Ska jag rostskydda min Porsche?

Om du äger en Porsche är det viktigt att skydda den så mycket som möjligt. Eftersom rost och korrosion verkligen är en av de största fallgroparna för bilarkitektur har många tillverkare, inklusive Porsche, uppgraderat sitt spel avsevärt med massor av rostskyddslösningar från fabriken.

Med detta sagt var Porsche en av de banbrytande tillverkarna som redan 1978 införlivade galvaniserat stål i bilens paneler. Galvaniserat stål är ett utmärkt rostskydd eftersom det kraftigt minskar risken för att korrosion bildas.

Porsche använder dessutom reaktiva metaller som zink, och kombinerar detta med en särskild isoleringsteknik för stål för att ytterligare minska risken för korrosion. Förutom detta tillämpar Porsche också en särskild e-coat som laddar bilens karossdelar elektriskt, och de använder också en speciell plastbeläggning på några av de mer sårbara områdena.

Om du tar hänsyn till alla dessa insatser och en karossgaranti ovanpå det finns det inget behov av ytterligare rostskydd. Om du äger en äldre Porsche-modell som inte är konstruerad enligt dessa rostskyddslösningar bör du se över ytterligare rostskydd.

Rostskydd av en begagnad Porsche

Att rostskydda en ny, modern Porsche är inte nödvändigt, men en begagnad Porsche kan till och med kräva att du tar det extra steget för att säkerställa bilens livslängd, särskilt om garantin har gått ut. Det finns några olika rostskyddstekniker att välja mellan och du måste vara väl medveten om alla fördelar och nackdelar med varje teknik.

Den förmodligen mest populära är en avsedd underlack som appliceras på bilens undersida. Bilens undersida är det mest sårbara området när det gäller korrosion, och denna underlack kostar omkring 100-200 dollar. Denna typ av skydd bör hålla så mycket som några års toppar om den appliceras korrekt, om inte kan den till och med förvärra situationen.

  Ska jag köpa en bil med rost?

Ett annat ganska populärt sätt att rostskydda är en utsedd dropp eller dropplös oljespray. Skillnaderna mellan dessa två är verkligen nämnvärda. Om du väljer den droppfria versionen måste du sannolikt borra i bilens paneler, men om du väljer den droppfria versionen måste du möta massor av läckagefläckar på din uppfart under en lång tid.
Det tredje och mest intressanta alternativet är en särskild elektronisk modul som placeras strategiskt på bilen. Denna modul sänder ut en konstant elektrisk ström genom bilens karosseripaneler, vilket i teorin borde stoppa korrosion. Men dessa moduler är inte så effektiva eftersom de fungerar bäst om det finns mycket fukt året runt.

Applicering och avlägsnande av underbeläggning

Det är inte så svårt att applicera en underlack på din älskade Porsche. Innan du börjar göra något ska du se till att du först har all nödvändig utrustning, till exempel en bilhiss, fint sandpapper, en slipmaskin, massor av primer, en burk svart bilfärg och en uppsättning skyddsglasögon och handskar.

Du bör stötta upp bilen på en hiss och börja med att rengöra bilens undersida så noggrant som möjligt. För detta bör du använda mycket avfettningsmedel och se till att du rensar bort all smuts och smuts. Leta upp alla rostfläckar och slipa bort dem så mycket som möjligt. Efter detta bör du slipa ner ytan tills den blir slät.

Grundmåla ytan lika mycket, vänta tills grundfärgen har torkat och måla sedan ytan med svart bilfärg. När färgen har torkat kan du applicera grundfärgen långsamt och jämnt. När du har lyckats applicera grundfärgen är det också alltid en bra idé att låta någon mer erfaren person inspektera bilens undersida.

  De bästa gåvorna för Porsche-älskare

Det bör ta ungefär 2 dagar för underlacken att torka ut helt och hållet. Om du vill ta bort underlaget är det ganska enkelt. Först bör du köpa en spray för avlägsnande av underbeläggning som är gjord för att mjuka upp beläggningen, och efter detta är det bara att slipa bort beläggningen.

Classic Porsche rostskydd

Om du äger en klassisk luftkyld 911 som är redo för kongress eller en luftkyld 911 som är redo för restaurering är ett utsett rostskydd viktigt. Dessa bilar är mycket mer värdefulla än de flesta andra äldre bilar på vägen. Och på grund av detta förtjänar klassiska 911:or lite mer ömhet, kärlek och omsorg.

Det finns massor av karosseriverkstäder där ute som specialiserar sig på grundrestaureringar av klassiska bilar. De flesta av dessa verkstäder erbjuder också specialbehandlingar för äldre 911:or. Skillnaden här är att många äldre 911:or kräver omfattande karosseriarbeten, svetsning och panellimning, något som du aldrig skulle göra på någon annan mindre värdefull bil.

Dessa restaureringar kostar mycket pengar, men det finns något otroligt tillfredsställande i att rädda en äldre 911 från en för tidig död. När allt kommer omkring brukar en del av dessa restaureringar med skruvar och muttrar driva bilens värde till oändlighet, så du kanske till och med tjänar lite pengar i processen.

FAQ-avsnitt

Hur väl fungerar dessa rostskyddsåtgärder?

Allt beror på hur väl skyddet har applicerats. Men det är ganska säkert att säga att ingenting kan matcha rostskyddsbehandlingen från fabriken, särskilt eftersom alla dessa skyddslösningar vanligtvis inte kommer med massor av oönskade biverkningar.

  Porsche vs Ferrari tillförlitlighet - vilken är bäst?

Och det gör de flesta eftermarknadslösningar. Droppfria sprayer kräver att du borrar i eller till och med demonterar vissa karossdelar, droppande lösningar kommer in i alla möjliga vinklar och vrår som droppar ut ur bilen under lång tid. Elektroniska moduler kostar mycket, men de skyddar inte din bil så bra, och att underlacka din bil upphäver vanligtvis din Porsche-karosserigaranti.

Kan regelbundet bilunderhåll motverka korrosion?

Det kan det verkligen. Om du tvättar din bil regelbundet, särskilt på vintern när det finns mycket salt, är det mycket mindre sannolikt att korrosion uppstår. Om du tar väl hand om din lack är det också mindre sannolikt att korrosion bildas.

Att använda lackskyddsfilm eller särskilda keramiska beläggningar på vissa utsatta områden är också en bra idé. Rengör din inredning när du ändå håller på, eftersom den inre smutsen också kan ta sig in i alla håligheter i din kaross.

Är rost och korrosion samma sak?

Rost är bara en enda form av korrosion som uppstår när järnoxidationer sker. När oxidationen börjar ske förvandlar fukten järnet till en brun/rödaktig rest, även kallad rost. Rost sprider sig lätt så du bör regelbundet kontrollera din bil för rostfläckar.

Rost sprider sig inte bara, utan blir också mycket mer koncentrerad, vilket kan leda till strukturella problem som till och med kan förstöra bilen helt och hållet. Rost är faktiskt bilarnas cancer, och ju tidigare du agerar desto bättre.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts