Mercedes ML350 – Allt du behöver veta

Den första generationen av ML introducerades i slutet av 90-talet och många anser att den första generationen av Mercedes ML var den allra första riktiga lyxiga 4×4:an. W163 ML var en enorm framgång för Mercedes och de beslutade sig för att erbjuda en helt ny modell 2006 som kallades W164.

År 2011 introducerade Mercedes den sista generationen av ML kallad W166 som senare ersattes av den nuvarande GLE. Den första generationen av GLE var inte en helt ny modell eftersom den snarare var en ansiktslyftning av W166 ML. ML350 är mellanspecifikationen och är den mest populära ML-modellen av dem alla eftersom den erbjuder en potent motor som inte är så törstig på bränsle.

Alla generationer av ML350 ser och känns ståtliga, lyxiga och rejäla. De erbjuder 6-cylindriga motorer med tillräckligt med hästkrafter och vridmoment för alla dina behov. Utrymmet som erbjuds är enormt och ML kan lätt packa 5 vuxna utan problem.

Tillförlitlighetsmässigt är de icke-faceliftade versionerna av ML350 lite sämre och de vanligaste problemen med ML350 är förknippade med krockkuddar, potentiella upphängningsproblem, läckor och grova växlingar i växellådan. På det hela taget erbjuder ML350 ett ganska bra värde, särskilt för den faceliftade W166-generationen.

Mercedes ML350 – Drivlinan

Den första ML350 var W163-varianten som kommer med en 3,8 liters V6 med 235 hk och 255 lb-ft vridmoment. W163 ML350 kommer också med ett permanent fyrhjulsdriftssystem med lågt läge och en 5-växlad automat från fabriken. W163 ML är inte riktigt en toppmodern bil längre även om den fortfarande erbjuder en följsam och behaglig körning.

Den andra generationen W164 ML350 är fortfarande ganska vanlig runt om i världen eftersom den överbryggar klyftan mellan Mercedes gamla skola och den nya tidsåldern av teknik i bilen. W164 ML350 levereras med en nedbantad 3,5L V6 med 272 hk och 258 lb-ft vridmoment. 4MATIC kommer som standard och det gör även en mer raffinerad 7-stegs automatlåda.

  Är det svårt att stjäla en Mercedes?

Den senaste generationen av W166 ML350 har en ännu mindre, men kraftfullare 3,0L V6 med 260 hk och ett rejält vridmoment på 457 lb-ft. 4MATIC kommer som standard och det gör även en ännu bättre 7-växlad automatlåda. Den senaste generationen ML är mycket bättre än de två första generationerna, vilket är ganska uppenbart med tanke på åldersskillnaden.
Den senaste generationen ML350 är också mycket effektivare eftersom den kan ge bättre bensinprestanda än de två första modellerna. Den är också mycket tystare och snabbare av linjen tack vare en betydande ökning av vridmomentet.

Mercedes ML350 – Design och chassi

W163 ML är nu nästan 25 år gammal vilket gör den till en klassiker och de som är intresserade av att köpa W163 är oftast inte villiga att använda den som daglig förare. Trots detta ser W163 inte ut att vara 25 år gammal eftersom den har åldrats relativt väl. Chassit erbjuder en uppenbar SUV-truckliknande körupplevelse vilket innebär att den är flödig och rullar ganska mycket.

W164 är mycket mer balanserad och det är utan tvekan en helt annan typ av bil att köra. Vid det här laget har Mercedes lyckats få en mellanstor lyx-SUV att kännas mer som en lyxbil än som en 4×4. Designmässigt anser många att det är den snyggaste ML-generationen genom tiderna eftersom den är mycket biffigare och förtroendeingivande än både sin föregångare och efterföljare.

  Var kan jag få min Mercedes oljebyte?

W166 är den mest avancerade och modernaste ML350-modellen av dem alla, vilket är uppenbart så fort du kliver in i W166. Det är en sann modern SUV och den körs och känns mycket bättre än de två tidigare modellerna.

Mercedes ML350 – Tillförlitlighet och vanliga problem

Alla tre generationerna av ML350 är inte de mest pålitliga SUV:erna på marknaden men de är kända för att hålla länge om du tar väl hand om dem. Potentiella problem är bland annat en grov automatisk växellåda, särskilt för de äldre modellerna och modellerna före 2012.

Oljeläckage är också ett vanligt problem och 2011 års ML350 var en del av ett stort återkallande av krockkuddar, kallat Tacata-återkallandet. De flesta ML350-kunder klagade på att Mercedes var alldeles för långsam att reagera i det här fallet och därför finns det ganska många 350-modeller där ute med defekta krockkuddar.

Mercedes ML350 – Värde och praktiska egenskaper

De två första ML350-modellerna är alldeles för gamla för att någon ska kunna använda dem som dagliga förare, men den tredje generationen ML erbjuder ett hyfsat värde eftersom det trots allt är en modern bil. Det är fortfarande en bra familjebil eftersom den finns med majoriteten av de säkerhetsutrustningar som finns på de nyaste bilarna.

Praktiskt sett erbjuder ML350 mycket utrymme både för passagerare och last. Visserligen är W166 inte helt tillmötesgående när det gäller huvudutrymmet för de bakre passagerarna, men om du inte planerar att transportera långa personer ofta är det faktiskt en riktigt bra bil.

  Rostar Mercedes?

FAQ-avsnittet

Är ML350 en bra terrängbil?

Alla ML350-modeller har terrängvänliga funktioner som en lågt växelläge och hill descent control. Med luftfjädring kan du öka markfrigången vilket gör det lättare att ta sig över många hinder.

På det hela taget är ML350 en hygglig terrängbil, men de flesta ML350 kommer aldrig att se något annat än asfalt eftersom de är lyxbilar genom och genom.

Är ML350 säker?

Alla generationer av ML350 är säkra, men den säkraste är den senaste W166. Den erbjuder de flesta av de aktuella säkerhetsfunktionerna i mjukvaran, vilket innebär att du kommer att vara säker i de flesta fall. Äldre ML350-modeller är väl skyddade, men de kommer inte med det senaste säkerhetspaketet.

Du kan alltid räkna med allroundparkeringssensorer och bra sikt, men de äldre modellerna har inte ens en backkamera.

Vilken generation av ML350 är bäst?

W164-facelift är fortfarande en fantastisk bil men den bästa av dem alla är uppenbarligen W166 eftersom den är en riktigt modern bil. W166 ersattes med GLE 2016, men 2016 års GLE och W166 är i princip samma bilar underifrån.

Du bör överväga W166 om du vill ha en pålitlig familje-SUV som kan göra både cruising och mild till måttlig terrängkörning genom att bara trycka på några knappar.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts