Hyundai i20 vs Renault Clio – Vilken är bäst?

Är Hyundai i20 en bra bil?

Om du är familjefar och vill ha en bil som inte är för stor eller för liten, som inte är för billig eller för dyr, eller som inte är överdrivet lyxig men som inte heller känns billig, bör du fokusera din uppmärksamhet på kompakta hatchbacks. Anledningen till att vi säger hatchbacks är att dessa små, men ändå rymliga bilar är den perfekta blandningen av allt i ett enda paket.

Detta är anledningen till att hatchbacks har blivit så extremt populära och att nästan alla välrenommerade märken (utanför USA) fortfarande erbjuder många hatchbackmodeller. Fordonsindustrins rena framsteg gör att vi kan njuta av en hatchback som känns som en mycket större bil på insidan, men som ändå har alla de fördelar som du vanligtvis förknippar med en hatchback.

I den här artikeln kommer vi att jämföra två hårda rivaler i det här segmentet, Hyundai i20 och Renault Clio. I20 har funnits i cirka 15 år och är nu inne på sin tredje och mycket förbättrade generation. Renault Clio å andra sidan har funnits i över 22 år och är inne på sin femte iteration, vilket innebär att det här borde vara en bra modell.

Vi kommer att låta dessa två hatchbacks genomgå ett omfattande head-to-head-test och berätta varför du ska välja den ena framför den andra. Så, Hyundai i20 vs Renault Clio – vilken är bäst?

Hyundai i20

Prismässigt är den nuvarande Hyundai i20 inte en av de billigaste hatchbackarna i det här segmentet vilket kommer som en överraskning för många, men den är faktiskt värd det. Till att börja med får i20 två motorval, en mindre 1,0L 3-cylindrig motor med 100 hk eller en 1,2L 4-cylindrig motor med 87 hk. FWD är det enda alternativet för i20, en manuell växellåda är standard medan en automatlåda finns som tillval.

  Är Hyundai Palisade en bra bil?

Om du verkligen gillar i20, men inte är så säker på prestandan, bör du fokusera på i20 N. i20 N kostar mycket mer pengar, men den får en riktigt kraftfull 1,6L 4-cylindrig motor med 204 hk och med en 0-60mph-tid på 6,7 sekunder. Även om vanliga i20-modeller inte är något särskilt speciellt att köra är i20 N verkligen det.

Den yttre designen är mycket bättre än den tidigare modellen, men i20 kommer inte att imponera på någon. Interiören ser modern ut och är verkligen logiskt upplagd vilket gör den lätt att förstå och använda under körning. Tillförlitligheten är utmärkt eftersom Hyundai nästan alltid lyckas leverera på den fronten nuförtiden.
Praktiken är okej, inget speciellt för klassen vilket innebär att du kan packa in en vuxen person i baksätet, men det är inget du bör göra ofta. Sikten är god, bagageutrymmet är ganska stort och den övergripande utrustningslistan är adekvat.

Renault Clio

Renault Clio kostar några tusen dollar/euro mindre jämfört med i20 vilket inte kommer som en överraskning. Renault Clio erbjuder dock en mycket bredare motorpalett som börjar med den trecylindriga 1,0L inline-motorn med antingen 91 eller 100 hk eller den mer kapabla fyrcylindriga 1,4L-motorn med 130 hk. Clio finns även i dieselform tack vare en 1,5 liters fyrcylindrig motor med 85 hästkrafter.

Den senaste Clio finns även som hybrid vilket innebär att du kan få den med en 1,6L 4-cylindrig bensinmotor tillsammans med en elmotor för en kombinerad effekt på 144 hk. I toppen sitter Clio RS/Trophy, en 200 hk/220 hk stark 1,6L 4-cylindrig varm hatchback som klarar 0-60 mph på 6,9/6,6 sekunder vilket är nästan identiskt med i20 N.

  Är Hyundai Kona en bra bil?

Designmässigt ser Renault Clio riktigt bra ut nuförtiden, både inifrån och ut vilket är en stor förbättring jämfört med äldre modeller som ofta verkade lite otippade. Körupplevelsen är ganska normal, med undantag för Clio RS som verkligen känns som en riktig höjdare att köra.

Tillförlitligheten är okej, men här finns det mycket utrymme för förbättringar. Praktiken är riktigt bra för sin klass eftersom Clio erbjuder en stor andra sätesrad och ett hyfsat stort bagageutrymme.

Slutsats – Renault Clio är bättre

Även om Hyundai i20 är en riktigt bra bil överlag tar Clio hem den eftersom den erbjuder både en hybrid- och en dieselmotor medan i20 inte gör det. För det andra erbjuder Clio mer utrymme i både bagageutrymmet och i baksätet, vilket innebär att den är den bättre familjebilen totalt sett. Designmässigt tar Clio också hem den både invändigt och utvändigt, men i20 ser också bra ut, särskilt på insidan.

Tillförlitligheten är där tidvattnet tycks vända då i20 är en märkbart mer pålitlig bil. Om du gillar en mer dynamisk upplevelse skulle jag säga att i20 är bättre på det medan Clio är bekvämare. På det hela taget är båda dessa hatchbacks bra, men Clio har helt enkelt fler saker som talar för den.

FAQ-avsnitt

Är Hyundai i20 effektivare än Renault Clio?

När det gäller effektivitet är de här två nästan identiska eftersom du kan förvänta dig att få cirka 48MPG med jämförbara bensindrivna modeller. Men där Clio tar fördelen eftersom den finns tillgänglig med en dieselmotor som kan ge upp till 65MPG vilket är mycket bättre än vad du kan få med i20.

  Hyundai startar inte - orsaker och hur man åtgärdar det

Dessutom får vi inte glömma att Clio också finns som hybrid som också kan ge upp till 65MPG kombinerat.

Är Hyundai i20 säkrare än Renault Clio?

Renault Clio verkar också vara en säkrare bil eftersom den belönades med 5 stjärnor från Euro NCAP medan i20 fick 4 av 5 stjärnor. Anledningen till att i20 aldrig nådde sin fulla potential är att den inte levererar tillräckligt i kategorin säkerhetsassistans där den bara får 67 % medan Clio får 75 %.

Dessutom är Clio bättre när det gäller säkerhet för både vuxna och barn i bilen medan i20 är något bättre när det gäller fotgängare.

Är Hyundai i20 N bättre än Renault Clio RS?

Både Renault Clio RS och Hyundai i20 N är bra bilar vilket innebär att det är ganska svårt att välja vinnare. Jag skulle säga att den vanliga i20 N är bättre än Clio RS, men om du uppgraderar till Clio RS Trophy-modellen kommer du att inse att de här två kan byta slag i flera dagar.

I20 har en snabbare 0-60mph-tid, är lättare, har mer vridmoment och tenderar att ha snabbare varvtider. Å andra sidan har Trophy RS en högre topphastighet, den verkar ha bättre bromsar och lite mer kraft på 220 hk.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts