Vanliga problem med Renault Talisman

Renault Talisman

Renault Talisman är en stor familjebil som introducerades första gången 2015. Talisman är vad Renault anser räcker för att konkurrera med VW Passat och Peugeot 508, som alla passar in under Mercedes E-klass, Audi A6, Volvo S90, BMW 5-serie och Jaguar XF. Det här segmentet av sedans är fortfarande ganska populärt, men mest i lyxsegmentet vilket innebär att Talisman inte är den mest populära Renault som finns där ute.

I den här artikeln kommer vi att nämna alla vanliga problem med Renault Talisman och berätta vad du behöver leta efter om du är på marknaden för en sådan. Det handlar bland annat om problem med turboladdaren, AdBlue, växellådan, ett dött batteri och eventuella bränsleläckage.

På det hela taget verkar Talisman vara ganska pålitlig, vilket är logiskt eftersom Renaults senaste bilar är mycket bättre än vad de brukade vara. Om du köper en sådan ska du se till att ta väl hand om den om du vill att den ska hålla så länge som möjligt.

Om du gör det kommer du inte att ha några problem att leva med Talisman i många år framöver. Även om det inte är den mest populära bilen som Renault tillverkar är det verkligen en av de snyggaste och mest bekväma bilarna.

Problem med turboaggregat

Dieselmotorn på 1,6 liter trycker ut 130 hk eller 160 hk och är den mest populära dieseldrivlinan du kan få med Talisman. Det är oftast en pålitlig motor eftersom Renault vet att dessa dieselvarianter säljer riktigt bra, med undantag för turboladdaren som kan ha problem och till och med kan gå sönder under vissa omständigheter.

  Är Renault Arkana en bra bil?

Det har att göra med trycket i turboladdaren, så om du känner någon brist på kraft, särskilt nära 1 500 och 2 000 varv per minut där turbon vanligtvis slår till, är det troligt att din turboladdare behöver ses över. Ibland kan dessa åtgärdas genom en enkel rengöring, men om det inte fungerar måste du byta ut den mot en ny.

AdBlue-problem

AdBlue-systemet är utformat för att hjälpa din diesel att förorena mindre och göra den mer effektiv. Detta gör det möjligt för Renault att driva en motor som annars inte skulle kunna uppfylla de riktigt stränga reglerna för dieselutsläpp i Europa.
Problemet här är att behållaren kan läcka och därmed kan AdBlue läcka ut och bilen kan misslyckas med ett utsläppstest. Detta är ganska sällsynt, och det verkliga problemet med AdBlue-systemet är att de flesta människor inte vet att även detta behöver underhållas. Om du tar hand om AdBlue-systemet på rätt sätt och fyller på det när det behövs bör det hålla måttet.

Problem med växellådan

De flesta problem som beror på EDC-växellådan beror på att ägarna inte byter ut växellådsoljan när det behövs. Detta leder vanligtvis till oregelbundna växlingar, fördröjningar och grova växlingar som kan göra hela körupplevelsen mycket mindre behaglig, vilket ibland till och med leder till att bilen stannar och inte växlar alls.

Om du inte byter olja kan transmissionen också gå sönder helt och hållet, vilket gör att du måste köpa en helt ny enhet. EDC 2-växellådan är den nyare modellen som visserligen lovar att vara mycket mer tillförlitlig, men ingenting kommer att vara meningsfullt om du inte underhåller den tillräckligt väl.

  Vanliga problem med Renault Kadjar

Dött batteri

Det finns en hel del ägare där ute som klagat på att batteriet dör. Om din motor startar riktigt långsamt, avger klickande ljud när du startar och om lamporna flimrar, är det stor chans att det är batteriet som bär skulden.

Du måste testa batteriets utgång med en voltmeter och leta efter cirka 12,6 volt eller mer. Om din bil inte kan ge den strömmen måste du byta ut batteriet mot ett nytt. Detta är vanligt förekommande på många bilar och är inte nödvändigtvis ett problem.

Bränsleläckage

Ett av de allvarligare problemen med Talisman är när den börjar läcka bränsle på vägen och på så sätt ökar risken för att man förlorar kontrollen och eventuellt till och med kan hamna i lågor. Detta var fallet för en hel del Talisman-modeller från 2018 och 2019 som ingick i en återkallelse redan 2020.

Så om du är på marknaden för en Talisman från 2018 eller 2019 ska du se till att vara uppmärksam på detta. Ring din Renault-återförsäljare och fråga om den bil du är intresserad av har ingått i den här återkallelsen.

FAQ-avdelning

Ska jag köpa en Renault Talisman?

Så om du är intresserad av att köpa en mellanstor familjesedan som kan hävda sig i en företagsbilpark samtidigt som den är rymlig och inte överdrivet dyr, är Talisman faktiskt ett bra alternativ. Den kombinerar utseendet och känslan av en mycket dyrare bil med mindre, effektivare och mer prisvärda motorer som gör den ganska billig att köra.

  Hyundai i20 vs Renault Clio - Vilken är bäst?

Detta gäller särskilt när man jämför den med den tyska trion Premium. Om du är van vid en lyxig mellanstor sedan kommer du dock inte att bli glad över Talisman. Även om det är en riktigt bra bil kan den inte mäta sig med tyskarna, trots allt kostar tyskarna mycket mer pengar.

Vilka bilar konkurrerar med Renault Talisman?

Den hårdaste konkurrenten till Renault Talisman var VW Passat sedan som lades ned förra året. Talisman konkurrerar nu med sin snyggare bror Arteon som är något mindre rymlig och lite dyrare.

Talisman går också mot Peugeot 508 och Skoda Superb som troligen är dess främsta konkurrent eftersom dessa tre är riktigt lika varandra över hela linjen. Nya DS 9 är lite dyrare och försöker tillgodose en lyxigare del av marknaden, men den går faktiskt emot Talisman i verkligheten.

Är Renault på väg att göra sig av med Talisman?

Talisman är tyvärr också på väg bort från listorna snart eftersom Renault har räknat ut att elbilar, hybrider, crossovers och SUV:er är vägen att gå. Sedanmarknaden fungerar bara om du befinner dig i den lyxiga änden av segmentet vilket innebär att Talisman följer Passat-sedanen och kommer troligen inte att ersättas någon gång i närtid.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts