Peugeot Boxer 2.2 HDi Problem

Peugeot Boxer

Peugeot Boxer är ett lätt nyttofordon som utvecklats tillsammans med Fiat Ducato, Ram Pro Master och Citroen Jumper/Relay. Boxern själv introducerades först för modellåret 1994 men har sedan dess hållits i kontinuerlig produktion. I den här artikeln kommer vi att fokusera på alla Peugeot Boxer 2.2 HDi problem och berätta allt du behöver veta.

Till att börja med är 2.2 HDi en 2,2 l 4-cylindrig dieselmotor med 4 cylindrar som kom i produktion i slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Sedan dess blev den en av de mest populära motorerna för Peugeot kommersiella skåpbilar som också användes i många andra modeller och biltillverkare, inklusive Peugeot, Citroen, Fiat, Ford och till och med några Land Rover-modeller.

2.2HDi verkar ha problem med EGR-ventilen vilket lika gärna kan vara det vanligaste problemet med denna motor. Andra problem är bland annat problem med bränsletrycksregulatorn, turboladdaren, MAF-sensorn och FAP-partikelfiltret.

Dessa motorer är kända för att vara ganska pålitliga vilket innebär att de borde kunna stå sig i tidens tand om de tas om hand på rätt sätt. Eftersom detta är en dieselmotor bör du underhålla den på avsett sätt, särskilt när det gäller att starta motorn när den är kall eftersom detta ofta kan leda till något av de problem som nämns ovan.

Problem med EGR-ventilen

Det vanligaste problemet med 2.2 HDi är relaterat till EGR-ventilen som kan gå sönder och därmed orsaka en hel del problem. Symtomen är bland annat ett grovt tomgångskörningssätt, en betydande minskning av prestanda, ökad bränsleförbrukning, stallning vid tomgångskörning, en märkbar bränslelukt när bilen är igång, en kontrollampa för motorn, ett misslyckat utsläppstest och eventuella knackningsljud från motorn.

  Vanliga problem med Peugeot 308

För att lösa detta problem måste du byta ut EGR-ventilen, men ett ytterligare EGR-relaterat problem är att vissa mekaniker var kända för att byta ut den befintliga ventilen mot en felaktig ventil. Enligt uppgift var orsaken till detta att EGR-ventilen för 2.2 HDi är anmärkningsvärt lik en annan ventil som inte tillverkades för 2.2 HDi.

Problem med bränsleregler

Ett annat problem som kan sägas likna det ovan nämnda är relaterat till felaktiga bränsleregulatorer som kan påverka det tryck vid vilket motorn får bränsle. Dessa kan leda till liknande symtom som en defekt EGR-ventil, men vissa symtom är annorlunda och bör noteras. Dessa inkluderar svart rök som kommer ut ur avgaserna, en bullrig bränslepump, motorfel och eventuella bränsleläckage.

För att lösa detta problem måste du byta ut bränslereglerna och eventuellt spola bränsleledningarna om det finns några avlagringar kvar. Sammantaget är detta känt för att oftare drabba tidigare 2.2 HDi-motorer, varför dessa bör inspekteras vid köp av en begagnad Boxer 2.2 HDi.

MAF-problem

MAF-sensorn (Mass airflow) är en komponent som har till uppgift att bestämma rätt mängd luft som kommer in i motorn, vilket bidrar till rätt luft-till-bränsle-förhållanden och hjälper bilen att bli mycket effektivare och mer tillförlitlig. 2.2 HDi är känd för att ibland drabbas av dessa problem också, vissa tror att dessa eventuellt kan orsakas av problemen ovan.

Detta inkluderar också dåliga prestanda, ökad bränsleförbrukning, tveksamheter, ryckningar och allmänt dålig körbarhet. Byte eller rengöring av MAF-sensorn brukar lösa detta problem.

  Är Peugeot 108 en bra bil?

Problem med FAP-filter

FAP- eller DPF-filtret (FilterAntiPollution eller Diesel Particulate Filter) är i sig felaktigt när det gäller många dieselmotorer där ute, vilket förvärras av att dessa också kan kosta mycket pengar att byta ut. Med dålig gasrespons, överdriven rökning och en stickande lukt från motorn behöver dessa filter rengöras/bytas ut.

Det har funnits några fall där defekta DPF-filter (FAP-filter) orsakat att bilar har gått upp i rök, men det beror oftast på äldre bilar med stor körsträcka och utan anmärkningsvärda servicejournaler.

Problem med turboladdare

Slutligen ska vi också nämna potentiella problem med turboladdare som inkluderar oljeblockering och kolbildning samt problem med skruvarna. Det förstnämnda gäller stora mängder kolavlagringar som sätter sig på rören som leder oljan mot turbolagerna. Detta kan även påverka oljepumpen och kan ofta leda till en trasig turboladdare om det inte åtgärdas i tid.
Ett annat ganska vanligt problem är relaterat till de bultar som håller turbinen på plats. Dessa kan lossna eftersom turbon ofta rör sig under belastning. Se till att inspektera dessa bultar för att förhindra ytterligare skador som kan uppstå på turbon.

FAQ-avsnittet

Är Peugeot Boxer 2.2 HDi tillförlitlig?

Peugeot 2.2 HDi är verkligen en ganska pålitlig motor eftersom den ofta används i bilar som kör många mil under hela sin livslängd. Undermåligt underhåll kan påverka hur länge dessa kan hålla, men om du gör allting på rätt sätt bör du kunna njuta av den här motorn i hundratusentals mil.

  Allt om 2023 Peugeot e-2008

Om du å andra sidan inte tar hand om motorn på rätt sätt kan många saker gå fel (som nämnts ovan) vilket kommer att hämma motorns livslängd. Om du köper en begagnad motor ska du därför vara mycket uppmärksam på de problem som nämns ovan.

Vad är skillnaden mellan Peugeot Boxer, Citroen Jumper och Fiat Ducato?

Dessa tre är anmärkningsvärt lika eftersom de delar många delar med varandra. Jumper har dock det bredaste utbudet av karossvarianter medan Boxer verkar vara den mest populära. Ducato är potentiellt lika mångsidig som Citroen, men skillnaderna är marginella.

Allt som allt beror de största skillnaderna på varumärkeslojalitet och hur du uppfattar dessa skåpbilar när det gäller design.

Ska jag köpa en Peugeot Boxer?

Om du är på marknaden för en begagnad lätt kommersiell skåpbil är Boxer ett riktigt bra val eftersom det är en av de mer populära skåpbilarna du kan köpa i Europa. Den erbjuder i stort sett allt du kan förvänta dig eftersom den erbjuder mycket utrymme, är pålitlig och inte överdrivet dyr.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts