksamhet på den som du gillar mest eftersom båda är relativt lika när det gäller kvalitet. S40 II är dock en mer avancerad bil, särskilt eftersom den finns i både RWD- och AWD-form samtidigt som den har en automatisk växellåda.

När det gäller motorerna verkar T4-motorerna vara de mest populära, medan en del människor också berömmer 1,9-litersdieselmotorn för att vara en riktigt pålitlig enhet.

Är Volvo S40 säker?

Volvo-bilar är kända för sina imponerande säkerhetsreferenser och S40 är ingen skillnad, särskilt inte den andra generationen. Första generationen av S40 är nu en relativt gammal bil, vilket innebär att den inte är lika säker som S40 II.

  Vilken Volvo är säkrast?

Men även S40 II saknar majoriteten av dagens säkerhetsteknik eftersom de flesta av dessa inte var tillgängliga på den tiden. Trots detta är den andra generationens S40 byggd hårt vilket ger den ganska imponerande resultat i krocktesterna.

Varför slutade Volvo att tillverka S40?

Man skulle kunna tro att Volvo efter en miljon sålda enheter motvilligt skulle lägga ner S40. Men under de sista åren av S40-försäljningen skedde en enorm nedgång i popularitet eftersom det tidiga 2010-talet var den tid då SUV:er och crossover började vinna snabbt i popularitet.

Slutligen är de femcylindriga motorerna i S40 varken ekonomiska eller snabba samtidigt som de är för bullriga för segmentet. Ägarna klagade också på ergonomin också, men den främsta anledningen till att S40 fick sparken är att bilar som dessa började förlora uppmärksamhet snabbt.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts