Är Renault Arkana en bra bil?

Renault Arkana

Renault Arkana introducerades först för modellåret 2020 som en mer stilfull version av vad en upphöjd coupé med hatchback borde vara. Arkana placerar sig under Renault Conquest som är mer eller mindre samma tillvägagångssätt som Arkana bitvis jämförelsevis mindre. Så är Renault Arkana en bra bil?

Kort sagt verkar Renault Arkana hålla sig riktigt bra, men vissa saker med den kan helt enkelt inte mäta sig med några av sina konkurrenter. I den här artikeln kommer vi att gå igenom alla detaljer om Arkana som inkluderar motorn, växellådan, drivlinan, designen, körupplevelsen, tillförlitligheten, vanliga problem, prissättning och praktiska egenskaper.

Vi kommer också att berätta hur säker Arkana är och hur den står sig i jämförelse med några av sina konkurrenter. Så om du är intresserad av att köpa en begagnad har du kommit till rätt ställe eftersom den här artikeln har el carery allt du behöver för att avgöra om Arkana är en bra bil för dig.

Innan vi går vidare måste vi säga att Arkana är en ganska ny bil så vissa aspekter är lite svårare att bedöma, särskilt den långsiktiga tillförlitligheten. Därför kommer vi bara att prata ur ett nutidsperspektiv och vi kommer också att försöka få en bedömning av hur vissa saker kommer att spela ut på lång sikt.

Drivlinan

Renault Arkana finns med några olika motorval, som alla är antingen enbart bensin eller hybrider av bensin och el. När det gäller standardmotorn börjar Arkana med en 1,4 l rad fyrcylindrig motor med direktinsprutning som erbjuder antingen 114 hk eller 150 hk beroende på den specifika modellen. Toppmodellen e-Tech hybrid har en 1,6 liters 4-cylindrig motor med 140 hästkrafter.

  Vanliga problem med Renault Kadjar

e-Tech är den mest populära modellen i gänget och den skiljer sig från de andra eftersom den också förlitar sig på ett litet 1,3 kWh-batteri som driver två elmotorer. Detta betyder inte att Arkana är AWD eftersom alla Arkana-modeller enbart är framhjulsdrivna. En manuell växellåda är standard, men en 8-växlad automatlåda finns för toppmodellen e-Tech.

I 1.3 TCe-modellen finns en enstegs CVT-växellåda. Sammantaget kan du räkna med att få upp till 40MPG med normala bensindrivna modeller medan e-Tech-hybriden kan göra nära 55MPG medan de flesta brukar se mellan 40 och 50MPG i verklig användning vilket fortfarande är en riktigt bra siffra för storleken på Arkana.

Design och körning

Den yttre designen på Renault Arkana är verkligen elegant och futuristisk vilket gör Arkana till en av de snyggaste moderna Renault-modellerna. Interiören är inte lika posh som exteriören och många anser att den är lite för ordinär för vad bilen ska vara. På det hela taget är exteriören definitivt en vinst medan interiören inte är det.

Körupplevelsen är å andra sidan ganska njutbar eftersom sittplatsen känns kommenderande och häftig. Du känner verkligen att du äger platsen utan förluster i synlighetssegmentet, vilket vanligtvis är problemet med dessa coupé-SUV:ar med lutande taklinjer.

Tillförlitlighet och vanliga problem

Tillförlitligheten verkar vara lite av ett besvär med Arkana eftersom det finns några saker som folk verkligen inte är förtjusta i. Å ena sidan tenderar detta att vara fallet med helt nya bilar, men å andra sidan är det annorlunda när problemet gäller de viktigaste och mest specifika aspekterna av en enskild modell.

  Hyundai i20 vs Renault Clio - Vilken är bäst?

Många klagade till exempel på att Arkana e-Tech-motorerna sviktar tidigt och måste bytas ut, vilket är ett stort problem eftersom själva hjärtat i bilen är dess e-Tech-uppsättning. Andra problem är bland annat överföringsproblem, problem med infotainmentsystemet, problem med telefonanslutningen och problem med servostyrningen.

Pris och praktiska egenskaper

Du kan räkna med att betala mellan 26 795 – 32 895 pund i Storbritannien för Arkana medan priserna i Europa ligger runt 30 000 till elbilen 40 000 euro för toppmodellerna av e-Tech. Detta är inte ett litet pris att betala varför det verkligen är ett problem om interiören ser för enkel ut.

Praktiken å andra sidan är riktigt bra, utom kanske utrymmet för passagerarna på andra raden som sannolikt kommer att märka den allmänna bristen på huvudutrymme på grund av den sluttande takdesignen.

FAQ-avsnitt

Ska jag köpa Renault Arkana?

Renault Arkana anses ofta vara för trång för sin storlek och för dyr, och inte alltför välutrustad, och så vidare, och så vidare. Detta var också fallet när den första BMW X6 kom ut som elektrisk bileryone var snabb att bash den för att den inte var lika praktisk som X5 samtidigt som den var dyr, fräck och ”konstig att se på”.

Dessa SUV coupé crossovers nelectric carer var inte vettiga, men folk köper dem ändå till höger och vänster. Så om du gillar hur Arkana ser ut och du inte behöver mer utrymme eller en bättre interiör bör du verkligen köpa den eftersom livet är för kort för att köra tråkiga bilar.

  Vanliga problem med Renault Captur

Är Renault Arkana en familjebil?

Med 513 liter bagageutrymme kan man inte säga att Arkana inte är tillräckligt rymlig, men vi har redan nämnt några gånger att den offrar lite användbarhet för styling. Detta är inte vad familjebilar gör eftersom familjebilar är designade för att användas av familjen i åtanke vilket innebär att formen alltid kommer att följa funktionen, inte tvärtom.

Elektrisk caren så är Arkana tillräckligt stor för att rymma en familj på fyra personer, men längre personer kommer att få kämpa i andra raden eftersom huvudutrymmet verkligen är begränsat.

Vilka bilar konkurrerar med Renault Arkana?

Renault Arkana har inte så många konkurrenter på grund av sin unika stil. Jag skulle säga att den enda verkliga rivalen till Arkana skulle vara den jämförelsevis dyrare BMW X4, Audi Q5 Sportback eller Mercedes GLC.

Den nya Peugeot 408 konkurrerar också med Arkana medan VW T-Roc också ligger nära till hands.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts