Hyundai i20 vs Toyota Glanza – Vilken är bäst?

Är Hyundai i20 en bra bil?

Den moderna bilindustrin är full av alternativ till vänster, höger och mitten. Nästan alla segment är fyllda med många alternativ som inkluderar både bilar på ekonominivå och premiumbilar. Marknaden för hatchbacks kan lika gärna vara den mest trånga, så mycket att många märken tillverkar flera modeller för vissa marknader, för att inte tala om globala hatchback-modeller.

Hyundai och Toyota är några av de mest kända biltillverkarna, vilket innebär att i stort sett alla vet att de finns. Hyundai erbjuder ganska många hatchbackmodeller vilket även är fallet med Toyota. Hyundai introducerade först i20 som ligger mellan den mindre i10 och den större i30 redan 2008.

Toyota Glanza (Suzuki Baleno) avslöjades för första gången inför modellåret 2019 och har nyligen blivit helt omarbetad. Glanza är en hatchback som främst är utformad för den indiska marknaden, där den tenderar att sälja riktigt bra. Förutom i Indien är Glanza, även känd som Baleno eller Starlet, även en populär bil i Sydafrika.

Hur som helst är vi inte här för att berätta var du kan köpa Glanza utan snarare hur Hyundai i20 står sig i jämförelse med Toyota Glanza i vår head-to-head matchup. Vi kommer att jämföra dessa två i olika kategorier och berätta varför du ska välja den ena framför den andra. Så, Hyundai i20 vs Toyota Glanza – vilken är bäst?

Hyundai i20

Prismässigt kan du räkna med att betala runt 11-12 Lakh för Hyundai i20, vilket placerar den någonstans i mitten av sitt segment, åtminstone prismässigt. Du kan välja mellan två olika motorer, som båda är strikt bensindrivna. Den första är en 1,0L 3-cylindrig motor med 100 hk medan den andra är en något större 1,2L 4-cylindrig motor med 87 hk.

  Hyundai Elantra Touring Tillförlitlighet

Hyundai erbjuder inga diesel- eller hybridversioner av i20 än så länge, förmodligen för att dessa två tidigare nämnda motorer kommer med mildhybridteknik. Hur som helst kan i20s exteriördesign anses vara attraktiv, men kompakta hatchbacks har ändå aldrig riktigt legat i framkant när det gäller bildesign. Å andra sidan är interiören i i20 riktigt modern.

Tillförlitligheten är utmärkt, vilket inte kommer som någon överraskning eftersom Hyundai tillverkar några av de mest tillförlitliga bilarna i världen just nu. Körupplevelsen är njutbar, särskilt med i20 N med sin 1,6L 200 hk+ motor. De vanliga i20-modellerna känns dock inte särskilt speciella att köra.

Praktiken är ganska bra för storleken eftersom i20 erbjuder ett hyfsat stort sittutrymme som rymmer ett par vuxna även på längre resor. Bagageutrymmet är också adekvat, i nivå med resten av segmentet. Alla i20-modeller är FWD, manuell växellåda är standard medan automatväxel är ett kostnadsalternativ.

Toyota Glanza

Du kan räkna med att betala runt 9-10 Lakh för Toyota Glanza, vilket innebär att du kan spara lite pengar i början och spendera dem på tillval senare. Glanza kan fås med antingen en 1.0L 3-cylindrig bensinmotor med 111 hk eller en 1.2L 4-cylindrig motor med 90 hk som nu är det enda alternativet för den allra senaste Glanza-modellen.

Alla Glanza-modeller är FWD och kommer med antingen manuell eller automatisk växellåda om du är villig att betala för det. Designmässigt kan man egentligen inte se någon skillnad mellan Toyota Glanza och Suzuki Baleno eftersom dessa två bokstavligen är samma bilar. Detta innebär att både exteriör och interiördesign är ganska intetsägande och inte alls spännande.

  Vanliga problem med Hyundai Elantra

Tillförlitligheten är utmärkt, vilket ofta är fallet med Toyota-bilar, så mycket att Glanza till och med är mer tillförlitlig än Baleno som den är baserad på. Körupplevelsen är verkligen inget att skryta med eftersom Glanza går på det mest oinspirerande sättet.

Praktiken är god tack vare de stora baksätena och ett stort bagageutrymme. Sikten är också riktigt bra, men det finns inga speciella prestandamodeller som med i20.

Bedömning – Hyundai i20 är bättre

Hyundai i20 är en bil som säljs globalt medan Toyota Glanza inte gör det. Varför det är så vet vi inte, men vi vet att i20 har visat sig vara en succé över hela världen medan Glanza säljer tillräckligt bra på bara några få platser i världen. I20 ser mycket bättre ut än Glanza eftersom den faktiskt ser ut som en verkligt modern bil.

Interiören i i20 är mycket bättre utrustad, så mycket att prisskillnaden är uppenbar. Du kan få i20 med en kraftfull i20 N-motor på över 200 hästkrafter som känns som ett nöje att köra medan Glanzas motor är försumbar i det avseendet. Även om Glanza erbjuder mer utrymme framtill så vänds det snabbt om så fort vi kliver in i den andra sätesraden.

Bagageutrymmet är verkligen likartat eftersom Glanza erbjuder ett längre bagageutrymme medan i20 erbjuder ett djupare bagageutrymme, men de övergripande måtten är mycket lika.

FAQ-avsnitt

Är Hyundai i20 effektivare än Toyota Glanza?

Hyundai i20 kan ge upp till 48MPG vilket är en riktigt bra siffra för sin klass, särskilt för en bil som inte är en diesel eller hybrid. Toyota Glanza är ännu effektivare eftersom dess MPG-resultat kan gå över 50MPG i vissa fall.

  Hyundai Veloster N Tillförlitlighet

På det hela taget är båda dessa effektiva, men du måste tänka på att Toyota kommer med en 90hk som säkert kommer att kämpa på motorvägshastigheter och därmed använda mer bränsle. I20 ger visserligen sämre MPG-resultat, men de 48MPG kommer att vara mer konsekventa.

Är Hyundai i20 säkrare än Toyota Glanza?

När det gäller säkerhet klarar sig båda dessa bilar riktigt bra i krockkategorierna men är inte de bästa när det gäller olika aktiva säkerhetssystem. Detta innebär att du måste betala ganska mycket pengar på tillvalspaket om du vill att någon av dessa två ska vara så säker som möjligt.

Varför finns Toyota Glanza inte tillgänglig globalt?

De flesta utvecklade länder runt om i världen med en högre BNP per capita är inte så intresserade av att försöka köpa de billigaste bilarna man kan köpa för pengar. Eftersom Glanza är en av de billigaste bilarna som Toyota ”tillverkar” är det exakt den typ av bil som inte borde vara så populär på platser som Europa och framför allt USA.

Dacia, ett franskt märke på ekonomisk nivå, ökar dock långsamt i popularitet i Europa trots att det är en bil på ekonomisk nivå utan så många bekvämligheter.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts