Är Renault Talisman en bra bil?

Renault Talisman

Renault Talisman är en stor familjebil som introducerades för första gången för 2015 års modell. Den introducerades som en efterföljare till den älskade Renault Laguna som var en av de mest framgångsrika Renault-sedanmodellerna genom tiderna. Så är Renault Talisman en bra bil?

Renault Talisman är verkligen en riktigt bra bil, men den kom ut i en tid då mainstreampubliken började ta rejält med tycke för crossovers och SUV:er. Det betyder att även om Talisman har mycket att erbjuda, så kom den helt enkelt ut i en tid då sedans inte riktigt var så populära. Detta ledde så småningom till att Talisman lades ned efter bara några år på marknaden.

Talisman erbjuder ett hyfsat utbud av diesel- och bensinmotorer, som alla är ganska sofistikerade och effektiva. Designen är en av dess starka sidor eftersom Talisman ser futuristisk ut både på insidan och utsidan. Körupplevelsen är kylig, bekväm och riktigt enkel.

Tillförlitlighetsmässigt verkar Talisman också klara sig bra, men den har några problem som är värda att nämna. Praktiken är i paritet med några av dess starkaste rivaler medan pris och avskrivning har gjort Talisman till en riktigt populär bil på andrahandsmarknaden.

Drivlinan

Redan 2015 kom Talisman ut med tre olika bensinmotoralternativ. Den minsta 4-cylindriga 1,4 liter är bra för cirka 160 hk, den 4-cylindriga 1,7 liter trycker ut 150 hk till 200 hk medan den toppspecificerade 1,8 liter är bra för cirka 225 hk. År 2020 blev Renault av med alla dessa motorer utom 1,4L som ger 140-160 hk för modellerna efter 2020.

  Vanliga problem med Renault Talisman

När det gäller dieselmotorer finns fyra drivlinor tillgängliga med Talisman. Den minsta är den 4-cylindriga 1,5L med 110 hk följt av den 4-cylindriga 1,6L med 131 hk. Nästa i raden är 1,6L-dieseln med 130 hk eller 160 hk och den toppspecificerade 2,0L 4-cylindriga dieseln med 200 hk. Talisman-modellerna efter 2020 kommer endast med 2,0L-enheten, men med en konfiguration på 160 hk till 190 hk.

Alla dessa modeller skickar kraft endast till framhjulen och finns tillgängliga med antingen en automatisk eller manuell växellåda. Den mest effektiva bensinmodellen är 1,4L med upp till 42MPG kombinerat medan 160hp 2,0L dieselvarianten är bra för upp till 45MPG.

Design och körupplevelse

Renault Talisman är verkligen en snygg bil och det är därför de flesta är intresserade av att köpa en. Exteriören kännetecknas av stora lysdioder fram och bak medan interiören är elegant, smart och riktigt snygg. Du kan njuta av saker som ett premiumljudsystem, ambient belysning, en digital cockpit och ett val av en hel del trimdetaljer i trä, svart pianoplast eller aluminium.

Körupplevelsen är i linje med vad du kan förvänta dig av en mellanstor familjedrivna sedan eftersom Talisman känns riktigt välkalibrerad och bekväm. Den försöker inte vara dynamisk eller stel vilket gör den perfekt för en daglig förare i en sedan.

Tillförlitlighet och vanliga problem

Renault Talisman lyckas vara en ganska pålitlig bil vilket inte är så vanligt när det gäller helt nya bilar på marknaden. Trots detta är Talisman långt ifrån perfekt vilket innebär att det finns saker som man måste titta på när man köper en begagnad.

  Vanliga problem med Renault Scenic

Turboladdaren på 1,6L-dieseln kan drabbas av tryckrelaterade problem. AdBlue-systemet är också ett besvär för många medan batteriet är känt för att ibland dö i förtid. Bränsleläckage med 2018 och 2019 års modeller är också ett bekymmer medan problem med luftkonditioneringen också bör noteras.

Praktiskhet och pris

Utgångspriset för en Renault Talisman ligger på cirka 30 000 euro i Europa och de högst specificerade modellerna går upp till 50 000 euro +. Tack och lov har de gångna åren inte varit alltför snälla mot Talisman vilket innebär att du kan köpa relativt välutrustade modeller för ungefär hälften av det priset.

Praktiken ligger i linje med några av dess främsta rivaler som Skoda Superb och Peugeot 508, vilket innebär att Talisman är mer än tillräcklig för en familj på fyra personer med ett hyfsat stort bagageutrymme. Sikten är också riktigt bra medan de invändiga cubbyutrymmena och förvaringsfack är mer än tillräckliga.

FAQ-avsnitt

Hur säker är Renault Talisman?

Renault Talisman är en 5-stjärnig säkerhetsklassad bil vilket innebär att du inte behöver oroa dig för säkerheten med Talisman. Med ett säkerhetsskydd för vuxna på 86 % lyckas Talisman ligga i toppen av segmentet. Barnpassagerarskydd på 84 % är också riktigt bra medan ett betyg för aktiva säkerhetsassistenter på 76 % är okej, men långt ifrån det bästa.

Du kan få alla vanliga säkerhetsfunktioner som adaptiv farthållare, lane keep assist, trafikvarning och automatisk bromsning, men du kan inte få avancerad adaptiv farthållare och några av de nyaste säkerhetsteknikerna som finns i bilar med årsmodell 2023.

  Vanliga problem med Renault Arkana

Varför har Renault lagt ned Talisman?

I och med att Renault Talisman lades ner gjorde Renault helt och hållet slut på sedans i hela sitt sortiment. Renault Megane sedan var också en av de allra sista Renault-sedanerna till försäljning och lades ned av samma anledning som Talisman.

Det har att göra med popularitet, motorernas effektivitetsklassning, konkurrens och vart bilvärlden rör sig de kommande åren. SUV:er och crossovers är det som gäller just nu medan det är dyrt att utveckla nya motorer för sedans och inte särskilt lönsamt eftersom allt fler människor går över till elbilar. Slutligen är konkurrensen i detta segment verkligen hård, även om försäljningssiffrorna inte är där.

Är Renault Talisman en lyxbil?

Med ett utgångspris på 30 000 euro är Talisman långt ifrån det riktiga segmentet för mellanstora lyxsedanar som vanligtvis kännetecknas av BMW 5-serien, Mercedes Benz E-klass, Audi A6, Volvo S90 och Jaguar XF.

Talisman befinner sig på bryggan mellan ekonomiska mellanstora sedaner och lyxsedaner, vilket också är marknadssegmentet för den sena VW Passat-sedanen, den nuvarande Peugeot 508 och Skoda Superb, som alla också kan komma att avvecklas inom den närmaste framtiden.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts