Audi RS e-Tron GT presenterades förra året som den första helt eldrivna fyrdörrars sedanen från Audi, som delar grundstomme med Porsche Taycan. Elbilar är, som vi alla vet, i sig mer tillförlitliga än traditionella bilar med förbränningsmotor eftersom de har färre rörliga delar och därmed färre komponenter är benägna att gå sönder.
RS e-Tron GT och dess mekaniska syskon, Porsche Taycan, är nästan likadana, vilket innebär att de problem som båda upplever är nästan lika stora. Programvaruproblem är vanliga i båda dessa, till exempel infotainmentsystemet och många skärmar och funktioner i bilen.
Allvarligare problem är bland annat ett felaktigt 12-voltsbatteri som tappar laddning och gör att bilen tappar ström under körning. Andra problem är bland annat att delar av inredningen inte är ordentligt fastskruvade, vissa tveksamma beslut om byggkvalitet och problem med laddning av bilen.
På det hela taget verkar e-Tron klara sig lite bättre än Taycan trots att dessa två delar många komponenter med varandra. e-Tron är relativt pålitlig, men med tanke på att det är den allra första Audi EV-sedanen kommer kommande modeller sannolikt att bli ännu bättre när Audi tillämpar sina lärdomar på nya modeller.
Audi e-Tron GT problem med infotainmentsystemet
Audi e-Tron GT erbjuder en riktigt högklassig interiör packad med otaliga högklassiga funktioner och bekvämligheter som verkligen gör att bilen känns lika lyxig som Porsche Taycan. Audi har till och med gjort sig av med en sekundär A/C-skärm för att kunna styra A/C med hårda tryckknappar, vilket är mycket enklare, säkrare och mer tillförlitligt än genom en skärm.
Den breda mittremsade infotainmentskärmen är dock känd för att ha problem med långsamma svarstider, tillfälliga fördröjningar och stotter och ibland till och med en helt tom skärm. Detta kan vanligtvis lösas genom att starta om systemet helt och hållet, men det är också ett stressigt scenario eftersom e-Tron sköter de flesta av sina funktioner via mittskärmen.
Audi e-Tron GT förlust av ström
Ett av de värsta problemen som e-Tron upplever är relaterade till bilens 12-volts batterisystem och att bilen plötsligt tappar strömmen under körning. Det här problemet är redan allmänt täckt med Taycan, men med tanke på att e-Tron och Taycan delar många delar är e-Tron också benägen att drabbas av dessa problem.
Porsche har till och med utfärdat en omfattande återkallelse för att bekämpa dessa problem eftersom de kan göra en bil helt oanvändbar. Det är värt att nämna att det fram till nu inte finns många rapporterade problem i denna fråga, men vi får vänta och se om e-Tron har fått detta problem löst från fabriken tills det finns fler e-Tron GT:s på vägarna.
Audi e-Tron GT inredningsdetaljer som lossnar problem
Vi har redan nämnt att e-Tron GT kommer med en högklassig interiör som erbjuder i stort sett allt man kan önska sig av en bil. Några källor på nätet uppger dock att e-Tron GT ibland lider av problem i samband med att bilens inredningsdetaljer lossnar.
Detta ställer en stor underliggande fråga om e-Tron GT kommer att uppleva dessa genomgående efter att bilen nått 10 eller 20 år gammal. Att en enkel trimbit lossnar kan vara ett tecken på att e-Tron GT inte är gjord för att hålla i årtionden, men det kan också bara vara en nitpicking från min sida om detta inte är en vanlig företeelse.
Audi e-Tron GT problem med byggkvaliteten
Så gott som alla biljournalister där ute har sagt att e-Tron GT är en riktig lyxbil. Men många journalister har också sagt att interiören i e-Tron GT inte är i nivå med Taycan när det gäller materialets byggkvalitet.
Olika e-Tron GT-modeller kostar mellan 100 000 och 200 000 dollar, vilket innebär att de måste vara stjärnor när det gäller byggkvalitet. e-Tron är inte dålig i sig, men den kan definitivt vara bättre eftersom plast är det material som väljs för de flesta inredningsdetaljer medan Taycan lyckas erbjuda en interiör som är skiktad med material av högre kvalitet.
Audi e-Tron GT laddningsproblem
Audi e-Tron GT är känslig för problem relaterade till laddningssystemet, vilket ofta är fallet med många elbilar. Vissa ägare rapporterade att bilen laddade mycket långsammare eller ibland inte alls, vilket verkligen är ett problem värt att tala om.
Om du stöter på problem som dessa, se till att kontrollera om bilen är ansluten till SMA Data Manager, om den är det kommer du att kunna se de aktuella laddningsuppgifterna direkt på din centrala infotainmentskärm.
FAQ-avdelning
Ska jag köpa en Audi e-Tron GT?
Audi e-Tron GT är en av de mest intressanta och mest eftertraktade elbilarna just nu eftersom den ser fantastisk ut. e-Tron finns i olika utrustningsnivåer beroende på hur mycket kraft du vill ha. Den kanske inte är lika bekväm som en Tesla och inte heller lika hållbar som en Mercedes EQS, men den gör allting väldigt bra.
Detta innebär att e-Tron är en väl avrundad EV som inte saknar något på något sätt. Enligt de första rapporterna säljer e-Tron GT också riktigt bra. Detta bidrar till att bilen behåller sitt värde på begagnatmarknaden, vilket är riktigt bra eftersom de flesta Audi lyxsedaner är kända för att depreciera som en galning.
Är Audi e-Tron GT bättre än Porsche Taycan?
Taycan och e-Tron GT är mekaniska syskon vilket innebär att de är nästan identiska under all metall. De kommer med samma drivlina, men Audi avstämde sin toppmodell e-Tron RS GT för att behålla Taycans topposition.
Audi försöker underskrida Taycan i toppskiktet vilket fungerar som en buffert mellan Taycan och alla andra elektriska sedans som kostar mindre än e-Tron GT. e-Tron GT ser bättre ut, men Taycan är sannolikt den bättre bilen totalt sett.
Hur länge kan en Audi e-Tron GT hålla?
Det är svårt att säga hur länge e-Tron GT kommer att hålla, särskilt när man betänker att du kommer att behöva ett dyrt batteribyte någon gång. Traditionella Audi-modeller med förbränningsmotor klarar lätt hundratusentals mil innan de behöver stora översyner, och e-Tron GT borde vara mer eller mindre likadan.
Vi vet alla att elbilar i sig är mer tillförlitliga, men vi får vänta och se om detta också är fallet efter ett decennium av användning.