Allt om 2023 Peugeot e-208

2023 Peugeot e-208

Peugeot 208 är den minsta hatchback som Peugeot tillverkar och samtidigt den mest prisvärda. Peugeot gick dock nyligen ut och sa att alla deras nya bilar från 2023 kommer att använda någon form av eldrift. Detta innebär att alla modeller kommer att vara antingen hybridiserade eller hybridiserade och elektrifierade.

I fallet Peugeot e-208 är det både och, och i den här artikeln kommer vi att berätta allt om 2023 Peugeot e-208. 2023-modellen får teknik och många andra godbitar från den större Peugeot 308, vilket inkluderar mer potenta motorer, ett något större batteri och mer än tillräckligt med räckvidd för en subkompakt cityhatchback.

Designmässigt kommer e-208 inte att skilja sig särskilt mycket från den vanliga förbränningsmodellen, men de som känner till den kommer att upptäcka skillnaderna, till exempel en utbländad grill, annorlunda hjul och inga avgasrör på baksidan. Interiören i 208 ser redan fantastisk ut, men e-208 kommer också att få några mer speciella detaljer överallt.

Tillförlitligheten kommer säkerligen att vara bättre än förbränningsmotorbilen eftersom elbilar tenderar att vara mer tillförlitliga som helhet. Priset kommer att stiga något medan praktiska egenskaper inte bör skilja sig alltför mycket från den nuvarande modellen.

2023 Peugeot e-208 – Drivlinan

När det gäller drivlinan använder 2023 e-208 samma motorer som de som finns i den större e-308 EV hatchback. Detta innebär att 2023-modellen kommer att få cirka 15 % mer kraft jämfört med den tidigare modellen, vilket verkligen är ett välkommet tillskott. Som sådan kommer den nya e-208 att erbjuda 156 hästkrafter och en 0-100 km/h-tid på under 8 sekunder.

  Allt om 2023 Peugeot 3008

Med upp till 250 mil mellan laddningar är den nya e-208 verkligen imponerande, allt tack vare ett större 51 kWh-batteri. När det gäller laddning laddar den nya e-208 med hjälp av standardladdaren på 11 kW, men du kan också dra nytta av snabbladdare på upp till 100 kW DC som kan fylla på batteriet från 20 till 80 % på bara 25 minuter.

På det hela taget är dessa siffror inte så speciella i EV-världen nuförtiden, men ingen kan förneka att detta är mer än tillräckligt för en liten stadsbil.

2023 Peugeot e-208 – Design och körning

Den nuvarande e-208 har avslöjats först 2019, vilket inte är så länge sedan. Det betyder att den nya e-208 bara kommer att uppdatera den yttre designen med några nya funktioner. Den kroppsfärgade frontgrillen och den blå ”e”-logotypen på c-stolpen är till för att beteckna att detta är en elektrisk version av Peugeot 208.

Laddningsporten är dold på vänster sida där du vanligtvis hittar bensinlocket för en vanlig Peugeot 208. På baksidan finns ytterligare en blå logotyp som betecknar att detta är en elbil. Dessutom hittar du ingen avgasrörsöppning någonstans.

Interiören är densamma som i den vanliga 208:an, vilket inte är något dåligt eftersom den nya 208:an ser riktigt bra ut inuti. Med en liten ratt och riktigt snygga widescreen-skärmar känns e-208 fräsch, sportig och ganska elegant också.

  Allt om nya Peugeot-modeller 2023

Körupplevelsen är i nivå med den normala 208:an, men du kan känna den extra vikten. Det som är bra är att det mesta av vikten ligger lågt så att den inte får bilen att rulla för mycket i kurvorna.

2023 Peugeot e-208 – Tillförlitlighet och vanliga problem

Den tidigare generationen av e-208 hade problem med batteriet i början som till och med föranledde en återkallelse. Förutom detta och några försumbara mjukvaruproblem är e-208 en ganska pålitlig bil överlag. Detta är helt logiskt eftersom elbilar har färre rörliga delar, vilket innebär att de kan hålla längre och inte är benägna att gå sönder lika ofta.

2023 Peugeot e-208 – värde och praktiska egenskaper

2022 års e-308 kostar cirka 30 195 pund, men 2023 års modell kommer troligen att vara lite dyrare på grund av det större batteriet och alla andra godsaker från e-308. Eftersom dessa är ganska nya och relativt efterfrågade förlorar de inte sitt värde så snabbt, vilket innebär att värdebevarandet bör vara bra under de första åren.

Praktiken är inte något att skryta hem om eftersom detta trots allt är en subkompakt hatchback. Som sådan kommer du att kunna få plats med två stora vuxna bekvämt medan fyra vuxna kommer att bli lite trångt.

FAQ-avsnitt

Ska jag köpa 2023 Peugeot e-208?

Om du är intresserad av elbilar och vill ha något litet, smidigt och välutrustat är Peugeot e-208 faktiskt ett riktigt bra val. Även om det här segmentet börjar bli lite trångt kommer den nya e-208 att vara den med det största batteriet i det här segmentet, vilket borde locka många köpare.

  Allt om 2023 Peugeot 2008

e-208 kanske inte är den sportigaste eller mest kraftfulla i sin klass, men den erbjuder en av de snyggaste interiörerna, det tidigare nämnda största batteriet och en riktigt slående exteriördesign.

Vilka bilar konkurrerar med Peugeot e-208?

e-208 konkurrerar mot VW ID.3 som är den mest populära bilen i detta segment och oftast också den mest eftertraktade. Det som är bra med ID.3 är att den också har ett 77 kWh-batteri som ger både mer kraft och större räckvidd än det som finns i e-208.

Visserligen är e-208 en mindre bil med ett lägre utgångspris vilket gör att inte alltför många korsvis handlar dessa, men med de kommande prishöjningarna för den nya e-208 kan detta vara ett alternativ. Andra bilar från detta segment är bland annat Vauxhall e-Corsa, MG MG4, Mini Electric och Fiat 500e.

Kommer Peugeot 208 att finnas tillgänglig som dieselbil år 2023?

Nej, 2023 års Peugeot 208 överger helt dieselmotorer till förmån för elektrifiering och hybridisering som kommer att tillämpas på alla Peugeot-modeller. Även om dieseldrivna 208:or var mycket mer populära för tio år sedan är de nuvarande bensinmotorerna mer populära och mer raffinerade överlag.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts