BMW 320i är en av de bästa mellanstora lyxsedanerna på marknaden. Till skillnad från andra avancerade BMW 3-serie-modeller är den här bilen något billigare och bränslesnålare. Ändå har den också flera problem som intresserade köpare bör känna till. Men vilka är de vanligaste problemen med BMW 320i?
Några av de vanligaste problemen med BMW 320i är transmissionsproblem, elektriska problem, problem med styrkedjan och rostproblem. Dessutom rapporterade vissa ägare att de upplevde känslig karossfärg, problem med vibrerande rattstång, oljeläckage och snabbt slitage av bromsskivor.
Vilka är de vanligaste problemen med BMW 320i?
Överföringsproblem
Detta är ett av de vanligaste problemen i hela BMW 3-serien. Det är därför som ägare av BMW 320i också har klagat på transmissionsproblem. Observera att de flesta transmissionsproblem i den här bilen orsakas av låga nivåer av transmissionsvätska eller läckage. Därför är det viktigt att se till att du inte bara spolar den dåliga vätskan utan också har rätt och idealisk vätskenivå hela tiden.
Problem med styrkedjan
Ett annat vanligt problem som användare har rapporterat om är en dålig styrkedja eller tandrem. Problem med tandremmen är vanliga efter att ha kört bilen i flera kilometer. Användare har rapporterat att tandremmen lossnar, vilket gör att den hoppar över en tand på kugghjulet och gör att motorn går dåligt.
För att åtgärda detta problem måste du spänna eller byta ut den dåliga kugghjulskedjan eller kugghjulremmen om den är skadad.
Oljeläckage
Oljeläckage är också mycket vanligt med BMW 320i. När din bil lägger på sig flera mil kommer olika delar att bli sköra, till exempel oljefilterhusets packning. Om detta händer kan det leda till att oljan läcker. Den goda nyheten är att denna del kan bytas ut och förhindra ytterligare oljeläckage.
Elektriska problem
Flera användare av BMW 320i har också rapporterat att de har upplevt elektriska problem. Några av de vanligaste elproblemen som rapporterats är en felaktig motorstyrningsmodul, ett felande centrallås och fel på bakljuset. Innan du åtgärdar ett elektriskt problem är det viktigt att upptäcka det underliggande problemet.
Om till exempel motorstyrmodulen är felaktig måste du byta ut den. Om å andra sidan bakljuset inte fungerar måste du byta ut anslutningspluggen i bakljuset.
Känslig karosserifärg
Det här är ett annat vanligt problem i BMW 3-serien. BMW 320i har också detta problem. Ägare av den här bilen har klagat på att karosserifärgen på deras bil flagnar snabbt och lätt, vilket tvingar dem att applicera en annan färg snabbare än beräknat. Detta är något som tillverkaren bör arbeta med.
Rostproblem
Rost är ett annat vanligt problem som ägare av denna bil bör vara beredda att hantera. Detta problem är dock vanligt i äldre BMW 320i-modeller. Rost kan finnas runt dörrtrösklar, på hjulhusen och på bilens undersida. Det är viktigt att ta itu med detta problem snabbare innan det tar överhanden och orsakar strukturella skador.
Snabbt slitage av bromsskivor
Ett annat problem som många BMW 320i-användare har klagat på är det snabbare slitaget på bromsskivorna. Överraskande nog är detta en av de första delarna som du måste byta ut eftersom bromsskivorna på den här bilen inte är särskilt hållbara.
Om du misslyckas med att byta ut bromsskivorna i tid kommer du att märka den minskade förmågan att bromsa bilen och det kommer att uppstå vibrationer genom bromspedalen.
Vibrerande rattstångsproblem
Sist men inte minst är problem med rattstången också vanliga med denna BMW 3-serie. Många användare har klagat på att de har upplevt en bullrig och vibrerande rattstång vid låga hastigheter mellan 35 och 45 mph. Trots detta är det ganska dyrt att åtgärda detta problem.
FAQ
Är BMW 320i en bra bil?
Det beror på vad du letar efter. Om du är ute efter en lyxig, högpresterande, avancerad och snygg bil är BMW 320i en exceptionell bil för dig. Om du däremot önskar en underhållsfattig, prisvärd och billigare bil är detta inte bilen för dig.
Är det dyrt att underhålla BMW 320i?
Självklart, ja! Att underhålla BMW 320i är inte billigt eftersom reservdelar och servicekostnader ligger långt över genomsnittet för mellanstora lyxbilar. I genomsnitt måste användaren dela med sig av mer än 770 dollar på årsbasis. Detta är mer än genomsnittet på cirka 750 dollar för lyxbilar.
Vilken är den mest tillförlitliga motorn i BMW 3-serien?
BMW 3-serien har flera motorer, bland annat en 1,5-liters inline-3 turbomotor, en 1,6-liters inline-4 turbomotor och en 3,0-liters inline-6 turbomotor. En av de bästa och mest pålitliga BMW 3-serie motorerna är dock den 2,0-liters TwinPower turbo inline-4-cylindriga motorn.
Observera att 2,0-liters inline-4-motorn inte bara finns i BMW 3-serie-modellerna, utan även i BMW 4-serie, X1 och 5-serie. Det är en av de mest kraftfulla och pålitliga BMW-motorerna på marknaden.
Hur länge håller BMW 320i?
Trots att BMW är en av de minst pålitliga bilarna på marknaden är BMW 320i fortfarande ganska pålitlig. Med god skötsel och underhåll kan BMW 320i hålla mellan 200 000 och 250 000 mil. För att bilen ska hålla så länge måste ägarna dock följa BMW:s rekommenderade schemalagda underhållsservice.
Är BMW 320i bränsleeffektiv?
Ja, BMW 320i är en av de mest bränslesnåla sedans i sin klass. Den är också en av de mest effektiva modellerna i BMW 3-serie 6:e generationen. Den har en kombinerad bränsleeffektivitet på 28 mpg i staden/på landsvägen. På samma sätt har den 24 mpg i staden och 35 mpg på motorvägen.
Slutgiltiga tankar
Nu när du känner till några av de vanligaste problemen med BMW 320i är det viktigt att ta väl hand om din bil om du vill att den ska hålla länge. De flesta av de problem som vi har diskuterat kan undvikas om ägaren följer BMW:s rekommenderade underhållsservice.
På det hela taget är BMW 320i en enastående mellanstor lyxsedan med enastående moderna och lyxiga egenskaper. Den är dessutom bränslesnål och mycket praktisk.