BMW 316d är en del av den sjätte generationen av BMW 3-serien som introducerades i mars 2012. Den här bilen är snygg, avancerad, lyxig, rymlig och praktisk och presterar exceptionellt bra. Men som de flesta BMW:er har den här bilen också flera problem. Så vilka är de vanligaste problemen med BMW 316d?
Vanliga problem med BMW 316d är problem med styrkedjan, vibrationer på ratten, rostproblem, växellådsproblem och motorstopp. Dessutom har vissa användare rapporterat att de har upplevt igensatta EGR-ventiler, elektriska problem och fel fungerande spännare för luftkonditioneringen.
Vilka är de vanligaste problemen med BMW 316D?
Problem med styrkedjan
Detta är ett av de största problemen som användare av BMW 316d har klagat på. Dessutom är det här problemet vanligt i de flesta BMW 3-serie modeller. Det har noterats att styrkedjan bryts ganska lätt när bilen körs hårt eller inte underhålls ordentligt. Om styrkedjan hoppar och ett gnällande ljud hörs är detta en indikation på en sliten eller felaktig styrkedja.
Detta problem uppstår vanligtvis när bilen når mellan 70 000 och 60 000 mil. Om du märker att din bil har detta problem bör du inte köra den och låta åtgärda problemet. Detta beror på att om kedjan går sönder blir det mycket kostsamt att reparera motorn.
Transmissionsproblem
Förutom problem med styrkedjan har flera användare också rapporterat att de har haft problem med växellådan. Överföringsproblem är dock mer utbredda med BMW 316d 2,0-liters N47-dieselmotorer i kombination med manuella växellådor. De flesta användare av dessa modeller noterade att svänghjulet gick sönder tidigare än väntat.
För att bli av med detta problem måste hela kopplingen demonteras, vilket är ganska besvärligt och kostsamt.
Vibrationer på ratten
Även om det inte är särskilt vanligt har vissa användare rapporterat att de har fått vibrationer på ratten. Detta sker normalt vid inbromsning och även vid körning mellan 80 km/h och 120 km/h. Några av de saker som orsakar detta problem är obalanserade däck och skadade bromsskivor.
För att åtgärda problemet ska du låta inspektera bilen och byta ut de felaktiga delarna. Om däcken är obalanserade ska du se till att de är balanserade.
Tilltäppta EGR-ventiler
Ett annat vanligt problem med BMW 316d är en igensatt EGR-ventil och DPF-filter. Detta problem orsakas av att man inte kör bilen långa sträckor. Så om du vanligtvis kör din 316d-modell i staden är det troligt att du kommer att stöta på detta problem.
Det här problemet kan hanteras genom att köra bilen långa sträckor. Dessutom är det viktigt att upptäcka problemet tidigt så att det kan lösas genom att rengöra EGR-ventilen. Men om det är för sent måste du byta ut EGR-ventilen eller DPF-filtren.
Fel fungerande luftkonditioneringskondensator
Flera ägare har också rapporterat att de har en dåligt fungerande luftkonditioneringskondensator. Det här problemet orsakas vanligtvis av att den utsätts för skador på grund av stenar under körning. Om luftkonditioneringskondensatorn är skadad måste den bytas ut.
Rostproblem
Rostproblem är mycket vanliga på de flesta BMW-modeller, och BMW 316d är inget undantag. Ändå är detta problem endast vanligt i de tidiga BMW 316d-modellerna som tillverkades 2012. Problemet påverkade vanligtvis stolsramen i framsätet.
Den goda nyheten är att tillverkaren löste problemet genom att lägga till en rostskyddsbehandling. Därför har de senaste 316d-modellerna inte det här problemet.
Motorn stannar
Förutom bränsle kan brist på olja och andra vätskor också leda till att motorn stannar. Det är en av de viktigaste orsakerna till att motorn i 316d stannar. Och några av de delar som gör att motorn läcker olja är en defekt ventilkåpapackning, en skadad oljepanna och slitna tätningar.
För att åtgärda det här problemet måste du identifiera det underliggande problemet.
Elektriska problem
Många användare av BMW 316d har rapporterat flera elektriska problem. De vanligaste problemen är dock felaktiga automatiska fönsterrutor, felaktiga multimediasystem och mycket mer. Om du har elektriska problem är det viktigt att få din bil diagnostiserad innan du försöker reparera den. Detta kommer att hjälpa dig att åtgärda det underliggande problemet.
FAQ
Är BMW 316d tillförlitlig?
Även om BMW 316d inte är den mest tillförlitliga modellen i klassen är den här bilen ändå ganska tillförlitlig. Den registrerar dock också flera problem som gör den mindre tillförlitlig än de flesta av sina rivaler. Dessutom ligger kostnaden för reservdelar och service något över branschgenomsnittet.
Vilken motor finns i BMW 316d?
BMW 316d är en del av den sjätte generationen BMW 3-serie-modeller. Det är också den grundläggande bensinmodellen i 3-serien med enastående egenskaper. Den här modellen är utrustad med två motoralternativ, bland annat 2012 till 2015 N47D20 rak-4-motor och 2015 till 2019 B47D20 rak-4-motor.
N47D20-motorn producerar upp till 114 hk och 190 lb-ft vridmoment, medan B47D20-motorn producerar upp till 114 hk och 200 lb-ft vridmoment.
Hur länge håller BMW 316d?
Liksom de flesta BMW 3-serie-modeller håller BMW 316d mellan 200 000 och 250 000 mil. För att din bil ska hålla så länge krävs dock rätt vård och underhåll. Utöver det bör goda körvanor utövas. Om du följer BMW:s rekommenderade schemalagda underhållsservice kommer din bil lätt att hålla länge.
Har BMW 316d problem med fjädringen?
Ja, BMW 316d kommer också med upphängningsproblem. Även om vi inte har lyft fram fjädringsproblem på vår lista lider den här bilen ändå av flera fjädringsproblem. Det är också viktigt att notera att det mesta av det skramlande ljudet som hörs i den här bilen orsakas av felaktiga upphängningsdelar. Några av dessa delar är kulförbindelser, länkar till svängstänger, upphängningsleder, fjädringsfästen och mycket mer.
Har en BMW 316d en turboladdare?
Ja, det gör den. BMW 316d är utrustad med en turboladdare och luft-till-luft intercooler. Turboladdaren hjälper till att komprimera mer luft som strömmar in i motorns cylinder. Som ett resultat leder det till en ökning av den luft som innebär att bränsle kan tillsättas för samma storlek på en sugmotor.
Slutsats
BMW 316d är en elegant, avancerad, lyxig och högpresterande mellanstor sedan. Den erbjuder också utmärkt bränsleekonomi och är lätt att hantera. Ändå har den här bilen också flera problem som diskuterats ovan. Men med rätt skötsel och underhåll kan den här bilen klockan mer än 250k miles.
Sammantaget är det en av de bästa lyxiga och högpresterande mellanstora sedans på marknaden.