BMW Z4 VS Supra – vilken är bäst?

Roadsters och kupéer är inte bara tjusiga bilar, de är också snabba. Dessutom presterar dessa bilar bättre än sedans och är lättare att hantera. Bland de olika roadsters och kupéer som erbjuds på marknaden är BMW Z4 och Supra några av de mest framstående. Men vilken av dem är bäst?

På pappret kan BMW Z4 verka som en överlägsen bil, men dessa två bilar ligger mycket nära varandra. Ja, BMW Z4 presterar något bättre än Supra, men de har nästan samma hastighet. Dessutom har Z4 en lyxigare interiör än Toyota Supra, men Toyota Supra ser mer elegant ut på utsidan än BMW Z4.

Det är viktigt att notera att BMW Z4 och Toyota Supra har samma plattform och drivlina. Överraskande nog är deras yttre och inre design väldigt olika, vilket slutar med att förvirra många människor. Dessutom är Toyota Supra en coupé, medan BMW Z4 är en cabriolet.

Hur står BMW Z4 i jämförelse med Toyota Supra?

Utvändigt och invändigt utseende

Om du är en sportbilsälskare kommer du att gilla BMW Z4 och Toyota Supra. Dessa två bilar ser spektakulära ut och presterar exceptionellt bra på vägen. Toyota Supra ser dock mer tilltalande ut på utsidan än BMW Z4. Tack vare dess skarpa linjer, stora höfter och övergripande smidiga design som drar till sig ögonen.

Till skillnad från Toyota Supra har BMW Z4 en subtil och konservativ design som är bra men inte på samma nivå som Supra. Om du därför vill ha en bil som skapar mer uppmärksamhet när du kryssar på motorvägen är Toyota Supra svaret.

  BMW Z4 VS Ford Mustang - vilken är bäst?

När du vänder dig till interiören tar BMW Z4 över. Det beror på att den har flera förstklassiga och lyxiga funktioner, till exempel Sporting Magma Red Vernasca-lädersäten, en 10,25-tumsskärm och ett avancerat iDrive-infotainmentsystem. Tvärtom kommer Supra med en mindre 8,8-tumsskärm och några mindre funktioner jämfört med BMW Z4.

Prestanda

Som väntat har dessa bilar liknande prestanda. BMW Z4 har två trims: den vanliga 2,0-liters fyrcylindriga turbomotorn med fyra cylindrar som levererar upp till 255 hk och 295 lb-ft vridmoment, och en 3,0-liters turbo inline-sex-motor (racigare M40i-modell) som levererar upp till 382 hk och 368 lb-ft vridmoment.

Å andra sidan har Toyota Supra också två varianter: den turboladdade 2,0-liters inline-fyra-motorn som ger högst 255 hk och 295 lb-ft vridmoment och en 3,0-liters inline-sex-motor som ger högst 335 hk och 365 lb-ft vridmoment.

Observera att de högre trims från Supra och Z4 båda kan accelerera från 0 till 60 på 3,8 sekunder. Trots detta har BMW Z4 en bättre topphastighet på 165 mph, jämfört med Supras 160 mph. Totalt sett har dessa bilar nästan samma hastighet eftersom BMW Z4 är mycket tyngre än Supra.

Bränsleeffektivitet

Trots att BMW Z4 är tyngre är den fortfarande mer bränsleeffektiv än Toyota Supra. Denna bil har ett EPA-värde på 25mpg i staden och 32mpg på motorvägen. Toyota Supra har däremot ett betyg på 25mpg i staden och 30mpg på motorvägen.

Pris

Baspriset för Toyota Supra är 44 300 dollar, medan baspriset för BMW Z4 är 50 800 dollar. Så BMW Z4 är mycket dyrare, med tanke på att de delar de flesta funktioner.

  Är BMW Hybrider pålitliga?

FAQ

Varifrån kommer BMW Z4- och Toyota Supra-delarna?

BMW Z4 och Toyota Supra delar de flesta delar under huven. De flesta av dessa delar kommer från eller tillverkas av Magna Steyr i samma fabrik i Graz, Österrike. Karossen och de flesta inredningsdetaljerna kommer dock från deras respektive företag. Det är därför som dessa bilar har varierande exteriör och interiör.

Varför använde Toyota BMW för Supra?

Toyota använde BMW för Supra eftersom BMW redan hade den utrustning som Toyota behövde för sin nya coupé. Framför allt hade BMW en kraftfull 3,0-liters inline-6-motor. Så i stället för att tillverka sin egen motor beslutade Toyota att lägga ut den på BMW.

Därför har Toyota Supra två motoralternativ från BMW. Den första motorn är den 382 hästkrafter starka versionen av BMW:s B58 3,0-litersmotor, och den andra är den 255 hästkrafter starka versionen av BMW:s B48 2,0-liters turbo-fyramotor.

Vilken bil är billigare att underhålla – Toyota Supra eller BMW Z4?

Toyota Supra är billigare att underhålla än BMW Z4. Även om dessa bilar är utrustade med samma motor är Toyota Supras reservdelar mycket billigare än BMW Z4 och den går inte sönder så ofta. Så kostnaden för reparation och underhåll för BMW Z4 är mycket högre jämfört med Supra.

Dessutom är kostnaden för att underhålla en BMW Z4 årligen cirka 895 dollar, medan kostnaden för att underhålla en Toyota Supra är cirka 345 dollar. När dessa bilar blir äldre ökar dessutom underhållskostnaderna också. Observera att dessa två bilar också kommer att behöva en del större reparationer med åren, vilket innebär att kostnaden blir ännu högre.

  BMW X2 Tillförlitlighet

Vilken bil håller längre – BMW Z4 eller Supra?

Eftersom dessa två bilar har samma motor kommer de sannolikt att åldras samtidigt. Så i genomsnitt bör de hålla över 250 000 mil. Men eftersom Toyota Supra är något mer pålitlig än BMW Z4 kommer den att hålla något längre.

Dessutom bestäms bilens totala hållbarhet av förarens körvanor, hur väl de underhåller sin bil och det område de bor i. Dessutom tenderar bilar att åldras snabbare under hårda förhållanden än under måttliga förhållanden.

Vilken bil är roligast att köra – Toyota Supra eller BMW Z4?

Toyota Supra och BMW Z4 är inte bara snabba utan också lättare att hantera och köra. Trots detta är Toyota Supra bullrig på grov asfalt och den producerar också mycket däckljud. Å andra sidan är BMW Z4 tyst och lättare att hantera än Toyota Supra. BMW Z4 är alltså mycket roligare att köra.

Slutsats

BMW Z4 är idealisk för personer som älskar roadsters, medan Toyota Supra passar bäst för coupéälskare. Dessutom erbjuder BMW Z4 mer lyxiga funktioner än Toyota Supra. När det gäller utseendet är Supra snyggare på utsidan, medan Z4 är snyggare och bekvämare på insidan.

På det hela taget har dessa bilar ett sportigt utseende, är snabba och presterar enastående. Eftersom BMW Z4 är mycket dyrare än Supra, men de delar många funktioner, verkar Supra ändå vara den bästa affären.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts