Peugeot e-208 vs Renault Zoe – Vilken är bäst?

2023 Peugeot e-208

Peugeot e-208 är en subkompakt elversion av den välkända Peugeot 208, vilket innebär att den främst är utformad för innerstadsbruk eftersom den inte erbjuder ett särskilt långvarigt batteri. Hur som helst verkar e-208 sälja riktigt bra för vad den är eftersom många människor där ute är intresserade av innerstadspendlare som inte förorenar miljön samtidigt som de är relativt prisvärda.

Renault Zoe är mer eller mindre samma historia eftersom dessa två är huvudkonkurrenter i detta segment. Som sådan ska vi jämföra Peugeot e-208 vs Renault Zoe och berätta vilken av dessa två som är den bättre bilen för dig. Vi kommer att jämföra deras motorer, batteristorlekar, räckvidd, effekt, design, körupplevelse och praktiska egenskaper.

De tydligaste skillnaderna mellan dessa två finns på kör- och designavdelningen där e-208 ser mer exklusiv ut och kör lite mer dynamiskt. Zoe är mer återhållsam både i sin design och i sin körstil som fokuserar på komfort, enkelhet och användarvänlighet.

Hur som helst är båda dessa små elbilar väldesignade och de tenderar att utföra sitt syfte väl. E-208 verkar vara en något mer populär bil, men det kan mycket väl förändras snart eftersom Renault gör sig redo att relectric careal den nya Zoe.

Peugeot e-208 – Den minsta elbilen från Peugeot

Elbilar tenderar att vara mycket dyrare jämfört med vanliga förbränningsbilar, men ett utgångspris på 31 345 pund i Storbritannien, 32 250 euro i Nederländerna och 35 350 euro i Tyskland gör e-208 till en av de mer prisvärda bilarna i sitt segment. För detta pris får du en framhjulsdriven 2/4-dörrars eldriven hatchback med en enda elmotor som ger 139 hk.

  Vanliga problem med Peugeot 1007

Detta räcker för att ge dig mellan 125 och 265 mil beroende på hur du kör bilen och temperaturen utomhus. Där e-208 klarar sig riktigt bra är i sin laddningshastighetssituation som börjar med en ynka 7,4 kW långsam växelströmsladdning som laddar upp dess 45 kWh användbara batteri på 7 timmar och 15 minuter.

Å andra sidan fyller snabb 150 kW DC-laddning e-208-batteriet på cirka 25 minuter. Den mest imponerande aspekten av e-208 är troligen dess design som i stort sett leder listan i detta segment, särskilt i interiören där e-208 ser futuristisk och elbilen lyxig ut. Utrymmet som erbjuds är bättre med den 4-dörrars versionen, men det totala utrymmet är begränsat för längre passagerare.
Körupplevelsen är en annan aspekt där e-208 briljerar, eftersom den är dynamisk och ganska välbalanserad för vad den är.

Renault Zoe – den minsta elbilen från Renault

Priset för Renault Zoe börjar på 36 840 euro i Tyskland, 34 790 euro i Nederländerna och 29 995 pund i Storbritannien, vilket innebär att instegselelbilen Zoe underskrider e-208 med några tusenlappar. Renault Zoe drar nytta av ett 52 kWh-batteri i alla sina iterationer, men du kan välja mellan en modell med 107 eller 134 hästkrafter beroende på vad du behöver.

Den totala förväntade räckvidden som Zoe kan klara av är någonstans mellan 135 miles och 295 beroende på temperaturen och hur du kör bilen. Långsam växelströmsladdning med en imponerande effekt på 22 kW tar cirka 3 timmar, medan den relativt nedslående 46 kW DC-snabbladdningen tar cirka en timme.

  Är Peugeot 108 en bra bil?

Renault Zoe drar nytta av en renare designstrategi jämfört med e-208 som prioriterar skarpa kanter framför mjuka veck. Interiören i Renault Zoe börjar långsamt visa sin ålder och är inte i nivå med den i e-208.

Körupplevelsen i Renault Zoe är mer dämpad och mindre karaktärsfull, men är oförtrutet bekväm och njutbar för sin storlek.

Slutsats – Peugeot e-208 är den bättre bilen

Även om Renault Zoe kostar lite mindre, har ett större batteri, högre teoretisk räckvidd och långsammare växelströmsladdning är e-208 den bättre bilen eftersom den är mer raffinerad, rymligare, har snabbare likströmsladdning (vilket är avgörande) och är roligare bakom ratten.

Huvudskälet till att e-208 har dessa fördelar jämfört med Renault Zoe är att Zoe långsamt åldras och inte är på samma nivå som de nyaste erbjudandena i sitt segment. e-208 drar också fördel av bättre standard- och tillvalsutrustning och bättre säkerhetsreferenser.

FAQ-avsnittet

När kommer den nya Renault Zoe ut?

Enligt den allra senaste informationen från Renault kommer Zoe faktiskt att avvecklas och ersättas av den kommande Renault 5 2024/2025. Om du känner till dina Renault-modeller är du säkert medveten om att Renault 5 är ett namn som för tankarna tillbaka till den gamla goda tiden då Renault tillverkade några av de bästa bilarna i branschen.

De aktuella uppgifterna visar att Renault lyckades sälja mer än 300k enheter av Zoe vilket inte är så illa, men den kommande Renault 5 är inställd på att kombinera designelementen från den ikoniska Renault 5 med alla de fördelar du får från en elbil. Renault hoppas kunna ta över det här segmentet med Renault 5, och bara tiden får utvisa om det verkligen kommer att bli så.

  Peugeot Boxer 2.2 HDi Problem

Hur säkra är små elbilar?

Säkerhet är en ofta förbisedd faktor när man köper en modern bil eftersom de flesta förväntar sig att de ska vara extremt säkra bara för att de kommer från den moderna eran. Även om detta verkligen är fallet med de flesta nya bilar finns det några anmärkningsvärda undantag som Renault Zoe.

Renault Zoe 2021 är den senaste modellen av Zoe och fick dessutom ett extremt sällsynt 0-stjärnigt Euro NCAP-betyg. Endast tre bilar har tilldelats ett enda startbetyg sedan Euro NCAP:s tillkomst, vilket bara ytterligare bekräftar att Zoe är för gammal för den moderna eran.

Ska jag köpa en liten elbil?

Att köpa en liten elbil kan ibland vara alldeles förnuftigt i världen, men det kan också verka lite kontraintuitivt som singelbil. Om du till exempel tillbringar större delen av din körtid på trånga stadsgator är en liten elbil mycket vettig, särskilt om du inte ofta transporterar andra människor eller om du äger flera bilar.

Om du däremot äger en enda bil är det inte en särskilt bra idé att äga en liten elbil, eftersom dessa är undermåliga när det gäller långdistansresor och transport av vuxna passagerare.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts