Vanliga problem med BMW B58-motorer

BMW B58-motorn med turboladdad rak sexmotor började tillverkas 2015. Den ersatte BMW N55-motorn och är för närvarande en av de bästa BMW-motorerna på marknaden. Liksom de flesta motorer har BMW B58 också några problem som intresserade användare bör känna till. Men vilka är de vanligaste problemen med BMW B58-motorn?

Vanliga problem med BMW B58-motorn är fel på ventilkåpspackningen, kylvätskeförlust, fel på VANOS-solenoiden och upplösning av oljefiltret. För tillfället är problemen få eftersom BMW B58-motorn har funnits på marknaden i några år. Men när motorn tar flera mil kommer några fler problem att upptäckas.

På det hela taget är BMW B58-motorn en av de bästa BMW-motorerna. Den utsågs till en av de 10 bästa motorerna 2016 och har monterats i några av de mest spännande BMW-modellerna. Några av dessa är BMW Z4 M40i, 340i, X3 och X4 M40i.

Vilka är de vanligaste problemen med BMW B58-motorer?

Bristande packning av ventilkåpan.

Bristande packningar för ventilkåpor är vanligt på alla moderna BMW-motorer med turbo. Detta beror på att ventilkåpspackningen är gjord av gummi, medan packningen är gjord av plast. Dessa delar är således svaga och håller inte bra under en längre tid. Så när din bil når över 70 000 mil bör du ta en närmare titt på dessa delar.

När din bil slår över 70 000 mil bör du kontrollera och byta ut gummipackningen för ventilkåpan och plastpackningen. Tecken på en trasig ventilkåpspackning är en brinnande lukt, lampan för låg motorolja, rök från ventilkåpsområdet och olja på tändstiften. Byt ut det dåliga eller spruckna gummit för att åtgärda problemet.

  Vilken är BMW:s minsta bil?

Förlust av kylvätska

Detta är ett annat problem som användare av BMW B58-motorer bör vara beredda att hantera. Överraskande nog har de flesta användare som har rapporterat kylvätskeförlust inte hittat något fel på de delar som är anslutna till kylvätskan. De flesta professionella mekaniker misstänker dock att kylvätsketanklocket sitter löst.

Om du upplever kylvätskeförlust bör du därför försöka dra åt kylvätsketanklocket och se om problemet försvinner. Om inte är problemet ett problem med de delar som är kopplade till kylvätskan, vilket inkluderar en söndersprängd kylare, en förvrängd huvudpackning eller en dålig slangklämma.

Vanliga tecken på kylvätskeförlust är synliga läckor, överhettning av motorn, kylvätskeförlust och kylvätska blandad med olja. Åtgärda de underliggande problemen för att förhindra kylvätska som läcker ut. Dessutom bör du se till att det finns tillräckligt med kylvätska i bilen.

VANOS Solenoidfel

Sedan BMW införde VANOS eller variabel ventilstyrning 1992 har den här komponenten varit mycket problematisk och är det fortfarande. Ändå är de flesta VANOS-problem kopplade till VANOS-solenoiderna. Så om din BMW-modell är utrustad med BMW B58-motorn kan du räkna med VANOS-problem.

Till skillnad från andra VANOS-solenoider på andra BMW-motorer är VANOS-systemet på B58 något svårt att reparera och kan bli dyrt. Detta beror på att styrkedjan flyttades till bakre delen av motorn. Tyvärr är VANOS-solenoiderna placerade bredvid styrkedjan.

Med en sådan konstruktion är det ganska besvärligt att byta ut VANOS-solenoiderna med en bakre monterad styrkedja än att byta ut en på en främre monterad kedja. Några av de vanligaste tecknen på dåliga VANOS-solenoider är grov tomgång, dålig bränsleeffektivitet, effektförlust och VANOS-felkoder.

  BMW 325xi problem med växellådan

Om VANOS-solenoiden är trasig bör du byta ut den för att åtgärda problemet. Dessutom går de flesta VANOS-solenoider sönder när bilen har gått över 80 000 mil. Men med rätt bil och rätt underhåll kan det hända att du måste byta VANOS-solenoiden när bilen kör mer än 100 000 mil.

Oljefilter sönderfall

Även om detta problem inte är vanligt i andra BMW-motorer kan det förekomma i BMW B58-motorer. Oljefiltret på BMW B58-motorn är benäget att skära av vid basen. Detta leder till att en del av oljefiltret fastnar i oljefilterhusets bas.

Trots att detta är ett vanligt problem i den här motorn är det ingen stor sak. Dessutom kommer det inte att vara ett stort besvär eftersom oljefiltret kan bytas vid varje oljebyte. Om oljefilterhuset däremot är skadat eller om oljefiltret fastnar kan du bli tvungen att byta ut det mot ett nytt.

Några av de vanligaste tecknen på ett dåligt oljefilter är att motoroljelampan tänds, lägre oljetryck än normalt och att olja droppar från filtret. För att åtgärda det här problemet måste du byta ut det skadade eller slitna oljefiltret.

FAQ

Är BMW B58-motorn tillförlitlig?

Ja, BMW B58-motorn är mer tillförlitlig än de flesta BMW-motorer. B58 har till exempel registrerat färre problem under sina första år i bruk än N55-motorn. Några av de saker som du ändå bör se upp med när det gäller den här motorn är stängerna, lagren och kolvarna.

  BMW Z4 VS Ford Mustang - vilken är bäst?

Hur länge håller BMW B58-motorer?

Liksom de flesta BMW-motorer bör BMW B58-motorn klara över 250 000 mil med rätt skötsel och underhåll. Den här motorn är mycket hållbar eftersom B58-blocket och de inre delarna är relativt robusta. Oavsett detta bör du följa BMW:s rekommenderade schemalagda underhållsservice.

Dessutom bör mindre frågor som byte av kullager och dragstänger göras efter att bilen har kört över 70 000 mil. Dessutom bör saker som oljefilter bytas vid ett oljebyte.

Vilka är några av skillnaderna mellan BMW:s B58- och B58TU1-motorer?

BMW B58 är originalmotorn, medan B58TU1 är en modifierad motor. Så B58TU1 har vissa funktioner som gör den något bättre än den ursprungliga B58-motorn. Dessa inkluderar ett reviderat bränslesystem, delad kylning, partikelfilter, uppdaterat cylinderhuvud med integrerat grenrör, ny design av styrkedjan och ny design av vevhuset.

Slutliga tankar

BMW B58 har några problem som intresserade köpare och användare bör vara beredda att hantera. På det hela taget är det en av de bästa BMW-motorerna och den är mycket tillförlitlig. Den har också mer kraft och går effektivt.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts