Vanliga problem med BMW N47

BMW N47 Problem

BMW har tillverkat några av de bästa motorerna genom åren. Vissa motorer har dock visat sig vara mer problematiska än andra. Till exempel har BMW N47-motorn flera problem som användare har klagat på genom åren.

Det mest anmärkningsvärda problemet med BMW N47 är problemet med styrkedjan. Andra problem är bland annat EGR-problem, felande returfjädrar, defekt vevaxelhjul, termostatfel, defekt kylsystem och problem med vattenpumpen. För att undvika de flesta av dessa problem bör man se till att korrekt skötsel och underhåll iakttas.

Vilka är de vanligaste problemen med BMW N47?

Problem med styrkedjan

Detta är det största problemet med BMW N47-motorn. Det blir också mer problematiskt när din bil når runt 60 000 mil. N47-motorn är känslig för extremt slitage av styrkedjan, vilket leder till förtida fel. Några av de vanligaste tecknen på en dålig eller sviktande styrkedja är skramlande ljud på baksidan av motorn och motorljus.

En dålig eller sviktande styrkedja är kostsam att reparera eller byta ut. Beroende på hur allvarligt problemet är kan du bli tvungen att byta ut motorn eller reparera styrkedjan. Några av de mest drabbade modellerna är BMW med N47-motorer byggda mellan mars 2007 och januari 2009. Problem med styrkedjan är också vanliga i BMW 1, 3 och 5-serien.

Felaktig returfjäder

Detta var ett fel av BMW men de accepterade det aldrig. Returfjädern på turboens wastegate var inte ursprungligen smord eller ens täckt. Detta ledde till ett tidigt fel som gjorde att wastegaten förblev något öppen. Och med successiva kompressionsförluster ökade bränsleförbrukningen med mer än 30 %.

  Är en BMW-hybrid värd det?

För att åtgärda problemet måste du ta bilen till en mekaniker för att byta ut den felande returfjädern mot en ny.

EGR-problem

EGR-systemets arbete är att hjälpa bilen att uppfylla de strängare utsläppen. Men om EGR-systemet blir defekt kommer det inte att utföra sin funktion på ett bra sätt. När sensorn blir täckt av sot påverkar det hur EGR-systemet fungerar. Som ett resultat gör den att mer och mer avgasluft recirkuleras in i inloppet.

I processen får de heta avgaserna plastintaget att smälta och i vissa fall läcka ut insugningsröret. Ett annat EGR-problem kommer från en skadad vakuumslang. Om denna slang har ett hål kommer EGR-kylaren inte att kunna förbigås under motorvärmningen. I slutändan kommer det att orsaka en uppbyggnad som kan orsaka smältningshål och läckor eller till och med brand.

Defekt vevaxelhjul

Liksom den felande returfjädern är vevaxelhjulet också ett tillverkningsfel. Detta beror på att kugghjulen driver kedjan till tryckpumpen på kamaxeln på grund av ett fel från fabriken under tillverkningen av N47-motorn. Detta leder till att kedjan bryts på mitten och orsakar allvarliga skador på motorn.

Felaktigt kylsystem

Kylsystemet är en av de mest vitala delarna i en bil eftersom det cirkulerar vatten och kylvätska i hela motorn. Detta hjälper motorn att fungera vid en optimal temperatur. Kylsystemet i BMW N47 blir dock defekt och påverkar motorns prestanda. De främsta skyldiga är vattnet och termostaten.

Några av tecknen på ett dåligt kylsystem är överhettning av motorn, låg bensinprestanda, vit avgasrök, extern kylmedelsläcka och rökning. Kontrollera kylvätskan och vattenpumpen och byt ut den felaktiga delen omedelbart.

  BMW X6 VS Audi Q8 - vilken är bäst?

Bristande styrpump

Ett annat anmärkningsvärt problem som kan märkas på BMW N47-motorer är ett fel på servostyrningspumpen. Om en servostyrningspump är dålig eller skadad kommer du att märka oljespill runt locket på oljereservoaren för styrningen. Byt ut denna del så snabbt som möjligt för att undvika ytterligare problem.

FAQ

Är BMW N47-motorn tillförlitlig?

Nej, BMW N47-motorn är inte tillförlitlig. Detta beror på att många användare har rapporterat flera problem under åren. Dessutom är dess problem mycket allvarliga och kan kosta tusentals dollar. Till exempel kan ett allvarligt problem med styrkedjan kräva att hela motorn byts ut.

Vilka BMW-modellår är utrustade med N47-motorn?

Det finns många BMW-modellår som är utrustade med BMW-motorn. De flesta bilar med BMW N47-motorer byggdes mellan 2007 och 2009. Några av dem är BMW 1-serie E81, E82, E87 och E88. I 5-serien har vi E60, E61 och M47. Medan vi i 3-serien har E90, E91, E92, E93 och X3.

Är det dyrt att underhålla en BMW med N47-motor?

Ja, det är mycket dyrt att underhålla en BMW-modell med N47-motorn. Detta beror på att den här motorn är förknippad med många problem. Dessutom är dessa problem ganska kostsamma att hantera och besvärliga att åtgärda. Dessutom är BMW-delarna mycket dyra, vilket gör att den totala kostnaden för att underhålla denna bil blir mycket kostsam.

I genomsnitt kan du behöva spendera över 1 100 dollar för att underhålla en BMW med N47-motor. Men om den utvecklar ett allvarligt problem kan denna kostnad till och med nå upp till 8 000 dollar. Att till exempel byta ut en dålig spännare för styrkedjan kan kosta dig minst 830 dollar.

  Är BMW iX3 helt elektrisk?

Hur länge håller BMW N47-motorer?

Det beror på hur väl du underhåller bilen. BMW N47-motorn är mycket opålitlig och börjar få problem redan vid 40 000 mil. Saker som styrkedjor måste bytas efter 60 000 miles. Oavsett detta kan rätt skötsel och underhåll göra att motorn håller över 250 000 mil.

Kostnaden för underhållet är dock ganska hög eftersom denna bil har många problem som du måste ta itu med under årens lopp.

Bottom line

Om du äger en BMW-modell med N47-motor bör du alltid ta väl hand om din bil för att undvika de flesta av ovanstående problem. Byt styrkedja var 60 000 till 100 000 mil. Rengör dessutom bilens EGR-sensor vid oljebyten i rätt tid för att förhindra onödig sotbildning.

Sammantaget måste du hålla ett öga på motordelarna och följa det schemalagda serviceunderhållet. Men om möjligt ska du undvika att investera i en BMW-modell med N47 eftersom det är en av de minst tillförlitliga BMW-motorer som någonsin byggts.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts