Vanliga problem med Mercedes GL450

Mercedes GL/GLS-modellerna utgör den högsta nivån av Mercedes lyxiga SUV:er i fullstorlek och är utformade för att ge maximal komfort för alla sju passagerare. Dessa bilar är stora, breda, tunga och långa, vilket innebär att de inte är de lättaste bilarna att köra, men de är några av de mest bekväma.

Med en sådan stor massa kommer några tydliga förbehåll, varav många är direkt förknippade med alla de problem som GL450-modellerna upplever. GL450 var i produktion mellan 2007 och 2017, och under den tiden har GL kontinuerligt förbättrats tills den ersattes av GLS.

Den första generationen av GL450 (X164) introducerades 2006, och den lider främst av problem med krockkuddar, fjädringsproblem och styrningsproblem. Den andra generationen av GLE450 (X166) introducerades 2013. Denna GL450-modell är mycket mer uppdaterad och den är mer tillförlitlig än den första generationen.

De mest irriterande problemen som plågar den andra generationen av GL450 är elektriska problem, sätesrelaterade problem och motorproblem. Man kan lugnt säga att alla GL-modeller är komplexa och dyra att underhålla, vilket gör dem benägna att drabbas av alla möjliga problem om de inte tas om hand på rätt sätt.

Mercedes GL450 (X164) problem med krockkuddar

X164 GL450 var också en del av den fruktade Mercedes Takata-återkallelsen som omfattade alla slags felaktiga krockkuddar och felaktiga system för utlösning av krockkuddar i praktiskt taget alla Mercedes-modeller från den tiden. Problemet här är att så många Mercedes-modeller påverkades, så det finns fortfarande många Mercedes-modeller med olösta problem med krockkuddar ute på marknaden.

Om du är intresserad av att köpa en begagnad X164 GL450, eller någon annan Mercedes från den epoken, bör du undersöka om bilen du tittar på har alla dessa problem lösta. Om inte riskerar du potentiellt dödliga konsekvenser eftersom du aldrig litar på dina krockkuddar.

  Mercedes ML350 - Allt du behöver veta

Mercedes GL450 (X164) problem med upphängning

GL450 är Mercedes flaggskepp, den sjusitsiga fullstora SUV:n, vilket innebär att den får Mercedes luftfjädringssystem AIRMATIC. Detta system är inte så dåligt som alla tror, men det är bara fallet om systemet verkligen underhålls ordentligt.
De vanligaste problemen med GL450-luftfjädring är bland annat problem med sjunkande luftfjädring och problem med luftkompressorn. Ibland börjar trycket läcka vilket resulterar i att bilen antingen sjunker helt eller sjunker till den ena eller andra sidan.

Mercedes GL450 (X164) styrningsproblem

Tidiga GL450-modeller är kända för att ibland få ganska allvarliga problem med styrsystemet. Problem som att servostyrningen låser sig under körning är inget man vill uppleva, men tyvärr har många GL450-ägare gjort det.

Dessutom rapporterade många ägare också om en tung ratt och en inkonsekvent styrhjälpsassistans.

Mercedes GL450 (X166) elektriska problem

Den andra generationen av GL450 verkar vara mycket mer tillförlitlig än den första generationens modell, men man kan lugnt säga att även denna fullstora SUV inte är utan problem. Ett av de vanligaste X166-problemen är elektriska, till exempel ett felaktigt assistentsystem för döda vinkeln, problem med kablage eller några särskilt intressanta vattenrelaterade problem.

Sammantaget kommer dessa i en mängd olika problem vilket innebär att du kan uppleva problem med din vindrutetorkare medan en annan ägare kan uppleva problem med någon annan elektrisk artikel.

Mercedes GL450 (X166) sätesrelaterade problem

Både den första och särskilt den andra generationen av GL450 är kända för att ha helt dumma nackstödsrelaterade problem. Eftersom GL450 oftast används för att chauffera stora familjer klagade många ägare över att de inte kan ta bort nackskydden på andra raden helt och hållet för att kunna montera en bilbarnstol på rätt sätt.

  Vad betyder 4Matic på en Mercedes?

Ägarna uppger att dessa nackstöd gör de yngre passagerarna på andra raden obekväma medan andra uppger att GL450 är extremt osäker på grund av detta. Mercedes har aldrig lämnat något fullständigt svar på denna fråga och erbjuder inte heller någon lösning.

Mercedes GL450 (X166) motorproblem

GL450 är inte en bil som är känd för en stor mängd motorrelaterade problem, men vissa ägare rapporterade oljeläckage, tillfälliga problem med kylning av motorn eller kylarläckage. Det finns några fall där några få ägare klagade på att motorn helt dog även utan att bilen passerat 50 000 milsgränsen.

De flesta rapporter angav att detta berodde på mänskligt fel vid monteringsfabriken och att detta inte är förknippat med alla GL450-modeller. På det hela taget är motorerna i dessa kolosser relativt tillförlitliga, men bara om du underhåller dem korrekt och i tid.

FAQ-avsnitt

Är X164 GL450 bättre än X166 GLE450?

Den senare X166 GLE450 är den bättre bilen att köpa eftersom den är mycket modernare och eftersom den också är mycket mer tillförlitlig. Den första generationen X164 GL är nu en relativt gammal bil, vilket innebär att många potentiella problem kan uppstå när man äger en så komplex och gammal bil.

Å andra sidan är X166 fortfarande någorlunda uppdaterad, vilket innebär att den kan fås med majoriteten av dagens teknik. GLS var egentligen bara en uppfräschad X166 vilket innebär att den sista generationen av GL är mer eller mindre densamma som den första generationen av GLS.

  Bästa oljan för Mercedes dieselmotorer

Är Mercedes GL450 dyr att underhålla?

Alla förstklassiga tyska lyxiga stora SUV:er är dyra att underhålla eftersom de använder stora motorer, stora däck, stora bromsar och de är ganska tunga vilket innebär att alla dessa måste hantera vikten. Många sajter uppger att du ska vara beredd att betala uppåt 2 000 dollar varje år för GL-underhåll.

Detta kommer inte som någon överraskning eftersom dessa bilar är stora och packade med alla möjliga tekniker och komfortprylar.

Är Mercedes GL450 säker?

Båda generationerna av GL450 är säkra, men den nyare generationen X166 är ännu säkrare. Mercedes har gjort sitt bästa för att göra dessa bilar så säkra som möjligt eftersom de ofta används för familjetransporter. Takata-återkallelsen och alla sätesrelaterade problem förstör dock bilden lite grann.

Hur som helst, om du är intresserad av att köpa en begagnad GL-modell, se till att du låter den genomgå en grundlig inspektion före köpet och se till att alla ovannämnda frågor tas upp under inspektionen.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts