Vanliga problem med BMW X2

BMW X2 är en subkompakt lyxig crossover SUV. Den är baserad på samma plattform som BMW X1, men den presterar bättre. Som alla bilar har BMW X2 också några vanliga problem som intresserade köpare bör känna till innan de investerar i denna eleganta SUV.

Några av de vanligaste problemen med BMW X2 är en läckande oljepackning, felaktigt kylsystem, elektroniska problem, mjukvarufel med vevaxelsensorn, problem med högtrycksbränslepumpen och mycket mer. Observera att de flesta av dessa problem kan åtgärdas genom att besöka en kvalificerad BMW servicetekniker eller ett BMW servicecenter.

Vilka är de vanligaste problemen med BMW X2?

Felaktigt kylsystem

Ett felaktigt kylsystem är ett av de vanligaste problemen som du kommer att stöta på med BMW X2. Detta beror på att saker som dålig kylvätska, dålig pump och interna kylarproppar kan orsaka att kylvätskan utvecklar problem. Om du följer det schemalagda serviceunderhållet behöver du dock inte oroa dig för ett dåligt kylvätskesystem.

Programvarufel med vevaxelsensorn

BMW X2-modeller tillverkade mellan 16 maj och 07 juni 2018 har det här problemet. Dessa bilar har utrustats med en vevaxelsensor med ett mjukvarufel. Därför kan vevaxelsensorn inte bearbeta signalvärden från vevaxelgivaren på grund av en felaktig firmware-nivå. Även dessa bilar återkallades och problemet åtgärdades.

En läckande oljetätning

Efter att ha kört BMW X2 i flera kilometer kommer du förmodligen att ställas inför en läckande oljepackning. Detta beror på att oljetätningen utsätts för konstant höga temperaturer, höga tryck, vibrationer och kontakt med varma vätskor. Det är därför det rekommenderas att byta oljepackningar var 3 500 mil.

  BMW ix3 VS Volvo XC40 - Vilken är bäst?

Högspänningsbatteriets kortslutning

Högspänningsbatterikretsen är den enda vanliga BMW X2 PHEV. Det här problemet uppstår under den första laddningen till följd av partiklar i form av en svetspärla. I gengäld kan det aktivera en kedjereaktion i batteriet, vilket ökar risken för brand.

Observera att BMW X2 PHEV-modeller med detta problem återkallades. De omfattar X2-modeller tillverkade mellan den 19 mars och den 6 augusti 2020.

Problem med högtrycksbränslepumpen

BMW X2 levereras med två bränslepumpar. Den första bränslepumpen är lågtryckspumpen som transporterar gasen ut ur tanken. Medan den andra bränslepumpen är högtryckspumpen som trycker in gasen i förbränningskammaren.

Med det sagt har BMW X2 normalt sett problem med högtryckspumpen. När dessa problem uppstår får de motorn att spruta vid körning i höga hastigheter eller orsakar accelerationsproblem. Därför är det viktigt att följa det schemalagda underhållet så att högtryckspumpen alltid fungerar som den ska.

Problem med yttre dörrhandtag

Efter att ha ägt BMW X2 i flera år kan du börja märka problem med de yttre dörrhandtagen. Detta är ett annat vanligt problem eftersom det gör att bilens dörrar inte går att öppna. Som ett resultat av detta kan du behöva byta ut hela dörr- och låssystemet, som vanligtvis sitter på insidan av dörren.

Elektroniska problem

Elektroniska problem är vanliga på BMW. Vissa BMW X2-ägare kan också uppleva samma sak, mer med felaktiga elektroniska fönster. Bortsett från felaktiga elektroniska fönster kan BMW-systemet misslyckas det har en dålig säkring. Observera att över 300 000 BMW återkallades i Storbritannien på grund av ett felaktigt elektroniskt system.

  BMW iX3 - Allt du behöver veta

Problem med baklyktan

Det här problemet finns bara på en handfull BMWs X2-modeller. Om din X2 har en defekt baklykta kommer du att märka att kontrollampan för motorn tänds. Den kommer att visa ”Kontrollera bakljus/bromslampa”. Detta problem orsakas normalt av korrosion som aktiverar felindikatorlampan.

FAQ

Efter hur lång tid börjar BMW X2 utveckla problem?

Precis som BMW X1 börjar BMW X2 utveckla mindre problem från 80 000 miles. Men när bilen når över 150 000 mil kan du börja få allvarliga problem. För att förlänga bilens livslängd krävs rätt skötsel och underhåll. Dessutom är korrekta körvanor avgörande.

Är BMW X2 billigare att underhålla?

Nej, BMW X2 är mycket dyr att underhålla. Den är dyrare att underhålla än BMW X1. Detta beror på att den utvecklar fler fel än sin motsvarighet, och kostnaden för reparation och underhåll är hög. Dessutom är BMW-service inte billig och det är deras reservdelar inte heller. Så räkna med att du får lägga ut mycket pengar för att underhålla X2.

Vad är hög körsträcka för BMW X2?

Om du tänker köpa en begagnad BMW X2 är det viktigt att veta när du kommer att börja uppleva allvarliga problem. Så alla BMW X2 med över 150 000 mil har hög körsträcka. Efter 150 000 mil kommer BMW X2 att börja utveckla allvarliga och kostsamma problem, om bilen inte har underhållits väl.

Är BMW X2 mer tillförlitlig än BMW X1?

Nej, BMW X2 är inte mer tillförlitlig än BMW X1. BMW X1 är något mer tillförlitlig än BMW X2. Oavsett detta är båda bilarna inte särskilt tillförlitliga eftersom de båda hamnar under genomsnittet när det gäller tillförlitlighetsbetyg. BMW X1 registrerar dock färre problem; därför är kostnaden för underhåll och reparation något lägre.

  Är Volvo billigare att underhålla än BMW?

Håller BMW X2 sitt värde efter 5 år?

Nej, BMW X2 håller inte sitt värde efter 5 år. Detta beror på att bilen är mycket opålitlig, och dess värde kommer att sjunka med cirka 52 % under fem år. Medan en ny BMW X2 kostar cirka 36 600 dollar kan samma bil kosta cirka 21 000 dollar efter fem år.

Slutsats

Att köpa en begagnad bil kan vara billigt, men kostnaderna för underhåll och reparation kan vara skyhöga. Därför är det viktigt att ta reda på de vanligaste problemen med BMW X2 innan du investerar i den. Vanliga problem med BMW X2 är bland annat en läckande oljepackning, felaktigt kylsystem, mjukvarufel med vevaxelsensorn och många andra.

Den goda nyheten är att de flesta av dessa problem kan hanteras av BMW-servicecenter och certifierade BMW-mekaniker. Dessutom är det viktigt att ta reda på om ägaren till den begagnade BMW X2 har tagit hand om de vanligaste problemen om den specifika modellen återkallades.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts