Nästan alla hybridbilar i dag kan köras i specifika elektriska lägen, vilket tekniskt sett innebär att de kan köras enbart på el, men de flesta av dem kan inte köras utan att förbränningsmotorn är inblandad. Detta innebär att man bör ha en fungerande förbränningsmotor även när den inte används.
Vissa moderna hybrider med stora högspänningsbatterier kan köra upp till 150 mil i elbilsläge, men de måste ha en fungerande förbränningsmotor i bakgrunden. Men om sådana hybrider inte har en fungerande förbränningsmotor kan du inte köra dem alls.
Hur som helst kan vissa hybrider som Chevy Volt eller Toyota Prius faktiskt köras utan en fungerande förbränningsmotor, men detta rekommenderas inte eftersom det kan orsaka allvarliga skador på hybriddrivlinan.
De flesta hybrider i dag kan köra några tiotals mil i enbart elektriskt läge, men förbränningsmotorn bör ingripa när bilen behöver mer dragkraft. Detta beror på att förbränningsmotorn och elmotorn är beroende av varandra för att uppnå bättre effektivitetsklasser.
Hybridbilar i elektriskt läge
BMW i3 REx är en tysk hybridbil med hatchback som kan köra upp till 130-ish miles i enbart elektriskt läge. Det innebär att det batteri på 42,2 kWh som erbjuds i i3 faktiskt ligger närmare en fullfjädrad elbil än en vanlig bil med förbränningsmotor.
I3 är dock en av få hybrider som kan erbjuda en så imponerande elektrisk räckvidd, de flesta av dem hamnar i kategorin 10-50 mils elektrisk räckvidd. För att vara exakt är hybrider inte ens utformade för att köras enbart i EV-läge, de är utvecklade för att använda både el- och förbränningsmotorn för att uppnå en imponerande effektivitet.
Hybridbilens elektriska läge kan endast användas i stop-and-go-trafik, och det är mer eller mindre värdelöst för motorvägskörning där en förbränningsmotor fortfarande är långt överlägsen. Toyota RAV4 är en av de mest kända hybrid-SUV:erna på planeten, och Toyota räknar med att du kan köra RAV4 i lägre hastigheter i upp till 42 miles.
Körning av en hybrid utan bensin
Som tidigare nämnts kan de flesta hybrider inte köras utan bensin eftersom de är byggda på ett sätt där förbränningsmotorn och elmotorn arbetar tillsammans. De är byggda för att fylla varandras luckor och för att alltid vara lättillgängliga för att hjälpa till.
Vissa bilar, som Toyota Prius, är dock byggda på en helt annan plattform som kallas ”parallellhybridsystem”. Det parallella systemet innebär att förbränningsmotorn och elmotorn inte är så tätt sammanflätade, vilket gör att de kan arbeta utan varandra.
Även om du kan köra en Prius utan bensin i tanken bör detta endast användas om det är helt nödvändigt. Det innebär att du bara ska köra bilen om du behöver hitta en säker plats att stanna på eller för att nå en serviceverkstad.
Elbilar vs hybridbilar
Det är säkert att säga att hybridbilar verkligen är imponerande, men om du vill köra din hybridbil enbart i elektriskt läge bör du bara köpa en elbil. Även om hybrider och elbilar är nära besläktade finns det några fall där de skiljer sig väsentligt åt, och detta kan visa sig vara avgörande när du handlar efter en ny daglig förare.
En elbil behöver ingen förbränningsmotor eftersom hela poängen med en elbil är att den kan köras utan. Detta innebär att en elbil kommer att vara den mest miljövänliga av alla, och om du vill ta hand om vår älskade planet bör du välja en elbil.
Men om du inte kan ladda din bil varje dag är en hybrid ett bättre alternativ. Förutom att hybrider är bekvämare är de en vändpunkt mot fullständig elektrifiering. Detta innebär att om du inte är helt övertygad om elbilar bör du kanske börja med en elbil.
En EV-framtid är oundviklig, men det är ännu inte dags att gå över helt och hållet till en elbil, och därför kan en hybrid vara en bättre idé. Det är dock värt att nämna att en EV är ett mycket intressantare alternativ eftersom de allra flesta hybridbilar som finns där ute är ganska tråkiga och ganska långsamma.
FAQ-avsnitt
Vad är fördelarna med en hybridbil?
Hybridbilar är utformade för att spara pengar i det långa loppet om du kan utnyttja hybriddrivlinan fullt ut. De är mycket mindre förorenande jämfört med förbränningsbilar och de är vanligtvis mjukare och tystare. Dessutom tenderar hybrider att vara säkrare eftersom de erbjuder avancerad säkerhetsteknik och extra vikt.
Förutom att hybrider inte besväras av ”räckviddsångest” kan de lika gärna vara det bästa drivlinealternativet att köpa just nu. Elbilar är inte där ännu, och det verkar som om de inte kommer att vara där inom kort, särskilt om du bor i ett land som ännu inte erbjuder en avancerad laddningsinfrastruktur.
Vilka är nackdelarna med en hybridbil?
Hybridbilar tenderar att vara upp till 20 % dyrare jämfört med vanliga förbränningsbilar. Förutom att de är dyrare att köpa är de potentiellt också dyrare att underhålla och reparera. Dessutom kostar de också mer pengar att försäkra eftersom de erbjuder ytterligare komponenter som är känsliga till sin konstruktion.
Att köpa en hybrid innebär att du vill spara lite pengar på bränsle samtidigt som du inte förorenar lika mycket som en konventionell bil skulle göra. Hybrider är dock bara bra i stadstrafik med stop-and-go-trafik, och för att vara ärlig behöver du inte ens en bil i storstadsområden ändå.
Ska jag köpa en hybridbil år 2021?
Det beror på om du kan använda den för det den är till för. Om du verkligen har för avsikt att ladda den när det behövs och du dessutom tenderar att tillbringa majoriteten av dina dagliga köruppgifter i staden, bör du köpa en hybridbil eftersom den sannolikt kommer att spara pengar på lång sikt.
Om du å andra sidan inte kan använda en hybridbil för det den är gjord för, så strunta i det och vänta bara tills du kan använda den som sådan. Det är högst troligt att vi alla om ett eller två decennier kommer att använda hybrider och elbilar ändå.