BMW N47 – Allt du behöver veta

BMW N47

BMW grundades i München 1916. Sedan dess har detta märke producerat bilar som många människor har förälskat sig i. Dessutom har BMW producerat några fantastiska motorer på vägen som gett grus, kraft och hållbarhet. En av dessa motorer är BMW N47.

BMW N47-motorn är en kraftfull och högpresterande motor. Den är också mycket effektiv eftersom den förbrukar lite bränsle jämfört med konkurrerande motorer i sin generation. Den här motorn är dock opålitlig, skrymmande och dyr att underhålla. Men om den underhålls på rätt sätt håller den väldigt länge.

BMW N47-motorns historia

BMW N47-motorn är en fyrcylindrig common rail dieselmotor från BMW. Den här motorn ersatte M47-motorn 2007 och den efterträddes av B47-motorn 2014. Den var alltså i bruk mellan 2007 och 2013.

När N47-motorn lanserades i mars 2007 installerades den i de förbättrade modellerna BMW 1-serie BMW E87 och E81. Samma år installerades den även i 1-serien E82 och E88. Ändå har denna motor installerats i andra BMW-serier, till exempel 5-serien E60 och E61 samt 3-serien E90, E91, E92, E93 och E94.

Twin turbo-versionen

År 2007 lanserade BMW en dubbel sekventiell turbomodell. Denna modell producerade totalt 150 kW (201 hk) och är den första produktionsdieseln som uppnår en särskild effekt på mer än 75 kW (100 hk) per liter. Dessutom använder den samma turboteknik som först visades i BMW E60 535d.

Observera att modellen med 150 kW (201 hk) användes i BMW E87 123d, E84 X1 xDrive 23d och F22 225d. Därefter fick motorn en uppdatering som ökade den totala effekten till 160 kW (215 hk) och monterades i BMW F30 325d, F10 525d och F32 425d.

BMW N47 motorvarianter

Motor Volym Förtrycket Kompressionsförhållande Effekt Vridmoment År
N47D16 1,6 l (1 598 cc) 16,5:1 70 kW (94 hk) vid 4000 varv/min 235 N.m (173 lb.ft) vid 1500 till 2750 varv/min 2013
85 kW (114 hk) vid 4000 varv per minut 260 N.m (192 lb.ft) vid 1500 till 2750 varv per minut 2012
N47D20

  2022 BMW X6 vs Mercedes GLE

2,0 liter (1 995 cc)

16,5:1 85 kW (114 hk) vid 4000 varv per minut 260 N.m (192 lb.ft) vid 1750 varv per minut 09/2009
105 kW (141 hk) vid 4000 varv per minut 300 N.m (221 lb.ft) vid 3000 varv per minut 03/2007
120 kW (161 hk) vid 4000 varv per minut 340 N.m (251 lb.ft) vid 2000 varv per minut 09/2009
130 kW (174 hk) vid 4000 varv per minut 350 N.m (258 lb.ft) vid 3000 varv per minut 03/2007
135 kW (181 hk) vid 4000 varv per minut 380 N.m (280 lb.ft) vid 2750 varv per minut 03/2010
16,1:1 150 kW (201 hk) @4 400 varv/min 400 N.m (295 lb.ft) @ 2000 varv/min 03/2010
16,5:1 160 kW (215 hk) vid 4 400 varv per minut 450 N.m (332 lb.ft) vid 2 500 varv per minut 2011

Motor Cylindervolym Kompressionsförhållande Effekt Vridmoment År
N47D16 1,6 liter (1 598 cc) 16,5:1 70 kW (94 hk) vid 4 000 varv/min 235 N.m (173 lb.ft) vid 1 500 till 2 750 varv/min 2013
85 kW (114 hk) vid 4000 varv per minut 260 N.m (192 lb.ft) vid 1500 till 2750 varv per minut 2012
N47D20 2,0 l (1 995 cc) 16,5:1 85 kW (114 hk) vid 4000 varv/min 260 N.m (192 lb.ft) vid 1750 varv/min sep-09
105 kW (141 hk) vid 4000 varv per minut 300 N.m (221 lb.ft) vid 3000 varv per minut mar-07
120 kW (161 hk) vid 4000 varv per minut 340 N.m (251 lb.ft) vid 2000 varv per minut sep-09
130 kW (174 hk) vid 4000 varv per minut 350 N.m (258 lb.ft) vid 3000 varv per minut mar-07
135 kW (181 hk) vid 4000 varv per minut 380 N.m (280 lb.ft) vid 2750 varv per minut mar-10
16,1:1 150 kW (201 hk) @4 400 varv/min 400 N.m (295 lb.ft) @ 2000 varv/min mar-10
16,5:1 160 kW (215 hk) vid 4 400 varv per minut 450 N.m (332 lb.ft) vid 2 500 varv per minut 2011

