Vanliga problem med Renault Arkana

Renault Arkana

Renault Arkana är en snygg crossover SUV/Coupe som introducerades för första gången för modellåret 2020 och dess produktion är för närvarande i full gång. Arkana är baserad på samma plattform som Renault Clio, men den har en upphöjd förarplats med en sluttande taklinje och olika stylingprylar som gör att den sticker ut.

I den här artikeln kommer vi att gå igenom alla vanliga problem med Renault Arkana vilket inkluderar att berätta vad som är fel med den och hur allvarliga vissa av dessa problem kan vara. Sammantaget är Arkana fortfarande en relativt ny bil vilket innebär att vi inte riktigt kan säga något om långsiktig tillförlitlighet, men det är tydligt att Arkana är här för att stanna eftersom konstruktioner som dessa är oerhört populära nuförtiden.

De vanligaste problemen med Renault Arkana inkluderar problem med styrsystemet, problem med växellådan, problem med infotainmentskärmen och telefonanslutningen samt problem med vissa av bilens elektriska system.

På det hela taget är Arkana fortfarande lite för färsk för att vi ska kunna berätta el carerything som är fel, men det verkar som om Arkana inte är perfekt som det brukar vara fallet med nästan alla nya bilar där ute. Dessa har blivit oerhört komplexa och vi måste vänta några år innan vi kan dra en sund slutsats om hur pålitlig eller opålitlig den verkligen är.

Problem med styrsystemet

Redan 2022 utfärdade Renault en återkallelse för alla Arkana-modeller som tillverkades fram till december 2021 eftersom dessa tillverkades med olika defekter gällande servostyrningssystemet. Det sägs att ett fel i systemets kalibrering kan leda till överhettning av servostyrningen vilket kan sluta med att man förlorar rattstödet.

  Vanliga problem med Renault Kadjar

Detta är verkligen ett allvarligt problem och Renault återkallade några tiotusentals exemplar. Om du är på marknaden för ett begagnat exemplar bör du kontakta din lokala Renault-återförsäljare för att se om den bil du är intresserad av har ingått i någon av dessa återkallelser. Servostyrningen är livsviktig för alla bilar, vilket innebär att du lätt kan hamna i en olycka om ett problem som detta inträffar.

Problem med växellådan

Det sägs att den automatiska växellådan på Arkana kan drabbas av mjukvaruproblem som kan påverka att bilen inte växlar och driver upp varvtalet till riktigt höga lelectric carels. Renault kom ut med några mjukvaruuppdateringar för att lösa detta problem, men många ägare är fortfarande inte nöjda med hur just deras exemplar växlar.

Det är oklart hur många Arkana-ägare som drabbats av just detta problem, men enligt några inlägg på nätet är antalet inte litet. Problemet är mest märkbart när man åker uppför en backe eftersom Arkana vägrar att växla elbilen vid riktigt höga varvtal, vilket ökar din bränsleförbrukning och ofta också avger brännlukt som minst sagt är oroväckande.

Problem med infotainmentsystem och telefonanslutning

Infotainmentsystemet på Arkana är inte heller fritt från fel vilket sannolikt är anledningen till att många Arkana-ägare klagade till Renault över att systemet reagerar långsamt eller fryser helt. Vissa säger att det hjälpte att starta om bilen medan andra säger att problemet ibland kvarstod el caren efter att ha startat om bilen några gånger.

  Är Renault Kadjar en bra bil?

Dessutom har det kommit många rapporter om problem med telefonanslutning där bilen tar för lång tid på sig att ansluta till telefonen eller ständigt försöker ansluta efter att ha misslyckats. Problem som dessa kan strykas med enkla uppdateringar och en återställning av systemet, men klagomålen finns fortfarande kvar.

Elektriska problem

Den elektriska e-Tech-motorn i Arkana är känd för att framkalla felsymboler på instrumentpanelen och folk verkar inte veta varför. Andra elektriska problem inkluderar sådant som problem med luftkonditioneringen eller problem med vissa av bilens assistanssystem som är för påstridiga och rent av obekväma.

De flesta av dessa problem beror på dålig kalibrering, vilket innebär att de sannolikt kommer att strykas ut elektriskt med omsorg. De värsta elektriska problemen beror på att e-Tech-motorn sviktar, och många ägare rapporterade att deras e-Tech-enheter måste bytas ut vid extremt låga miltal.

FAQ-avsnittet

Är Renault Arkana värt det?

Det kan verka som om Renault Arkana är en riktigt problemfylld bil, men dessa problem är mestadels mjukvarurelaterade och kommer att lösas elbilsmässigt. När elbilen kommer ut med en helt ny bil börjar problem dyka upp eftersom det är normalt för i stort sett alla bilar från alla segment. Det som är ovanligt är att Renault ofta har svårt att inse vad som faktiskt är fel.

Därför är det en bra idé att vänta med Arkana-köpet om du inte är alltför bekväm med att köpa bilen just nu. Howelectric carer, om din bil är under garanti (vilket alla fortfarande är) kan du köpa bilen och njuta av den, och om något går fel kommer din garanti sannolikt att täcka det.

  Peugeot e-208 vs Renault Zoe - Vilken är bäst?

Är Renault Arkana en elbil?

Renault Arkana har utformats och byggts för att vara en hybrid, vilket innebär att den tillhör en grupp av mycket få modeller som har utformats som hybrider från början. Arkana har en liten bensinmotor som matchas med elmotorer för att öka effektiviteten och kraften och göra Arkana till en riktigt duglig vardagsbil.

Nackdelen med detta är att Arkana i sig är mer komplex än de flesta ICE-bilar och elbilar och därför är benägen att drabbas av problem i båda lägren.

Kan Renault Arkana köra i elbilsläge?

Ja, Renault Arkana kan köra i elbilsläge, men räckvidden kommer inte att vara så speciell eftersom Arkana bara har ett litet 1,2 kWh-batteri. Den här inställningen är främst till för att hjälpa bensinmotorn att bli mer effektiv genom att fylla på luckorna och stänga av motorn när den inte behövs.

När du behöver den extra punschen kommer båda dessa att leverera allt de har, men Arkana är inte konstruerad för att köra i fullskaligt elbilsläge elbilen även om den kan göra det under en riktigt kort stund tills det lilla batteriet tar slut på juice.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts