Vanliga problem med Mercedes W220

Mercedes W220 problem

Mercedes W220 är Mercedes flaggskepp, en fyradörrars sedan som tillverkades mellan 1999 och 2006. Den är den fjärde generationen av S-klassen och anses allmänt vara den sämsta S-klassen hittills. Anledningen till att de flesta anser att W220 är den sämsta är att den kom i en tid då Mercedes slutade att göra överkonstruerade bilar för att spara pengar.

W220 är också en av de minst pålitliga Mercedes-sedanerna i allmänhet eftersom den lider av en mängd olika problem som kan förstöra hela ägarupplevelsen. De vanligaste Mercedes W220-problemen är förknippade med rost, luftfjädringssystemet, elen, styrsystemet och slutligen motorn.

Många av dessa är allvarliga och förekommer vanligtvis på alla W220-modeller vilket innebär att du sannolikt kommer att stöta på alla dessa om du väljer en W220. Visst kommer förebyggande underhåll att spela en stor roll för att undertrycka de flesta av bilens problem, men W220 är helt enkelt inte lika välbyggd som en S-klass brukar vara.

Oavsett vilket, se till att göra en grundlig inspektion före köpet om du är ute efter en W220. Gå igenom alla de problem som nämns ovan i stor detalj eftersom vissa av dessa kan kosta några tusen dollar att åtgärda. W220 är en svår bil att äga och kallas av en anledning för den sämsta S-klassen genom tiderna.

Mercedes W220 rostproblem

W220 är tyvärr också benägen att drabbas av allvarlig rost, särskilt modellen före facelift. Rost tenderar att samlas under bilen, i de inre hjulhusen, runt strålkastarna, under stötfångarna och till och med på vissa fjädringskomponenter. Det är svårt att åtgärda rost, och därför bör du försöka hitta en W220 utan rost alls.

  Ska jag rostskydda min Mercedes?

Tornet är också känt för att ackumulera rost med tiden, vilket innebär att utbytesdelar är den troliga lösningen för allvarlig korrosion. Om korrosionen inte åtgärdas i tid kan den förstöra bilens återförsäljningsvärde, så mycket att W220:an då kostar mindre än ett års underhållskostnader.

Mercedes W220 luftfjädringssystem

Mercedes W220 är en certifierad lowrider, inte för att fjädringen är utformad med lowriderläge i åtanke, utan snarare för att bilen tenderar att sjunka på grund av luftfjädringsproblem. Det finns många W220-modeller runt om i världen som praktiskt taget kysser golvet eftersom luftfjädringssystemet är så dåligt som det bara går.

De vanligaste problemen med luftfjädringen är defekta luftfjädrar, luftläckor och en dåligt fungerande luftpump. Dessa kan kosta en hel del pengar att ersätta, men vissa specialister säger att de kan reparera dem för bara en bråkdel av kostnaden. Hur som helst, om du stöter på en W220 som hänger av sig är det troligt att luftfjädringssystemet är trasigt.

Mercedes W220 elektriska problem

Rostproblem, luftfjädringsproblem och elektriska problem är en del av Mercedes W220:s domedagstriad. Det betyder att dessa tre typer av problem är så dåliga att de vanligtvis förstör hela ägarupplevelsen. Elektriska problem är många och börjar med dåliga strålkastare, dåliga dörrar med mjukstängning, felaktiga strömbrytare, problem med ABC-pumpen och ett dränerande batteri.

Det slutar inte där eftersom W220 också lider av felaktiga elektriska fönster, ett felaktigt elektriskt soltak, en felaktig vevstaksgivare, problem med klusterlampor, radioproblem och en hel del annat. Du bör skaffa dig en OBD-läsare och alltid ha den i bilen eftersom du kommer att behöva den med en W220.

  Polestar vs Mercedes tillförlitlighet - vilken är bäst?

Mercedes W220 problem med styrsystemet

Mercedes W220 är känd för att drabbas av ett problem som kallas ”torque steer”. Det händer när du accelererar och bilen och bilen styr utan att du egentligen vill det. Problemet här beror främst på fjädringen och hjuluppställningen som ofta tenderar att gå i otakt av olika anledningar.

Bakhjulen är inte vända åt det optimala hållet vid acceleration, vilket gör att hela bilen styr. Detta är naturligtvis ett stort problem, så se till att åtgärda det närhelst det inträffar.

Mercedes W220 motorproblem

För att avrunda listan över W220 gremlins måste vi också prata om motorerna. Verkligheten är att W220-motorerna inte alls är lika opålitliga som vissa andra komponenter är, men OM 628-motorn är känd för timingproblem, M137-motorn läcker olja samtidigt som både M137- och M275-motorn kostar mycket pengar att underhålla.

På det hela taget är motorerna i W220 inte perfekta, men de är en bit över fjädringen, elen och den fruktade vattenbaserade färgen som verkar rosta som om bilen vore ett sjunket skepp.

FAQ-avsnittet

Är Mercedes W220 verkligen så dålig?

Ja, det är den. Skälen till varför det är så är många. Till att börja med är W220 en S-klass, vilket innebär att den representerar det allra högsta skiktet i Mercedes Benz-katalogen. Därför borde bilen vara ett föredöme för andra billigare Mercedes-modeller att följa. W220 är opålitlig, den saknar kvalitet och den ser konstig ut.

  Vilka Mercedes-modeller har turbodiesel?

På det hela taget förtjänar W220 verkligen allt dåligt rykte eftersom den verkligen är sämre än alla andra Mercedes Benz S-klassmodeller. Det betyder inte att det är ett strikt nej att köpa en sådan, men du bör vara medveten om vad du ger dig in i.

Ska jag köpa en Mercedes W220?

Om du gillar hur W220 ser ut och du avsätter en betydande summa pengar för underhållskostnader kan W220 i bästa fall vara ett hyfsat köp. Bilen förtjänar sitt dåliga rykte, men om du vet hur du köper en bil och tar hand om den kan W220 tjäna dig som alla andra bilar där ute.

Spela inte förvånad om du hamnar med en stor reparationsräkning och gå inte lugnt in i den goda natten för W220 är ett problem som väntar på att hända.

Vilken är den bästa W220-modellen att köpa?

Oavsett vilken motor du vill ha, satsa alltid på W220-modellerna efter faceliftet eftersom de är mycket bättre än modellerna före faceliftet. De använder inte vattenbaserad färg vilket innebär att de är mycket mer tillförlitliga.

S430 anses vara en mer pålitlig modell medan S500 inte är alltför annorlunda. S55 och S600 är extremt dyra att driva och underhålla.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts