Vanliga problem med BMW:s kylsystem

BMW tillverkar några av de vackraste fordonen på marknaden. Deras bilar är också kända för sin precision, exceptionella prestanda och enastående hantering. Trots allt det goda med BMW är dessa bilar också en av de minst tillförlitliga. Ett av de vanligaste problemen som BMW har är problem med kylsystemet.

Kylsystemet i en bil ansvarar för att motorn inte överhettas genom att överföra värmen till luften. Det gör detta genom att blanda vatten och kylvätska i hela motorn. Som ett resultat hjälper det till att kontrollera motorns temperatur och förhindra att den överhettas.

När kylsystemet har problem kommer motorn att överhettas och det kommer också att påverka flera delar som är anslutna till den. Vad är ändå några av de vanligaste problemen med BMW:s kylsystem?

Vanliga problem med BMW:s kylsystem är en defekt vattenpump, kylarläckage, en läckande kylare och en dålig termostat. Att åtgärda dessa delar kommer att hjälpa till att åtgärda kylsystemet.

Vilka är de vanligaste problemen med kylsystemet hos BMW?

En felaktig vattenpump

En vattenpump är konstruerad för att kontinuerligt cirkulera kylvätska från kylaren till bilens motorblock för att förhindra överhettning. Den använder vätskekylning i form av vatten som strömmar genom flera slangar för att minska värmen. Om vattenpumpen går sönder kommer din motor därför inte att kylas ordentligt och den kommer att överhettas.

Tecken på en defekt vattenpump är kylmedelsläckage, överhettning av motorn, gnällande ljud och korroderad vattenpump. Om ditt kylsystem har problem på grund av en defekt vattenpump måste du laga vattenpumpen för att lösa problemet.

  Vilken är den största BMW SUV:n?

De flesta BMW-vattenpumpar går sönder på grund av ålder eller tung användning av fordonet. Det är därför de flesta BMW vattenpumpsproblem eller problem med kylsystemet är vanligare i äldre bilar än i nya bilar.

Radiatorläckage

Radiatorn hjälper till att bli av med överskottsvärme från motorn. Den ingår i kylsystemet tillsammans med vattenpumpen, fläkten, kylarslangarna och termostaten. Om kylaren har ett läckage kommer det alltså att påverka bilens kylsystem. Några av tecknen på en dålig kylare är överhettning av motorn, slambildning i kylaren, låga kylvätskenivåer och läckande kylvätska.

Du måste byta ut en läckande eller skadad kylare för att undvika detta problem. Om du inte gör det kommer det också att påverka kylarslangarna och orsaka fler problem med kylsystemet.

Läckande kylarslangar

Om kylaren och vattenpumpen är bra, men kylarslangarna är skadade eller läcker, kommer din BMW:s kylsystem fortfarande att ha problem. Vattnet som kyler motorn strömmar genom flera kylarslangar. Så om en av slangarna är skadad eller har en läcka kommer vattnet inte att ha det ideala trycket för att kyla motorn och det kan också rinna ut.

Resultatet blir att motorn börjar överhettas eftersom den inte kyls tillräckligt. Ett av de vanligaste tecknen på en dålig kylarslang är kylvätska som läcker ut. Du måste byta ut de läckande eller skadade kylarslangarna. Kylarslangar bör bytas var 60 000:e mil eller vart fjärde år.

En dålig termostat

Termostaten är också en annan viktig del av BMW:s kylsystemproblem. Eftersom termostaten spelar en viktig roll för kylningen av din bil måste du byta ut den när den blir dålig, defekt eller går sönder. Termostatens syfte är att reglera mängden kylvätska som recirkuleras tillbaka till motorn.

  Vanliga problem med BMW X6

Symtom på en dålig termostat är överhettning av motorn, fluktuationer i värmaren, stigande temperaturer, temperaturfluktuationer och läckage. Observera att när motorn är varm öppnar termostaten på vid gavel för att låta den svalna, men när motorn är kall förblir den stängd för att låta motorn värmas upp till den ideala temperaturen.

FAQ

Vilka är de vanligaste tecknen på problem med BMW:s kylsystem?

Att identifiera om din BMW:s kylsystem har ett problem är inte särskilt svårt eftersom det finns flera symtom att hålla utkik efter. Vanliga tecken på ett kylsystem med problem är ångande motorhuv, kylmedelsläckage, vit avgasrök och hög motortemperatur. Om du råkar märka något av dessa tecken ska du ta bilen till mekanikern.

Vilka BMW-modeller är synonyma med problem med kylsystemet?

Problem med kylsystemet är vanliga i alla BMW-modeller. Det finns dock vissa modeller som har fler kylsystemproblem än andra, till exempel BMW 3-serien (E46) från 1999 till 2005, BMW 3-serien från 2006 till 2011 och BMW X5-modellerna från 2007 till 2012. Ägare av dessa BMW-modeller bör ägna stor uppmärksamhet åt bilens kylsystem.

Varför tappar min BMW hela tiden kylvätska?

Om din BMW tappar kylvätska är det ett tecken på att det finns en läcka någonstans i kylvätskesystemet. Några av de misstänkta är en dålig topppackning, en skadad kylare eller ett svagt kylarlock. Om du märker att du har en kylmedelsläcka bör du besöka din mekaniker innan det leder till allvarliga problem som kommer att kosta dig mycket.

  2022 BMW X5 VS Audi Q7 - Vilken är bäst?

Efter hur lång tid ska jag spola min BMW-kylvätska?

Precis som alla andra vätskor i din bil är det mycket viktigt att byta eller spola ut den gamla kylvätskan för att din BMW ska fungera smidigt. Det rekommenderas att spola kylvätskan var 30 000:e mil eller vartannat år. Det finns dock några få fall där BMW:n kan klara sig utan spolning under en längre tid.

Hur ser jag om min kylvätskeslang är igensatt?

Börja med att ta bort kylarlocket när bilen är kall. Slå sedan på smarttelefonens ficklampa och titta inuti kylaren. Om kylarvätskan ser ut som lervatten eller luktar gummi, eller om kylarlamellerna är korroderade med vita skorpiga avlagringar, är din kylarslang igensatt. Be en mekaniker titta på den och avlägsna den.

Slutsats

Nu när du känner till några av de vanligaste problemen med BMW:s kylsystem bör du se till att få din BMW inspekterad och servad enligt rekommendationerna. De flesta problem med BMW:s kylsystem uppstår på grund av vårdslöshet eller bristande skötsel. Med rätt skötsel och underhåll kan de flesta av dessa problem undvikas.

Dessutom bör BMW-användare se till att de har rätt kylvätskenivå och spolar den ungefär var 30 000:e mil.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts