Ska jag rostskydda min Mercedes?

Under årens lopp har Mercedes blivit en synonym för lyx och byggkvalitet. Med en sådan uppskattad men nedskrivningsbar tillgång måste man se till att allt nödvändigt underhåll sköts.

För årtionden sedan har mängder av Mercedesbilar plågats av korrosion, och korrosion är för all del en bils största fiende. Nyare Mercedes-modeller har också en särskild garanti som täcker rost och korrosion i upp till 30 år i vissa länder.

Om du tvättar din bil regelbundet, särskilt på vintern när det finns mycket salt på vägarna, och om du inte kör din bil ofta på obelagda vägar, behövs inget extra rostskydd. Men om du väljer rostskydd är risken för att rost ansamlas liten till obefintlig.

Du kan välja att antingen applicera en särskild rostskyddande underlagslösning, dropp-/droppfria oljesprayer eller en särskild elektronisk modul. Innan du väljer något av dessa, rådgör med en erfaren yrkesman bara för att vara säker på att du är väl medveten om alla specifika produkter som finns tillgängliga i din region.

Rostskydd av en ny Mercedes

Nyare Mercedes-bilar använder ett gäng rostavvisande karosserimaterial som galvaniserat stål eller specifika skyddslösningar som tillhandahålls av ett företag som heter Permagard, som båda ser till att Mercedes-bilar är väl skyddade redan innan de lämnar fabriken.

Permagard är ett franskt företag som har varit verksamt inom rost- och fuktskydd i flera decennier. Permagards lösningar används ständigt av Mercedes och även av ett gäng flyg- och marintillverkare. Permagard erbjuder en innovativ lackskyddslösning som ser till att alla känsliga paneler är så rostavvisande som möjligt.

Detta företag fokuserar på att skapa dedikerade plastliknande barriärer som sitter mellan färgen och elementen. Denna beläggning erbjuder också en glasliknande finish som gör att Permagard-skyddade bilar också erbjuder en fantastisk lackfinish.

  Bästa begagnade Mercedes Hatchback

Om man beaktar de grundliga rostskyddslösningarna som appliceras på fabriken och själva garantin verkar det som om det inte finns något behov av ytterligare rostskydd för en ny Mercedesbil.

Rostskydd för en begagnad Mercedes

Vissa skulle hävda att det är lite osinnigt att rostskydda en begagnad bil. Men det är långt ifrån sant. En begagnad bil är faktiskt en mer rimlig kandidat för skydd eftersom själva bilen är mer benägen att rosta efter ett par års konstant körning, särskilt om alla garantier har löpt ut.

En av de mest populära rostskyddsmetoderna är underlackering, dropp-/droppfria sprayer eller en särskild elektronisk modul. Om du väljer undercoating bör det kosta dig någonstans mellan 100-200 dollar, och dessa typer av beläggning bör hålla i ett par år i bästa fall.

Dropp-/droppfria oljesprayer är också ganska populära. En droppoljespray sprutas på alla utsatta områden på din bil, och om du väntar några timmar på att oljan ska droppa in i alla utsatta områden bör den härda och erbjuda ett hyfsat rostskydd.

Den dropplösa oljesprayen är likadan, men viskositetsnivåerna är olika, och denna lösning kan inte droppa in i alla vrår. Sådana sprayer kan till och med kräva att du strategiskt borrar in i specifika karosseripaneler, vilket aldrig är en bra idé. Båda dessa bör kosta mer eller mindre lika mycket som undercoatingmetoden.

Speciella rostavvisande elektroniska moduler

Om du tycker att din Mercedes förtjänar det mest sofistikerade sättet att skydda mot rost, blir en särskild elektronisk modul långsamt ett av de mest populära sätten att uppnå den högsta rostskyddsnivå som en bil kan få, åtminstone i teorin.

  Kan man laga rost under en bil?

En rostskyddselektronisk modul är en liten anordning som (om den placeras strategiskt) kan sända ut en konstant elektrisk ström genom hela bilens kaross, vilket i teorin ska göra metallen motståndskraftig mot alla reaktioner som innehåller fukt och syre och som kan leda till korrosion.

Dessa elektroniska moduler kostar vanligen mer än 500 dollar, och de måste också placeras på ett strategiskt ställe för att kunna erbjuda någon form av rostskyddande egenskaper. Även om denna metod långsamt vinner mark på senare år på grund av den enkla installationen är effektiviteten ganska tveksam.

För att dessa moduler ska kunna erbjuda ett betydande rostskydd måste de sända en konstant elektrisk ström till en panel som antingen är helt nedsänkt under vatten eller är nästan konstant våt. Det är anledningen till att dessa tekniker ännu inte kan ersätta grundbeläggning eller någon annan typ av oljespray och att de främst används på båtar.

FAQ-avsnitt

Vilken rostskyddsmetod ska jag välja?

Den bästa metoden att välja är förmodligen en underredsbehandling som utförs av en erfaren yrkesman. Antingen detta eller en droppoljespray, eftersom dessa två har visat sig ge ett konstant rostskydd. Du bör undvika dropplösa sprayar eftersom de kan kräva att du borrar i bilens panel eller till och med demonterar den.

Elektroniska moduler är ännu inte jämförbara med dessa två tekniker, men om några år kan saker och ting förändras. Oavsett vad du väljer, rådgör med en erfaren person bara för att vara säker på att du känner till alla detaljer om den produkt du väljer.

  Vad är Mercedes BlueTec?

Finns det något rostbekämpande underhåll som jag kan göra själv?

Ja, det finns det. Om du tvättar din bil regelbundet, särskilt bilens undersida, är det mycket mindre sannolikt att du drabbas av någon form av rost på en relativt modern bil. Om du också noggrant tar bort eventuella saltbeläggningar från din bils kaross så snart som möjligt bör det också avsevärt minska risken för eventuell rost.

Om du dessutom väljer en keramisk lacksköld eller en genomskinlig lackskyddsfilm minskar också risken för att någon rost ska uppstå avsevärt.

Kan jag underlacka en bil själv?

Ja, det kan du verkligen. Se först till att du har all nödvändig utrustning som behövs som en bilhiss, skyddsglasögon och handskar, en primer, en avfettare, fint sandpapper och en burk svart bilfärg.

Du bör först avfetta panelerna och slipa bort all rost du kan stöta på, och efter det bör du slipa ner panelen till bar metall. Därefter kan du gå vidare och grundmåla området och måla enligt rekommendation från ett erfaret proffs.

När färgen har torkat helt kan du lika gärna sprida ut underlaget, vänta några dagar innan du kör bilen så att lagret kan härda. Försök att undvika högtryckstvätt av bilens underrede under några dagar, och efter det är din bil officiellt rostfri. Det är också en bra idé att låta någon inspektera beläggningen efter några dagar, bara för att vara 100 % säker.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts