Mercedes ML350 är den gamla generationen av Mercedes mellanstora lyxiga familje-SUV som för några år sedan ersattes av den nuvarande GLE. Den nya GLE är mer eller mindre samma bil som ML, den enda skillnaden här är namnet eftersom dessa två är utformade för att uppfylla samma marknadsutrymme.
ML var den allra första riktiga lyxiga mellanstora SUV:n och just detta segment är nu ett av de mest populära och hetaste segmenten i hela bilindustrin. Den första generationen ML introducerades i slutet av 90-talet, den andra generationen introducerades 2006 och den tredje och sista generationen ML introducerades 2011.
ML350 har alltid varit den mest populära ML-modellen av alla eftersom den erbjuder tillräckligt med kraft utan att vara för dyr. ML350 är inte utan sina brister eftersom den lider av en grov automatisk växellåda, problem med krockkuddar, en felaktig magnetventil för justering av kamaxeln, problem med servostyrningen och potentiella upphängningsproblem.
På det hela taget är den senaste generationen av ML350 en relativt pålitlig bil, men den kostar ganska mycket pengar att underhålla. Om du inte underhåller den ordentligt kommer du sannolikt att få problem längre fram eftersom dessa bilar är både komplexa och ganska gamla nu.
Grov automatisk växellåda
Den 7-växlade automatiska växellådan som finns på senare ML350-modeller är känd för att ha problem med att växla i de tre första växlarna. Dessa fel bör repareras om du inte vill byta ut hela transmissionen längre fram. För att åtgärda det måste du demontera hela transmissionshuset och byta ut de felaktiga delarna.
Problem som dessa drabbar både modeller med låg körsträcka och modeller med hög körsträcka. Äldre ML350-modeller är också kända för lata och grova växellådor som är ännu mer problematiska än den som finns på den tredje generationens modell.
Problem med krockkuddar
2011 års ML350 är känd för att ha alla möjliga problem med krockkuddar och dessa problem är de vanligaste ML350-problemen som finns, särskilt för de tidiga modellerna av tredje generationen. ML350 var till och med en del av en storskalig återkallelse på grund av krockkuddeproblemet och många av dessa har aldrig blivit helt lösta.
Det fanns några fall där systemet inte kunde avgöra ordentligt när det var dags att utlösa krockkudden eller inte. Dessa problem är allmänt kända som ”Takata Recall” och majoriteten av ägarna rapporterade att Mercedes var alldeles för långsam att reagera på att åtgärda dessa. Så mycket att många ML350-modeller fortfarande körs med potentiellt defekta krockkuddar.
Felaktig kamaxeljusterarmatur
Om din ML350 plötsligt blinkar med en kontrollampa under körning är det troligt att det är kamaxeljusteraren som har skulden. Problem som dessa rapporteras för både exemplar med låg och hög körsträcka, vilket innebär att dessa ofta kan förekomma även på bilar med mindre än 10 000 mil på klockan.
Delarna behöver toppbytas om du vill att din ML350 ska fortsätta att fungera smidigt. Problem som dessa är vanliga för alla generationer av ML350, men modellerna från 2011-2013 verkar vara mest drabbade av detta problem.
Problem med servostyrning
ML350:s servostyrning är känd för att drabbas av plötsliga läckor som kan påverka servostyrningssystemets effektivitet. Dessa problem tenderar att börja långsamt med mindre läckor och senare börjar problemen orsaka alla möjliga konstiga ljud. Om du vill åtgärda detta kan ett tidigt ingripande kanske lösa problemet billigt.
Men om du inte är tillräckligt snabb kan dessa problem kvarstå och du måste byta ut hela styrstången för att förneka detta.
Upphängningsproblem
Mercedes ML350 finns med luftfjädringssystemet Mercedes AIRMATIC som är det allra bästa luftfjädringssystemet för Mercedes. Systemet är dock känt för att orsaka alla möjliga problem som främst beror på dåligt underhåll. Systemet är inte så felaktigt som de flesta tror, särskilt inte på äldre modeller.
Det kostar dock ganska mycket pengar att reparera det. Problem som dessa kan lättast upptäckas om din ML blir oförmögen att öka körhöjden och om du hör luftkompressorn gå utan någon uppenbar anledning. ML är också en ganska tung bil, vilket innebär att luftfjädringen måste fjädra en hel del vikt.
FAQ-avsnittet
Vilken generation av ML350 är den bästa att köpa?
De sista årsmodellerna av ML350 är de bästa att köpa eftersom de inte är lika problematiska som de tidigare modellerna. ML350 från 2011 är en av de värsta, men Mercedes har lyckats stryka de flesta problemen till de senare modellerna.
Den tredje generationen ML350 är fortfarande en ganska konkurrenskraftig SUV eftersom den erbjuder mycket utrymme, en bekväm och välutrustad kupé och en plyschig körning. GLE-faceliftet gjorde inte mycket för ML350 förutom att byta ut strålkastare, bakljus och några bitar i interiören.
Är Mercedes ML350 bra för terrängkörning?
De flesta SUV-tillverkare tenderar att marknadsföra sina SUV:er som terrängvänliga SUV:er, men verkligheten är att knappast någon kommer att använda en ML350 för terrängkörning. ML350 har visserligen många terrängvänliga funktioner och en ganska hygglig markfrigång.
Lågväxlad växellåda och hill descent assist finns båda tillgängliga, men de flesta ML350-modeller spenderar sin tid på asfalten. Om du dock stöter på en upptrampad väg är det bra att veta att ML350 klarar av det.
Är ML350 dyr att underhålla?
En genomsnittlig servicekostnad för ML350 kostar mellan 500 och 1 000 dollar och den totala årliga underhållskostnaden ligger någonstans runt 1 000 dollar, vilket är vanligt för en mellanstor lyxig familje-SUV. Beroende på hur ofta du kör den och hur många mil du kör kan ML350 dock kosta mycket mer.
Om du är ute efter en SUV som är billig att köra bör du inte fokusera på 10 år gamla lyxiga SUV:er eftersom dessa inte omfattas av någon form av garanti och vanligtvis är dyra att köra. Om du däremot stöter på en begagnad certifierad ML350 med låg körsträcka och någon form av garantiskydd kan det faktiskt vara ett bra köp.