  BMW 650i - Allt jag behöver veta

Funktioner hos BMW N47

BMW N47-motorn har ett vevhus i aluminium med termiskt sammanfogade foder i grått gjutjärn. Dessutom har alla motorversioner två nållagda balanseraxlar som är sammanfogade i vevhuset, med undantag för 85-kW-versionen i 116d.

Dessutom har den ett fyrcylindrigt huvud med två överliggande kamaxlar som driver ventilerna via rullväxelarmar. Medan common-railinsprutningsmekanismen på den här motorn arbetar vid ett tryck på mellan 1600 och 2000 bar. Dessutom sprutas bränslet in i förbränningskammaren genom de centralt placerade solenoidventilinsprutarna.

Det är också viktigt att notera att de flesta varianter av BMW N47-motorn har turboladdare med justerbar turbinskoveluppsättning. Dessutom har de mest kraftfulla stegen, som 150 kW och 160 kW, två turboladdare som arbetar enligt den förenade principen för registerladdning och flerskiktsladdning.

Sist men inte minst har motorn ett dieselpartikelfilter som renar avgaserna. Detta filter är placerat bredvid motorn med en oxidationskatalysator uppströms.

Effekt hos N47-motorerna

BMW N47-motorvarianterna har effekter från 163 hk till 218 hk. De mer kraftfulla motorerna har däremot ett piezo common rail insprutningssystem med ett arbetstryck på 1800 till 2000 bar. Medan de svagare motorerna har ett insprutningstryck som börjar från 1600 bar.

FAQ

Är BMW N47 en bra motor?

Ja, BMW N47-motorn är en mycket bra motor. Den är kraftfull, bränslesnål, tyst och ger ett behagligt ljud. Men den här motorn har också flera problem som kan locka tusentals dollar i reparation och underhåll.

Till exempel kan problemet med styrkedjan kosta dig minst 800 dollar i reparationer. Dessutom kan du bli tvungen att demontera hela motorn, vilket är arbetsamt och extremt kostsamt.

  Kan en BMW servas var som helst?

När börjar BMW N47 få problem?

Vissa BMW N47-förare har rapporterat att de registrerar problem redan vid 20 000 mil. De flesta börjar dock få problem med styrkedjan efter 60 000 mil. Men om du håller din BMW N47 i schack kan du börja uppleva de flesta problemen efter att ha kört över 100 000 mil.

Vilka är de vanligaste problemen med BMW N47?

BMW N47-motorn är en av de minst tillförlitliga BMW-motorer som någonsin byggts. Detta beror på att den registrerar flera problem som användarna har klagat på genom åren. Några av de problem som N47 upplever är felaktig styrkedja, felaktig vevaxelkugghjul, felande returfjäder, EGR-problem och fel på servostyrningspumpen.

Varför går N47:s styrkedjor sönder?

Den främsta orsaken till att tidningskedjan går sönder på BMW N47-motorn är de svaga spännarna som inte lyckas lägga den ideala spänningen på kedjorna. Efter en tid blir kedjan slapp och lossnar. Detta leder till att styrkedjan knäcks eller till och med går sönder.

Sammanfattning

Generellt sett är BMW N47-motorn mycket kraftfull och ekonomisk. Den har också en utmärkt arbetskultur eftersom den inte vibrerar särskilt mycket och ger upphov till ett behagligt ljud. Den enda utmaningen är de allvarliga problem som den kommer med, till exempel problemet med styrkedjan, fel på servostyrningspumpen, defekt kugghjul på vevaxeln, EGR-problem och en sviktande returfjäder.

Om du bestämmer dig för att skaffa BMW N47-motorn bör du vara beredd att spendera mycket pengar på reparationer och underhåll. Med rätt skötsel och underhåll kommer den här motorn ändå att hålla över 250 000 mil.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts