Vanliga problem med Volvo C70

Volvo C70 är en svensk cabriolet/coupé i premiumklassen som hade två generationer innan produktionen upphörde 2013. Den första generationen C70 tillverkades mellan 1997 och 2005 och finns antingen som coupé eller som cabriolet med mjukt tak. Den andra generationen av C70 var i produktion mellan 2005 och 2013 och finns endast som cabriolet med hårt tak.

C70 verkar vara ganska problematisk på grund av sin komplexa cabrioletkonstruktion och för att inte så många är villiga att underhålla den tillräckligt bra. De vanligaste problemen i samband med C70 är problem med takmekanismen, turboladern, kylningsproblem, oljeläckage och elektronik.

Den första generationen av C70 är nu 25 år gammal vilket innebär att många av dessa också har problem som är förknippade med åldern. Allt som allt kan C70 vara ett övervägande värt, men bara om allt underhåll görs på rätt sätt.

Den andra generationen av C70 verkar klara sig lite bättre men är fortfarande under genomsnittet när det gäller tillförlitlighet, särskilt om man jämför med nyare Volvomodeller.

Volvo C70 – Problem med takmekanismen

Många Volvo C70-ägare klagar på att takmekanismen börjar ställa till problem redan innan bilen nått en betydande mängd mil. Problemet beror främst på ett fel i de mikrobrytare som styr takmekanismen. Taket tenderar därför att stänga långsamt eller inte alls.

Dessutom är taket känt för att läcka på den första generationens modell och detta beror främst på slitna och igensatta tätningar och avlopp. Dessa kan tas om hand genom att ständigt rengöra dessa komponenter, men om du misslyckas med att göra det tillräckligt tidigt kommer du sannolikt att behöva byta ut dessa komponenter helt och hållet.

  Har Volvo en fjärrstart?

Volvo C70 – problem med turboaggregat

Båda generationerna av Volvo C70 är kända för att drabbas av problem med turboladdare. Om du ser blå eller svart rök komma från avgaserna är det troligt att det är turboladdaren som är orsaken. De flesta Volvo-specialister anser att turboladdaren kan hålla länge, men bara om den underhålls ordentligt.
Om så inte är fallet kommer du att tvingas investera i helt nya turboladdare, vilket kan bli en riktigt dyr reparation. Vanliga symtom som förknippas med en defekt turboladdare är också bristande effekt, inkonsekvent acceleration och visslande ljud som kommer från under huven.

Volvo C70 – Kylningsproblem

Många Volvo C70-ägare klagar på att deras bilar drabbas av överhettning på grund av antingen en felaktig pump, en felaktig termostat eller en läcka någonstans i kylsystemet. En del av dessa problem visar sig genom långsamma och konsekventa ökningar av motorns driftstemperatur, andra meddelas till föraren via varningslampan för en trasig termostat.

Dessutom har vissa ägare klagat över att kylningen bubblar och att mycket vit rök pumpas ut under huven. Om detta verkligen inträffar är din bil överhettad och du bör parkera bilen och ringa efter väghjälp.

Volvo C70 – oljeläckage

Volvo C70 är nu en 25-årig bil och de allra yngsta C70-modellerna på vägarna är nu nästan 10 år gamla. Detta innebär att många av dessa har samlat många mil på klockan så det är inte konstigt att de förbrukar större mängder olja. Ibland beror problemet dock direkt på en oljeläcka.

  Aiways vs Volvo - vilken är bäst?

Oljeläckage i Volvo C70 tenderar att ske kring de tätningar och slangar som förbinder oljetanken med motorn. Dessa kan tas om hand genom att helt enkelt justera om dessa komponenter eller genom att helt byta ut dem. Oavsett vilket är oljeläckage på vägen en betydande säkerhetsrisk för dig själv, din bil och alla runt omkring dig.

Volvo C70 – Elektriska problem

På det hela taget är Volvo egentligen inte ett märke som tenderar att drabbas av omfattande elektriska problem, vilket är fallet med några av sina tyska rivaler. Hur som helst har åldern tagit ut sin rätt på C70, vilket innebär att elektriska problem blir alltmer relevanta.

De vanligaste elektriska problemen som drabbar C70 är att takmekanismen inte fungerar, att elrutorna inte fungerar, att den yttre belysningen inte fungerar, att tillbehören i bilen inte fungerar, att instrumentbrädan inte fungerar, att bränslemätaren inte fungerar och många fler potentiella problem med inredningssystemen.

FAQ-avdelning

Varför slutade Volvo att tillverka C70?

Volvo C70 utformades ursprungligen som en Volvo sportcoupé med högklassiga material, potenta motorer och lyxiga inredningsdetaljer. Volvo sparkade dock C70 i början av 2010-talet eftersom försäljningen faktiskt var lidande. Volvo har sagt att Polestar 1 är den andliga efterföljaren till C70, men Polestar 1 är uteslutande en hybridsportcoupé.

Hur som helst var det tidiga 2010-talet en tid då SUV:er och crossovers började ta över världen när det gäller försäljningen. Detta har fortsatt fram till idag och det är därför inte många biltillverkare är lika villiga att göra en cabriolet/coupe som de en gång var.

  Vilken Volvo SUV är störst?

Vilken generation av Volvo C70 ska jag köpa?

Den andra generationen av Volvo C70 är mycket modernare, säkrare, bättre utrustad och bekvämare, särskilt eftersom den finns som en cabriolet med hårt tak. Å andra sidan erbjuder 1:a generationens C70 en något tidskapselliknande upplevelse eftersom bilen byggdes i en annan tidsepok.

Om du därför gillar den gammaldags känslan eller om du vill ha en strikt coupé är det första generationens C70 du ska köpa. Om du däremot vill ha en modernare bil som i mycket högre grad klarar av att uppfylla alla moderna vardagliga plikter är den andra generationen av C70 det självklara valet.

Vilken motor i Volvo C70 är bäst?

Den bästa Volvo C70-motorn är den 5-cylindriga 2,5L T5-motorn i linje som ger 227 hk. Den här motorn verkar balansera tillförlitlighet, användarvänlighet, sofistikering och effekt bäst. Om du köper en C70 och vill ha den bästa C70-upplevelsen du kan få måste du välja en av de femcylindriga motorerna.

Som sådan är 2,5T troligen den bästa att skaffa eftersom den erbjuder tillräckligt med kraft samtidigt som den är relativt sofistikerad men är lite på den högre sidan.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts