BMW i3 är en av de roligaste el-/hybridbilarna att köra. Den här bilen är inte bara kompakt så att föraren kan ta sig runt i staden med stor lätthet, utan den är också rymlig, miljövänlig och lätt att parkera. Den har dessutom bakhjulsdrift vilket är fantastiskt att köra.
Men precis som de flesta BMW-modeller har BMW i3 också en del rättvisa problem att ta itu med. Beroende på vilket årsmodell du väljer kan du få ett eller annat problem. Några av de vanligaste problemen som du sannolikt kommer att möta är styrproblem, problem med range extender, långsam laddning, fel på motorfästen och mycket mer.
Vilka är de vanligaste problemen med BMW i3?
Styrningsproblem
BMW i3 har en kompakt design och är lätt att manövrera på gatorna. Oavsett detta har många i3-ägare uttryckt oro över bilens styrsystem. Några av de problem som de har tagit upp är att styrningen producerar gnisslande ljud och att den blir stel när man vrider på styrningen är vanligt.
En av de saker som gör att styrningen blir stel är lågt däcktryck. En annan möjlig orsak är låg nivå på styrvätskan. Om dessa inte är orsaken kan du kontrollera bilens programvara eller elektronik. Medan om styrningen låter kan det bero på ett felaktigt smörjt plastlager i styrspindeln.
Problem med det tryckta kretskortet
Det här problemet är vanligt på BMW i3-modeller som tillverkats efter januari 2018. Det gäller både BMW i3 Rex och Bev. Om din BMW i3 har det här problemet kan du märka en plötslig effektförlust eller till och med en fullständig avstängning av motorn. Det här problemet uppstår vanligtvis på grund av en kretskortsmodul som inte uppfyller de nödvändiga specifikationerna.
Så när detta problem uppstår kan det leda till brist på elektrisk kontakt, vilket gör att elmotorns elektronik stänger av högspänd elektrisk kraft.
Problem med räckviddsförlängaren
Range Extender eller REX är en extra kraftaggregat som hjälper till att förlänga räckvidden för BMW i3 eller till nästa laddningsstation. Observera att räckviddsförlängaren levereras med en liten bensinmotor som hjälper till att slå till när batteriet sjunker under 5 %.
Även om räckviddsförlängaren är tänkt att hjälpa till att öka räckvidden har den vissa komplikationer. Flera BMW i3-modeller tillverkade före 2016 har rapporterats ha problem med range extender-funktionen. Användare säger att den hämmar bilens acceleration när man växlar från batteridrift till gas.
När detta händer kan det göra att bilen går in i halt läge under körning eller att bromsljusen slutar fungera.
Långsam laddning
Ett annat vanligt problem som många BMW i3-användare möter är långsam laddning. Detta orsakas främst av en misslyckad laddningskrets. Vissa BMW i3 har tre 16 ampere laddningskretsar som kan fungera oberoende av varandra för 16 ampere laddningskretsar eller i par för 32 ampere enfasig laddning.
Om någon av 16 ampere-kretsarna eller enheten går sönder kommer BMW i3:an endast att ladda med 16 ampere, vilket orsakar långsam laddning.
Fel på motorfästet
De flesta BMW i3-ägare med i3-modeller tillverkade före 2016 har rapporterat det här problemet. Problemet orsakas vanligtvis av det billiga motorfästet av plast som används i bilen. När förhållandena är hårda kan den här plastdelen lätt skadas eller till och med gå sönder, vilket leder till fel på motorfästet.
I vissa situationer kan motorfästet skadas svårt och det påverkar ledningar och andra elektroniska delar.
Bränsleångestproblem
Det här problemet är vanligt i BMW i3 REX-modeller tillverkade mellan 2014 och 2017. BMW i3 REX-modellerna har en liten bensinmotor som hjälper till att ladda batteripaketet för att öka räckvidden. Dessutom har den också en avluftningsledning i bränsletanken som gnider mot den ribbade trådskyddshylsan på batteriets positiva kabel.
På grund av det ständiga gnidandet kan ventilationsledningen skadas och utveckla några sprickor eller ännu värre, hål. Som ett resultat av detta kan hålen eller sprickorna göra att bränsleångor kan flyga ut i motorrummet och att läckande bränsle kan starta en brand. Om du har en av dessa BMW i3-modeller bör du se till att byta ut ventilationsledningen i tid för att undvika fara.
FAQ
Vilket årsmodell av BMW i3 är det mest tillförlitliga?
Det mest tillförlitliga BMW i3-modellåret är 2017 års BMW i3. Den här bilen rankas något över genomsnittlig tillförlitlighet, vilket är bra med tanke på att de flesta av dess syskon faller under genomsnittet. Den följs tätt av modellåret 2015, som också har rapporterat färre problem än andra modellår.
Vilket modellår av BMW i3 är minst tillförlitligt?
Om du vill köpa en begagnad BMW i3 av hög kvalitet ska du hålla dig borta från 2014 års BMW i3. Många användare har rapporterat flera problem med den här bilen. Några av dem är problem med räckviddsförlängare, fel på motorfästen och problem med bränsleångor.
Är BMW i3 dyr att underhålla?
Den årliga underhållskostnaden för BMW i3 är cirka 1 173 dollar, medan den årliga underhållskostnaden för en genomsnittlig bil är 792 dollar. Därför är BMW i3 dyr att underhålla. Dessutom utvecklar den fler problem än sina konkurrenter och dess reservdelar är också mycket kostsamma. Sammantaget är i3 dyr att underhålla.
Vad är skillnaden mellan BMW i3 REX och BEV?
BMW i3 BEV är en vanlig elbil som Nissan Leaf, Chevy Bolt eller Tesla. BMW i3 REX däremot har samma drivlina och räckvidd som BEV, men den har även en bensinmotor som genererar el för att öka bilens räckvidd.
Hur kan jag undvika kostsamma reparationer på BMW i3?
Det bästa sättet att undvika kostsamma reparationer på din BMW i3 är att se till att du följer BMW:s planerade serviceunderhåll. Det andra sättet är att se till att du tillämpar korrekta körvanor så att du inte tillbringar mer tid i garaget än på vägen.
Slutsats
Nu när du känner till några av de problem som du sannolikt kommer att möta med BMW i3 är det viktigt att ta hand om dem innan det är för sent. De flesta av dessa problem kan hanteras på ett BMW-servicecenter mot en avgift. Men om du köper en bil av en privatperson ska du se till att den har underhållits ordentligt innan du betalar för den.