Mercedes Benz W211 är en mellanstor lyxsedan som tillverkades mellan 2002 och 2009. Detta innebär att W211 nu är en 20 år gammal bil, och därmed är den inte lika pålitlig som den en gång var. Detta gör dock inte W211 dålig, men det betyder bara att du bör underhålla den om du vill att den ska hålla ännu längre.
De vanligaste problemen som plågar W211 är förknippade med kamaxelpositionssensorn, upphängningen, SBC-pumpen (Sensotronic Brake Control), elen och oljekylarens kylartätning. Dessa är kända för att gå sönder några gånger under en W211:s livstid.
Många är övertygade om att W211 är en av de mest tillförlitliga Mercedes-modellerna efter 2000, detta är ganska uppenbart med tanke på att många av dessa är kända för att passera en miljon milsgränsen. Detta är endast möjligt om du underhåller bilen på rätt sätt.
På det hela taget är det säkert att säga att en W211 är en av de mest ikoniska Mercedes-sedanerna, detta är särskilt fallet eftersom W211 är en av de bäst sålda E-Klass-modellerna där ute. Detta är ett viktigt faktum eftersom Mercedes lyckades sälja mer än 13 miljoner E-klasser genom historien.
Mercedes W211 kamaxelpositionsgivare
Kamaxelpositionssensorn fyller en viktig funktion eftersom den bestämmer pulsen med vilken bränslet sprutas in i motorn, vilket innebär att den synkroniserar motorns timing. Om du får den fruktade kontrollampan på din instrumentpanel och om kontrollampan backas upp av motorstopp eller minskad motoreffekt, är chansen stor att det är din kamaxelpositionssensor som bär skulden.
Att byta ut dessa är ganska enkelt och många Mercedes-tekniker är bekanta med dessa så detta borde inte vara ett svårt problem att åtgärda. Dessa tenderar att misslyckas några gånger under en W211:s livslängd så se till att kontrollera dessa om du är intresserad av att köpa W211.
Mercedes W211 fjädringsproblem
W211 finns med en tidig version av Mercedes AIRMATIC-luftfjädringssystem som är känt för att orsaka problem, särskilt om bilen inte körs hela tiden. Dessa orsakar vanligtvis problem på bakaxeln, så om du ser en W211 med ojämn körhöjd är det troligen en felaktig luftfjädring som gäller.
Även om bilen körs ständigt är luftkompressorn känd för att gå sönder medan luftkuddarna som skjuter upp bilen ibland tenderar att läcka. Dessa är ett känt problem för W211, så att åtgärda dessa borde inte heller vara ett alltför stort problem, men var försiktig eftersom dessa kan kosta en hel del pengar.
Mercedes W211 SBC-frågor
SBC, eller med andra ord Sensotronic Brake Control, är ett smart elektrohydrauliskt system där bromsarna styrs via en känslig servomekanism. Många Mercedes-specialister säger att SBC-systemet är känt för att gå sönder efter cirka 200k-300k bromsmanövreringar. Mercedes har till och med erbjudit en särskild garanti på denna del eftersom det kostar ganska mycket pengar att reparera den.
Det är också värt att nämna att 2006 års W211-uppdatering löste många av dessa problem, men om du är ute efter versionen före uppdateringen, se till att leta efter ett gult klistermärke på själva SBC-pumpen eftersom det anger datumet när dessa senast byttes ut.
Mercedes W211 elektriska problem
En 20 år gammal Mercedes är ett känt recept för alla typer av elektriska problem, såsom problem med instrumentbrädan, problem med yttre belysning, problem med soltakets mekanism, problem med elektriska fönster och många andra problem med bilens tillbehör.
Dessa är vanligtvis lätta att åtgärda, men problemet är att de tenderar att dyka upp i hela W211. Detta innebär att det verkligen är en stor uppgift att äga en W211 utan ett enda elektriskt problem.
Mercedes W211 oljekylare kylare radiator tätning problem
Oljekylaren är utformad för att kyla motoroljan, vilket innebär att din W211 utan den är benägen att överhettas, särskilt under de varmare månaderna och om du kör bilen i stop-and-go-trafik. Problemet här är att tätningarna runt oljekylaren tenderar att sönderfalla eftersom de inte är byggda av hållbart material.
Om dessa tätningar blir dåliga kommer de att bilda oljeläckage som kan orsaka förödelse för alla omgivande delar i ditt motorrum. Håll därför ett öga på dessa om du är intresserad av att köpa en W211.
FAQ-avsnitt
Hur länge kan en Mercedes W211 hålla?
Det beror på en myriad av olika faktorer, främst underhåll. Vissa motorer, särskilt vissa dieselmotorer, är kända för att hålla uppåt en miljon mil. De mest tillförlitliga och långlivade bensinmotorerna verkar vara de fyrcylindriga.
Det är säkert att anta att alla välunderhållna W211-modeller kan hålla minst 500 000 mil utan att behöva större översyner. Internet är fullt av stolta ägare som mer än gärna visar upp för världen att deras W211:or korsar till och med det dubbla.
Är Mercedes W211 en klassisk bil?
Det beror på vad du anser vara den viktigaste faktorn. I vissa länder, som till exempel Storbritannien, måste en bil vara mer än 20 år gammal för att kunna listas som en klassiker. Detta innebär att tidiga W211-modeller kan betraktas som klassiker.
Detta innebär att dessa bilar inte längre behöver betala vägtrafikskatt, men vissa länder har höjt ribban till 40 år.
Är Mercedes W211 en bra investering?
Om du vill tjäna pengar genom att behålla en W211 är chansen stor att du inte kommer att kunna tjäna någon större summa pengar, åtminstone inte inom en överskådlig framtid. Det finns helt enkelt för många W211:or runt om i världen så efterfrågan på dessa är inte alls lika stor som utbudet.
Visserligen är de flesta av dessa exemplar med hög körsträcka och misshandlade exemplar, men det finns fortfarande många av dessa som är i hyggligt skick. Kanske är de mer begränsade AMG-modellerna i begränsad upplaga mer vettiga som investeringar, men vanliga W211:or gör det inte, åtminstone inte för tillfället.