Vanliga problem med BMW E36

BMW E36 problem

BMW E36 är en pålitlig och högpresterande kompaktbil med många olika karossvarianter att välja mellan. Den är också bränslesnål, hållbar och ger en smidig körning. Men som många BMW:er har den här bilen också flera problem. Så vilka är de vanligaste problemen med BMW E36?

BMW E36 står inför problem som rost, defekt vattenpump, grov tomgång, dålig packning för ventilkåpa, svag bakre underram, fel på bromsljuskretsen, elektriskt fel och kylarläckage. Till skillnad från de flesta kompakta executive BMW-bilar är den här modellen enklare och billigare att reparera. Och med god skötsel kan de flesta av dessa problem undvikas.

Vilka är de vanligaste problemen med BMW 336?

Felaktig vattenpump

Detta är ett vanligt problem i gamla BMW-modeller. Eftersom de flesta gamla BMW är tillverkade med plasthjul som driver kylvätskan genom hela motorn har dessa delar en tendens att gå sönder. Och om den inte går sönder kommer den att gå sönder eller spricka. Som ett resultat kommer det att leda till att motorn överhettas, korrodera vattenpumpen, vilket gör att kylvätskan läcker och orsakar ett gnällande ljud.

För att åtgärda problemet måste du byta ut den defekta eller spruckna vattenpumpen mot en ny. Kontrollera alltid din bil och byt ut sådana delar i tid för att undvika allvarliga och kostsamma reparationer.

Rost

Ett annat vanligt problem som BMW E36-ägare bör vara beredda att hantera är rost. Rost på BMW E36 utvecklas runt huven, de främre stötfångarna och bakluckan under registreringsskylten. Den främsta orsaken till rost på den här bilen är ett ruttet tätningsmaterial. På grund av den ruttna tätningsmassan vill in i bilens sömmar.

  Vilken är den mest pålitliga BMW-modellen?

Om de rostade delarna är i dåligt skick kan du behöva byta ut dem. Men om rosten inte är väl utbredd bör du täta sömmarna på nytt.

Radiatorläckor

Liksom vattenpumpen är även kylaren i BMW E36 tillverkad av plast. Som ett resultat av detta går den här delen sönder snabbare. När din BMW E36 når över 130 000 mil bör du räkna med att få detta problem. Radiatorn tillsammans med termostaten är tillverkad av plast.

När termostaten och kylaren av plast spricker, går sönder eller blir felaktiga leder de till en kylmedelsläcka, vilket leder till att motorn överhettas. Du måste byta ut den dåliga kylaren och termostaten för att åtgärda detta problem.

Fel i bromsljuskretsen

Även om det inte är särskilt vanligt har vissa BMW E36 325i-ägare rapporterat att de har sett kontrollampan som indikerar ett ”fel på bromsljuskretsen”. Detta problem orsakas normalt av en dålig bromsbrytare eller ett intermittent problem med kontakten mellan glödlampsfattningarna. Be mekanikern åtgärda dessa delar för att åtgärda problemet.

Grov tomgång

Det finns två saker som vanligtvis orsakar grov tomgång i BMW E36. Den första är en smutsig styrventil. Detta kan åtgärdas genom att rengöra kontrollventilen. Den andra orsaken till grov tomgång inträffar däremot normalt i E36:or tillverkade före 1994. På grund av dålig tätning kan kraftiga regn orsaka översvämning i DME-utrymmet, vilket leder till grov tomgång. Täta bilen ordentligt för att undvika att detta händer.

  Bästa BMW för långa personer

Elektriskt fel

De flesta BMW-modeller kommer med elektriska problem. BMW E36 är inget undantag. Den här bilen levereras med felaktiga kablar i bagageutrymmet. Vissa användare har rapporterat att deras bil har fattat eld på grund av detta fel. Låt mekanikern åtgärda detta problem innan du köper en begagnad BMW E36.

Dålig ventilkåpa packning

Ventilkåpapackningen är en annan del av BMW E36 som bör observeras. Denna del börjar få problem efter att ha klockat över 50 000 mil. Om ventillockspackningen misslyckas kan oljan börja läcka ner i cylinderhuvudet. När detta händer kan du märka brinnande olja och se blå avgasrök.

Svag bakre underram

Subramen på BMW E36 orsakas vanligtvis av ökat vridmoment från en modifierad motor eller högre fjädringsbelastning och missbruk på banan. Den goda nyheten är att professionella mekaniker har åtgärdat detta problem genom att skapa en fix för chassit och göra svetsade plattor.

FAQ

Är BMW E36 tillförlitlig?

Ja, BMW E36 är en av de mest tillförlitliga kompakta ledarbilarna på marknaden. De flesta tillförlitlighetsbyråer har gett den ett tillförlitlighetsbetyg som ligger över genomsnittet. Ändå kan denna bil vara dyr att underhålla eftersom dess delar är ganska dyra. Dessutom registrerar den fler problem än de flesta av sina konkurrenter.

Efter hur många mil börjar BMW 36 få problem?

BMW E36 börjar få problem redan vid 50 000 mil. Detta beror på att den består av många plastdelar som behöver kontrolleras noga och bytas ut. För att undvika att få allvarliga problem redan vid 100 000 mil krävs rätt skötsel och underhåll.

  Är BMW:s bakhjulsdrivna bilar bra i snö?

Är BMW E36 dyr att underhålla?

Det beror på modellåret. Oavsett detta är det fortfarande dyrt att underhålla BMW E36 jämfört med sina konkurrenter. I genomsnitt måste du spendera minst 1 100 dollar per år för att underhålla den här bilen. Och om du får ett allvarligt problem är kostnaden kanske ännu högre.

Vilket är det mest tillförlitliga BMW E36-modellåret?

BMW 318i från 2002 är den mest tillförlitliga BMW E36. Den här bilen fick ett tillförlitlighetsbetyg på fyra av fem av AA Cars. Dessutom var den utrustad med en 1,5-liters turboladdad trecylindrig motor som levererade över 141 hk.

Om du köper en begagnad 2002 BMW 318i ska du dock se till att den är i gott skick och har en bra historik.

Slutbetänkande

BMW E36 är en av de finaste BMW 3-serien som någonsin tillverkats. Alla BMW E36-modellåren presterade bra. Om du tänker investera i BMW E36-modellen måste du dock ta itu med vissa problem. Dessa inkluderar rost, felaktig vattenpump, dålig ventilkåpspackning, kylarläckage, elfel, fel på bromsljuskretsen och grov tomgång.

Trots att BMW E36 har flera problem är det fortfarande en mycket pålitlig bil. Den är bland de mest pålitliga BMW-modellerna på marknaden eftersom den registrerar färre problem. Med rätt skötsel och underhåll kan 36:an hålla länge.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts