Vilka Mercedes-modeller har turbodiesel?

Vilka Mercedes-modeller har turbodiesel?

Mercedes erbjuder för närvarande både gas- och dieseldrivlinor för i stort sett alla modeller. Även om dieselmotorer inte är ett alternativ i USA är dieselmotorer i Europa lika populära, om inte till och med mer populära jämfört med gasmotorer (bensinmotorer).
Dagens Mercedes-dieselmotorer är långt ifrån de gamla smutsiga dieselmotorerna från förr. Dessa motorer är vanligtvis mer bränsleeffektiva jämfört med en gasmotor med liknande effekt, och de är inte så förorenande som du kanske förväntar dig.

Dieseldrivna Mercedes sedans

Mercedes C-klass är den minsta sedanen i Mercedes sortiment. W205 Mercedes kommer att ersättas i år, men Mercedes erbjuder fortfarande W205 C-klass med några dieselalternativ. Alla turbodieselmodeller har en 4-cylindrig 2,0-litersmotor, och du kan även välja hybridmodellen C300 BlueTec.
Den större E-klassen erbjuder också några turbodieselalternativ. Utbudet inleds med E220d, som är utrustad med en 2,0-liters turbodieselmotor som liknar den i C300 BlueTec. Den här motorn producerar cirka 200 hästkrafter och erbjuder dessutom en bra bränsleeffektivitet. Den här motorn kan också kopplas ihop med en elmotor i E300de.
E-klassen erbjuder också några 6-cylindriga turbodieselmotorer, till skillnad från C-klassen. E350d och E400d 4MATIC har båda en 3,0-liters turboladdad 6-radsmotor med turboladdning som kan göra 260-340 hk, beroende på vilken modell det handlar om.
Den nyligen lanserade S-klassen har en ganska imponerande 3,0-liters turboladdad 6-cylindrig dieselmotor OM656. Denna motor driver instegsmodellen S350d och S400d. Effekten från OM656 i S400d är 340 hk, vilket gör den till den mest kraftfulla Mercedes-dieselmotorn genom tiderna.

  Vilken är den bästa Mercedes för terrängkörning?

Diesel-drivna Mercedes SUV:er

Mercedes erbjuder också dieselversioner av hela SUV-utbudet. Dessa modeller finns inte till försäljning i USA, men resten av världen kan välja mellan bensin- eller dieseldrivna Mercedes-modeller. Du kan också välja vissa av SUV:erna som diesel/elhybrider.
Motorerna i fråga är samma som i sedans. Den 4-cylindriga 2,0/2,1-liters turbomotorn finns i GLA eller GLC och även i vissa GLE-modeller. GLS däremot får den 3,0-liters turboladdade inline 6-motorn.
Du kan också välja ut G-klassen med en turboladdad dieselmotor också. Modellen i fråga är G350d som drivs av en 3,0-liters inline 6-cylindrig motor med 282 hk. Vissa anser att den här motorn är det perfekta alternativet för G-klassen, eftersom den erbjuder mycket vridmoment till ett mer rimligt pris jämfört med en gasdriven G-klass.

Varför finns det inga Mercedes dieselalternativ i USA?

År 2017 var endast 3 % av de Mercedes-bilar som såldes i USA 2017 dieseldrivna. På grund av den låga försäljningen och den växande oviljan mot diesel i allmänhet har Mercedes sedan dess slutat erbjuda några dieselmotorer i USA.
De flesta amerikaner föredrar gasdrivna bilar, eftersom bränslepriserna vanligtvis inte är lika dåliga som i Europa. De flesta dieseldrivna bilar i USA är vanligtvis pick-up trucks och kommersiella fordon, så en dieselmotor i en lyxbil är inte lika tilltalande.
Vissa skandaler som VAG Dieselgate-skandalen har ytterligare minskat dieselbilarnas attraktionskraft i USA. En annan anledning till att Mercedes slutade erbjuda dieselmotorer i USA är att amerikanska kunder inte kan använda det korrekta dieselbränsle som krävs för Mercedes dieselmodeller.
De flesta amerikanska bensinstationer erbjuder en stor andel biodiesel, så mycket som 20 procent. Och Mercedesbilar kräver mindre än 5 % biodiesel i dieselblandningen. Biodieselblandningar med hög andel biodiesel kan försämra motorn och orsaka många problem längre fram. Vissa tror att detta är den främsta anledningen till att Mercedes slutade erbjuda dieselmotorer i USA.

  Vad är Brabus för Mercedes-Benz?

Kommer Mercedes att sluta erbjuda dieselmotorer även på andra marknader?

Det är ganska oklart om Mercedes kommer att sluta erbjuda dieselmotorer helt och hållet. Nyare modeller tyder på att dieselmotorn inte är på väg någonstans eftersom vissa dieselmotorer som OM656 är tillförlitliga, kraftfulla och effektiva på samma gång.
Många regeringar föreslår förbud mot dieselmotorer under de kommande 5-10 åren, men detta är fortfarande i ett tidigt skede och det är svårt att säga om det någonsin kommer att ske. Många städer runt om i världen kräver också att du betalar en trängselavgift, vilket vanligtvis är mycket värre för en dieseldriven motor.

Gas vs diesel vs el

Vilka är fördelarna med en dieselmotor jämfört med en gasmotor?

En dieselmotor ger vanligtvis mer vridmoment, är mer bränslesnål och kostar mer på begagnatmarknaden. Dieselmotorer är ett bättre alternativ för motorvägskörning, eftersom moderna dieselmotorer förbrukar mycket mindre bränsle i processen.
Med detta sagt är en gasmotor mer anpassad för stadskörning och är vanligtvis mer raffinerad än en dieselmotor, som ofta har ett traktordrivet ljud. Dessutom är en modern gasdriven motor oftast inte heller lika skadlig för miljön.
Man räknar också med att en dieselmotor håller längre än en gasmotor, men en gasmotor går inte sönder lika ofta.

Vilka är fördelarna med elmotorer jämfört med traditionella förbränningsmotorer?

Elmotorer är mycket mindre skadliga för miljön än traditionella förbränningsmotorer. Tillverkningen av batterier är dock inte direkt miljövänlig. Elmotorer befinner sig fortfarande i ett tidigt skede och detta förväntas bli bättre med tiden.
En elmotor kan producera 100 % av sin effekt vid vilket varvtal som helst, men en traditionell förbränningsmotor måste förstöra upp till ett visst varvtal för att producera sin maximala effekt. Detta innebär överlägsna accelerationstider för elmotorer.
Lättheten att leva med en traditionell förbränningsmotor är fortfarande oöverträffad av elbilar, eftersom större delen av världen fortfarande inte är redo att göra en fullständig övergång. Dessutom är livslängden för traditionella förbränningsmotorer mycket längre, eftersom det inte finns något behov av att helt byta ut batterierna när de blir gamla och oanvändbara.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts