Ska jag rostskydda min nya bil?

Bilar består av många delar som innehåller järn. Om du blandar obehandlat järn, syre och vatten uppstår korrosion som kan sönderdela själva delarna. Detta innebär att rost antingen bara kan se illa ut, men också kan orsaka allvarliga strukturella problem om den inte behandlas i ett tidigt skede.

Man kan tänka på rost som en bilsjukdom. Nyare bilar som inte har tillbringat mycket tid på vägen är inte lika benägna att rosta jämfört med en äldre bil. När bilar åldras underhålls de vanligtvis inte så bra, vilket ofta innebär att rost uppstår och börjar försämra bilens kaross och strukturella paneler.

De flesta nyare bilar är rostskyddade direkt från fabriken, vilket innebär att det inte är lika nödvändigt att rostskydda din nya bil. Men om du vill ha högsta möjliga skyddsnivå bör du gå vidare och rostskydda bilen, särskilt om du planerar att äga den under lång tid.

Om du använder bilen som en del av ett treårigt leasingavtal till exempel, finns det inget behov av ytterligare rostskydd. Gör bara allt det vanliga bilunderhållet som att tvätta bilen och försöka att inte skrapa lacken. Du bör också skydda de känsliga områdena på din bil med PPF eller en/och en keramisk beläggning.

Rostskydd för en ny bil

Nyare bilar är byggda mycket bättre jämfört med äldre bilar. Nyare monteringstekniker garanterar exakta karossavstånd och exakt justering, vilket båda garanterar att tätningarna är mycket starkare och mer tätt packade. Om du kombinerar detta med en bredspridd galvaniserad stålkonstruktion är ytterligare rostskydd inte så nödvändigt.

Att rostskydda din nya bil beror också på ditt specifika användningsscenario. Om du bara kör din bil på vintern och du stöter på mycket fukt är rostskydd värt att överväga bara för att vara så säker som man kan vara.

  Ska jag ladda min elbil varje kväll?

Vissa bilmärken som BMW och många andra gör omfattande rostskyddslösningar innan bilarna ens är målade. Detta innebär att nyare bilar genomgår en omfattande rostskyddsprocess som säkerställer att bilarna är skyddade även på subatomär nivå. Särskilda 10-12 år långa garantier ingår också i nybilspriset.

Om du planerar att äga bilen länge och ofta kör bilen i klimat med ogynnsamma väderförhållanden rostskyddsbehandlar du din bil. Om du dessutom gör längre resor där det är vanligare med stenskott och om ditt land använder salt som isavskräckande medel under vintern bör du definitivt rostskydda din helt nya bil.

Rostskydda en begagnad bil

Att rostskydda en begagnad bil verkar mer logiskt, men om din bil inte är värd att rädda är det ganska meningslöst att lägga ut ytterligare en dollar på dedikerad rostskyddsbehandling. Din begagnade bil kan redan ha drabbats av rost, så det är bättre att ta bilen till en erfaren karosseriverkstad bara för att inspektera alla känsliga karosseripaneler.

Det är värt att nämna att den stora majoriteten av bilägare aldrig tar med sina bilar för dedikerad rostskyddsbehandling. Rostskydd görs oftast av entusiaster som vill behålla så mycket av bilens värde som möjligt, och din vanliga Honda Civic från 2003 med 180 000 mil på klockan är inte en trolig kandidat.

Rostskyddsbehandling ger förvisso ett bättre allsidigt skydd oavsett om bilen är begagnad eller ny. Om du väljer dedikerade tekniker för oljesprutning med dropp/dropplös/tjära eller rymdålderns elektroniska moduler som rostskyddslösningar, se till att det är ekonomiskt vettigt.

Med detta sagt är en bils restvärde ofta högre om bilen har varit rostskyddad under större delen av sitt liv. Det är också värt att nämna att vissa tekniker som dropp/dropplös oljespray kräver att du borrar i bilens karosseripaneler, vilket till och med kan förvärra rostuppbyggnaden om det inte görs av ett erfaret proffs.

  Kan hybridbilar köras enbart på el?

Tips för en rostfri bil upplevelse

Det finns verkligen inget behov av en särskild rostskyddsbehandling om du bara gör allt det vanliga, prisvärda dagliga/vecka/månadsvisa underhållet. Först och främst ska du se till att tvätta bilen regelbundet för att rensa bort alla föroreningar som kan repa bilens lack med tiden.

Att applicera färgskyddsfilm och/eller dedikerade keramiska beläggningar på bilens karosseripaneler är också en bra idé för att hålla lacken i gott skick. Det skyddar dig också från stenskott och repor som kan leda till korrosion efter ett tag.

Du bör tvätta din bil ännu oftare om ditt land använder salt som isskydd under vintern, eftersom salt kan öka korrosionen avsevärt. Inspektera ditt underrede då och då och försök själv att leta efter tecken på korrosion.

Se dessutom till att din inredning också är ren och att alla vattenproppar runt bilen inte är igensatta. Gör bara alla dessa regelbundna krav på bilunderhåll, så finns det ärligt talat inget behov av ytterligare rostskydd för helt nya bilar, särskilt inte om rostskyddet omfattas av garantin.

FAQ-avsnitt

Vad ska jag göra om jag hittar rost i min bil?

Om din bil omfattas av en garanti som också täcker rost, gå vidare och kontakta din återförsäljare så snart som möjligt. Försök att lindra rosten så snart som möjligt eftersom rost kan sprida sig snabbt, och om den gör det står du inför en reparationsräkning som helt enkelt inte är ekonomiskt rimlig.

  De bästa bilarna med halvkombi för långa förare

Om du äger en värdefull bil bör du göra detta med ännu större brådska eftersom detta snabbt kan devalvera bilen. Rost uppstår, och det är en självklarhet, men det finns sätt man kan åtgärda det på om man agerar i tid.

Rostar klassiska bilar oftare?

Ja, det gör de, klassiska bilar rostar mycket mer jämfört med nyare bilar. Och detta är särskilt problemet om du tittar på en klassisk bil som kostar mycket pengar, men priserna var inte lika höga som de är nu för några år sedan.

Det finns massor av dyra klassiker där ute som inte var lika dyra ett tag. Det betyder att många av dessa var plågade av korrosion, och de lagades så snart bilens värde gjorde det möjligt att göra det. Så var alltid försiktig när du köper en äldre bil, inspektera den noggrant.

Ska jag någonsin köpa en bil som är drabbad av korrosion?

Om du stöter på ett frestande erbjudande som innebär en bil med mild korrosion är det inte nödvändigtvis ett skäl att bryta affären. Det tar tid och kraft att laga en bil med mycket korrosion, men för vissa modeller är det faktiskt en bra idé.
Detta gäller främst värdefulla klassiker och sportbilar i begränsad upplaga. Dessa typer av bilar hittas ofta i fruktansvärda förhållanden men restaureras senare till sin forna glans. Om reparationsjobbet är rätt utfört påverkas bilens värde inte lika mycket.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts