Vanliga problem med BMW F30

BMW F30 Problem

BMW F30 har funnits på marknaden från 2011 till 2019. Under den här perioden har användarna stött på olika utmaningar och delat dem i forum och med sina mekaniker. Med den här informationen kan personer som har för avsikt att skaffa F30 veta vilka utmaningar de kan förvänta sig av den här bilen.

BMW F30 finns som sedan, coupé, cabriolet, kombi och hatchback. Icke desto mindre har de flesta av dessa bilar haft samma problem genom åren. Några av de vanligaste BMW F30-problemen är kopplade till motor, turbo, fjädring, växellåda, rost, styrkedja och mycket mer.

Vilka är de vanligaste problemen med BMW F30?

Problem med motorn

Det vanligaste problemet på BMW F30 är motorproblem. De flesta motorproblem uppstår på grund av felaktigt underhåll och reparation. Så om du vill undvika motorproblem ska du se till att din bil underhålls regelbundet och du bör följa BMW:s rekommenderade serviceschema.

Några av de vanligaste tecknen på en defekt motor är att motorn stannar och att bilen inte lyckas starta. Ta hand om mindre motorproblem eftersom det är mycket kostsamt att byta ut hela motorn.

Turboproblem

Ett annat område som du inte bör förbise när du letar efter vanliga problem med BMW F30 är turboproblem. De flesta BMW F30 har turboproblem som är kopplade till växellådan, överhastighet och wastegate. För att undvika de flesta av dessa problem ska du se till att smörja dina bildelar ordentligt.

Rostproblem

Rostproblem är vanliga på BMW F30-modeller som tillverkats före november 2012. De BMW F30-modeller som tillverkats före detta datum hade rostproblem på framsätesramen. Detta problem har dock korrigerats och de flesta av de senaste modellerna har inte detta problem.

  Vilken BMW är bäst för drifting?

Problem med styrkedjan

Detta är ett annat vanligt BMW F30-problem som råkar förekomma i både de senaste och äldsta modellerna. Om din bil har ett problem med styrkedjan kan styrkedjan hoppa och du kan höra ett gnällande ljud från motorn. Kedjan kan vara trasig eller sliten. Byt ut kedjan om den är skadad eller trasig.

Problem med styrstången

Det här är ett mycket kostsamt problem som BMW F30-ägare inte bör vilja råka ut för. Om du har ett problem med styrstången kan du börja höra ljud eller vibrationer när du kör i 40 till 50 km/h. Det uppstår vanligtvis på grund av läckta eller förorenade vätskor.

Rattlande ljud under armstödet

Detta är ett problem som uppstår på grund av slitage. Om du börjar höra skramlande ljud när du accelererar kan det vara ett tecken på att de två metallhästarna under armstödet är föråldrade och behöver underhållas eller bytas ut.

Problem med växellådan

Transmissionsproblem är många och de flesta av dem är kostsamma att reparera. Ett enkelt transmissionsproblem kan kosta dig minst 300 dollar att åtgärda. En av de viktigaste indikatorerna på ett transmissionsproblem är att växlarna glider eller växlar ojämnt. Dessutom kan kontrollampan för motorn tändas tillsammans med en varningslampa för växellådan.

Färg repor med lätthet

Färgen på BMW F30 är inte ordentligt utförd. Därför kommer du efter att ha kört flera mil att börja märka att färgen flagnar med en liten repa. Detta är ett mindre problem eftersom du kan få bilen ommålad.

  Varför har BMW-förare ett dåligt rykte?

Upphängningsfrågor

En felaktig fjädring är också vanligt förekommande hos BMW och BMW F30 är inget undantag. Om du hör skramlande ljud från din BMW F30 är chansen stor att bilen har upphängningsproblem. Andra tecken på en felaktig fjädring är att bilen lutar och att styrningen är lös.

Elektriska problem

Sist men inte minst upplever BMW F30 också elektriska problem. Detta kan omfatta bilens lampor, elektriska fönster eller till och med radion. Kontrollera alltid att ledningarna är okej och att säkringen inte har gått sönder. Du bör också inspektera kontrollampan och se till att den inte ger en felaktig signal.

FAQ

Är BMW F30 en pålitlig bil?

Överlag är BMW F30 en pålitlig bil. Generellt sett är nästan alla BMW-modeller i BMW 3-serien tillförlitliga bilar. Trots detta registrerar de färre problem och de flesta större problem är kopplade till slitage. Bilen är dock fortfarande något opålitlig eftersom den är dyr att reparera och underhålla.

Vilket är det minst tillförlitliga BMW F30-modellåret?

Den minst tillförlitliga BMW F30 är modellåret 2013. Den här bilen kommer med flera problem, vilket innebär att du kommer att spendera mer tid och pengar på att reparera den. Några av de vanligaste problemen som 2013 års BMW F30-ägare bör förvänta sig är motorproblem, problem med drivlinan och att bilen stannar under körning.

Vilket är det mest tillförlitliga BMW F30-modellåret?

Det mest tillförlitliga BMW F30-modellåret är 2017 BMW F30. Den här bilen registrerar färre problem än andra BMW F30-modellår. Du kommer alltså inte att uppleva många problem eller spendera mycket pengar på reparation och underhåll som 2013 års BMW F30.

  BMW M3 Tillförlitlighet

Vad är den årliga kostnaden för att underhålla BMW F30?

Även om BMW:er kostar mycket i underhåll årligen är BMW F30 en av de mest pålitliga BMW-modellerna på marknaden. Därför kostar det dig mellan 900 och 1 300 dollar att underhålla den årligen. Detta är ganska billigt eftersom de flesta BMW-modeller kostar minst 1 400 dollar att underhålla årligen.

Vilken bil är bäst – BMW F30 eller G20?

Det är svårt att jämföra dessa två bilar eftersom G20 ersatte BMW F30. Därför är det bara en fråga om preferenser. BMW G20 är mer avancerad med en modern interiör, medan BMW F30 kommer med en gammal interiör och saknar en del av den senaste tekniken. Trots detta är G20 också dyrare än F30.

Sammanfattning

BMW F30 är en utmärkt bil med flera exceptionella egenskaper. Den är bekväm, rymlig, lyxig, bränslesnål och levererar enastående prestanda. Men som de flesta BMW-modeller har den här enheten också flera utmaningar kopplade till motor, fjädring, växellåda, turbo och mycket mer.

För att undvika att genomgå kostsamma reparations- och underhållsarbeten bör du se till att följa BMW:s underhållsprogram för schemalagd service. Detta kommer att bidra till att hålla din bil i schack och låta den fungera optimalt.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts