Allt om 2023 Peugeot e-Rifter

2023 Peugeot e-Rifter

Peugeot e-Rifter är en MPV från Peugeot på instegsnivå som är utformad för att transportera personer och/eller gods. Den avslöjades första gången redan 2021 och fick en relativt viktig uppdatering bara ett år efter att den kom ut. Detta innebär att 2023 års Peugeot e-Rifter kommer att förbli densamma som 2022 års modell, vilket säkert är en bra sak eftersom den är mer än konkurrenskraftig som den är.

För modellåret 2022 sänkte Peugeot faktiskt priset på e-Rifter och lade till två nya utrustningsnivåer. 2022 års modell har också lagt till några bekvämlighetsfunktioner som nyckellös öppning av bagageutrymmet, nya färger och några ytterligare funktioner på insidan. Detta gjorde e-Rifter till ett ganska komplett paket, vilket är anledningen till att den kommer att förbli så även 2023.

Batteristorleken förblir densamma och Peugeot kommer sannolikt inte att erbjuda e-Rifter med det större 75 kWh-batteriet. Körupplevelsen är inte allt särskilt speciell vilket innebär att e-Rifter körs som vilken annan bil som helst i sin klass.

Tillförlitligheten kommer också att förbli densamma vilket inte alls är dåligt eftersom e-Rifter är en ganska pålitlig bil. Praktiken är riktigt bra med plats för upp till sju personer med den långa modellen eller upp till fem personer med den kortare (normala) modellen.

2023 Peugeot e-Rifter – Drivlinan

När det gäller drivlinan kan vi säga att e-Rifter också borde komma med Stellantis större 75 kWh-batteri istället för bara det mindre 50 kWh-batteriet. Det mindre batteriet driver en enda elmotor som kan ge 136 hk och 192 lb-ft vridmoment, vilket inte är bra, men inte heller hemskt.

  Allt om 2023 Peugeot e-308

Den maximala räckvidden för e-Rifter är dock 171 miles när det gäller WLTP-cyklerna, men den verkliga räckvidden är närmare 110 miles vilket inte är så bra för någon bil. Vad som är mycket bättre är laddningshastigheten eftersom e-Rifter kan laddas med en standard 11kW-laddare som laddar e-Rifter på cirka 5 timmar, vilket är bra för dem som laddar sina bilar över natten.

Men du kan också snabblada e-Rifter med en 100kW-laddare som ska fylla på batteriet på cirka 25 minuter, vilket är en riktigt bra tid. Du kan förplanera dina laddningsintervaller via Peugeot-appen vilket gör det ganska enkelt att förstå var din e-Rifter befinner sig när det gäller laddningsstatus.

2023 Peugeot e-Rifter – Design och körning

När det gäller den yttre designen kan vi säga att e-Rifter ser relativt snygg ut för att vara en MPV, eftersom den har en ganska distinkt Peugeot-front med snygga strålkastare. Hela kroppen är lite mer skulpterad än hos andra skåpbilar vilket gör den lite finurligare och mer spännande, särskilt i coolare färger.

Interiören är riktigt snygg då den följer det moderna Peugeot-designspråket till tänderna. Interiören domineras av den mikro Peugeot-ratten och den centrala infotainmentskärmen som tornar upp sig över allt annat. Du får också en digital mätarställning som gör att e-Rifter ligger i linje med de nyaste bilarna i sitt segment.

Körupplevelsen är inget att skryta hem om eftersom detta är en skåpbil, inte en sportbil eller en lyxbil på något sätt.

  Peugeot startar inte - orsaker och hur man åtgärdar det

2023 Peugeot e- Rifter – Tillförlitlighet och vanliga problem

E-Rifter är en mer tillförlitlig bil än de flesta andra skåpbilar som inte är elbilar eftersom elbilar tenderar att vara mer tillförlitliga i sig själva. Visst, det fanns några problem med drivlinan som problem med högspänningsledningar, laddningsproblem och potentiella batteriproblem, men inget större eftersom denna plattform används för mer än 10 olika EV:er inom Stellantis-familjen.

2023 Peugeot e- Rifter – värde och praktiska egenskaper

Prismässigt kan du räkna med att betala lite mer än 30 100 pund för instegsutrustningen medan toppmodellerna troligen kommer att kosta dig runt 35 000 pund. På det hela taget är det en hög prislapp, men det är att vänta för elektriska MPV:er som kommer med prisökningar jämfört med sina vanliga ICE motsvarigheter.

Praktiken är också riktigt bra eftersom e-Rifter har plats för upp till sju personer om du väljer den längre och större varianten av e-Rifter. I den normala e-Rifter får fem personer plats utan problem och det finns fortfarande mer än tillräckligt med utrymme för allt bagage.

FAQ-avsnitt

Ska jag köpa Peugeot e-Rifter 2023?

Om du är ute efter en elektrisk MPV som kan göra allt du begär av den är e-Rifter ett riktigt bra val. e-Rifter och Citroen e-Berlingo är de två mest populära bilarna i det här segmentet, vilket inte kommer som någon överraskning eftersom de är väldigt lika varandra. Båda använder samma grundlayout, måtten är desamma, motorn är densamma och batteriet är detsamma.

  Allt om 2023 Peugeot e-208

De är i princip samma bil underifrån vilket är helt logiskt eftersom båda märkena ägs av Stellantis. Om du vill ha en praktisk bil, men inte vill ha en MPV eller en skåpbil, skulle jag dock hellre välja en SUV eller en kombi.

Vilka bilar konkurrerar med Peugeot e-Rifter?

Som nämnts några gånger vid det här laget kan den batteriplattform på 50 kWh som används i e-Rifter ses i flera olika modeller som ägs av Stellantis, t.ex. Citroen e-Berlingo eller Vauxhall Combo. Det finns egentligen inte så många skillnader mellan dessa två modeller, varför valet mellan dem kommer att kokas ner till vilket märke du föredrar och stilen.

Det är värt att nämna att Vauxhall erbjuder det billigaste alternativet här, men många skulle hålla med om att Combo bara är lite mer daterad i utseendet både på insidan och utsidan.

Vilka skåpbilar från Peugeot är eldrivna?

I stort sett hela sortimentet av Peugeot skåpbilar är elektrifierade vid det här laget och dessa inkluderar e-Rifter, e-Expert, e-Partner och den största av dem alla, e-Boxer. För kommersiella ändamål och transport är e-Boxer det överlägset bästa alternativet eftersom den erbjuder den högsta lastkapaciteten och är den mest rymliga av dem alla.

e-Rifter är den minsta och används ofta för familjetransporter. Jag skulle dock välja e-Traveller eftersom den har den perfekta storleken för alla dessa användningsscenarier.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts