Vanliga problem med BMW 218d

BMW 218d Problem

BMW 218d är en subkompakt bil med många utmärkta egenskaper. Bilen har fem dörrar, ett stort lastutrymme, en rymlig interiör och är mycket bränsleeffektiv. Trots att BMW 218d har dessa exceptionella egenskaper har den också flera problem som intresserade köpare bör känna till.

Några av de vanligaste problemen med BMW 218d är EGR-modulens kylare kan läcka, elektriska fel, fel på servostyrningen, fel på servostödet, luftkonditioneringsproblem, oljeläckage och kopplingsproblem. Observera att vissa problem kom med vissa modeller och att BMW utfärdat en återkallelse.

Till exempel är problemet med läckage av EGR-kylaren vanligt på BMW 218d tillverkad mellan 2014 och 2019. Andra problem uppstår tvärtom när du lägger på flera mil. Och eftersom BMW har många plastdelar börjar de flesta komponenter utveckla problem redan vid 60 000 mil om bilen inte underhålls ordentligt.

Vilka är de vanligaste problemen med 218d?

EGR-modulens kylare kan läcka.

Detta är ett tillverkarrelaterat problem som är förknippat med BMW 218d-modeller tillverkade mellan 2014 och 2019. Anledningen till att avgasåterföringen kan läcka beror på att det läcker glykolkylmedel som i kombination med sot och oljesediment i EGR-modulen kan bilda antändbara avlagringar.

BMW återkallade BMW:er med detta problem. Så om du köper en begagnad BMW 218d tillverkad mellan 2014 och 2019 bör du försäkra dig om att ägaren har låtit åtgärda detta problem.

Bristande stöd för servostyrning

ECU:n eller den elektroniska kontrollenheten för den elektriska servostyrningen är inte särskilt hållbar. Så efter att din bil har kört flera mil kan servostyrningsstödet gå sönder. För att undvika att detta händer måste du ta din bil på inspektion varje år. Dessutom kan detta åtgärdas genom att reparera dåliga anslutningar och byta ut dåliga delar.

  Vanliga frågor och problem med BMW xDrive

Elektriska fel

De flesta BMW har elektriska problem på grund av den dåliga utformningen av avloppet. Ändå är elektriska problem med BMW 218d oftast förknippade med skador eller normalt slitage. Ledningar skadas vanligtvis av värme efter att ha kört flera mil. Att följa BMW:s schemalagda underhållsservice bör hjälpa till att undvika sådana mindre problem.

Problem med luftkonditioneringen

Luftkonditioneringssystemet kan också utveckla vissa problem efter att ha kört flera mil. Den främsta orsaken till luftkonditioneringsproblem är kopplad till att freonvätskan läcker eller att det finns en läcka i luftkonditioneringssystemet. Ta bilen till en BMW-mekaniker eller ett servicecenter för reparation.

Uppblåst turbo

Detta är ett vanligt problem med de flesta BMW:er. Om du tar lång tid på dig att byta olja på BMW 218d kan det sluta med en sprängd turbo. Därför är det viktigt att byta olja på din BMW 218d var 12 000:e mil. Dessutom kan smutsig olja eller brist på olja orsaka att turbon sprängs.

Kopplingsproblem

En koppling är billig att byta ut och underhålla. Dessutom tar det flera mil innan en koppling blir dålig. Som ett resultat av detta glömmer de flesta BMW-ägare att underhålla sin koppling så att den blir dålig. En dålig koppling visar tecken som vibrationer, svår att trycka på eller att pedalen blir så lätt att trycka på. Låt din koppling bytas ut var 100 000:e mil.

Oljeläckage

Sist men inte minst är oljeläckage ett annat stort problem som de flesta BMW-modeller har, inklusive BMW 218d. Detta orsakas vanligtvis av delar av låg kvalitet, såsom plastoljefilter och gummipackningar för locket. Dessa delar slits snabbare vilket leder till att oljan läcker. Håll ett öga på dessa delar och byt ut dem i tid.

  Vanliga problem med BMW 550i

FAQ

Är BMW 218d en bra bil?

Ja, BMW 218d är en utmärkt bil. Den här multifunktionella bilen är en trevlig vardagsbil eftersom den är rymlig, bränslesnål och presterar enastående. Dessutom är den här bilen pålitlig, vilket gör den till en bra bil för daglig körning. Den är dock inte lämplig för personer som letar efter en lyxig och högpresterande bil.

Vilket är det mest tillförlitliga BMW 218d-modellåret?

Den mest tillförlitliga BMW 218d tillverkades 2016 och 2019. De mest besvärliga BMW 218d-modellerna tillverkades tvärtom år 2020. Så om du vill undvika att uppleva flera problem, välj de mer tillförlitliga BMW 218d-modellerna som tillverkades 2016 och 2018.

Efter hur många mil börjar BMW 218d få problem?

Liksom de flesta kompakta BMW-modeller börjar BMW 218d få problem redan vid 60 000 mil. Men med rätt skötsel och underhåll kanske du inte får problem förrän du har kört över 100 000 mil. Trots detta kan vissa personer börja uppleva problem efter att de har kört 120 000 mil.

Hur länge håller en BMW 218d?

Det beror på hur väl du underhåller bilen och dina körvanor. Om du följer BMW:s schemalagda underhållsservice kan din bil hålla över 200 000 mil. Men om du inte tar väl hand om din bil kan du få problem med att klara över 150 000 mil.

BMW 218d är en mycket pålitlig bil eftersom många tillförlitlighetsinstitut som Consumer Reports och J.D. Power har bedömt den som över genomsnittlig tillförlitlighet. Det betyder att den har en pålitlig motor och rapporterar färre problem än de flesta bilar i sin klass.

  Vanliga problem med BMW iX3

Är det dyrt att underhålla BMW 218d?

Under de första 10 åren som du äger en BMW 218d kostar det dig cirka 13 700 dollar att underhålla den. Om du jämför detta med andra liknande bilar kommer du att upptäcka att kostnaden är ganska hög. Om du vill spara pengar bör du därför överväga att skaffa en MPV som är billigare att underhålla.

Den höga kostnaden för att underhålla BMW 218d kan kopplas till den höga kostnaden för att skaffa BMW 218d OEM-reservdelar. Dessutom är kostnaden för BMW-service hög, vilket gör att den totala reparations- och underhållskostnaden för bilen blir hög.

Slutsats

Sammanfattningsvis är BMW 218d en pålitlig bil, men den har också flera utmaningar som intresserade köpare bör känna till. Några av de anmärkningsvärda problem som intresserade köpare eller ägare av BMW 218d bör förvänta sig att få är elektriska fel, EGR-modulens kylare kan läcka, turbon är sprängd, fel på servostödet och oljeläckage.

Innan du köper en begagnad BMW 218d, kontrollera och ta reda på om den återkallats och om den begagnade hanterat problemet. Om inte, se till att problemet är hanterat innan du byter ägare. De flesta av de problem som BMW 218d står inför kan hanteras av en certifierad BMW-tekniker eller från BMW:s servicecenter.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts