Ska jag köpa en bil med rost?

Det beror på. Det finns olika nivåer av rost. Vissa är lätta och bara på ytan och kan åtgärdas relativt billigt och ganska snabbt. Andra är mer intensiva och de sträcker sig djupare in i ytan. Dessa kan också åtgärdas men de kan kräva att du lägger ut mycket mer.

Om din bil är plågad av extrema korrosionsnivåer finns det ingen logik i att köpa en sådan bil. Även sådana rostnivåer kan åtgärdas, men det kan kräva att du helt tar isär bilen, köper nya paneler eller till och med tillverkar dem.

Om du vill köpa en bil som är korroderad bör du ta in bilen för en omfattande inspektion bara för att se till att korrosionsnivåerna inte är högre än vad du kanske tror från början eftersom rost kan bildas på ställen som är helt utom synhåll.

Oavsett rostnivåerna ska du försöka räkna ut om det är meningsfullt att köpa en rostig bil ekonomiskt sett. Endast en handfull extremt begränsade och värdefulla bilar är vettiga om rostnivåerna är extrema. Om rostnivåerna är milda och priset tar hänsyn till det kan det vara mer vettigt.

Mild rost

Många bilar är ofta plågade av milda rostnivåer. Dessa typer av rostfläckar bildas vanligtvis bakom hjulen och är vanligtvis synliga från utsidan. Dessutom är rost på underredet också ganska vanligt, men du måste inspektera bilens undersida för att se den.

Dessa nivåer av rost är lätta att åtgärda om det inte behövs några ommålningar eller liknande. Allt du behöver göra är att slipa ut ytan tills det inte finns någon korrosion kvar, slipa den slät, grundmåla området och senare måla det med en bilfärg av fordonskvalitet.

  Varför är hybridbilar dåliga?

Om rosten sitter på en målad panel måste du göra allt ovanstående, men måla området med färgmatchad färg och ett par lager klarlack. Alla dessa lösningar är ganska enkla och de är inte tidskrävande. Det är vettigt att åtgärda sådana nivåer av rost, och särskilt om bilens inköpspris är rabatterat.

Men innan du bestämmer dig för att köpa bilen är en grundlig inspektion nödvändig eftersom rostfläckar kan gömma sig på många ställen som inte syns med blotta ögat. Om sådana rostnivåer bildas på en ny bil som borde ha fabriksrostskydd är det troligt att bilen redan har lagats.

Måttlig rost

Moderata rostnivåer består av icke lokaliserade djupa rostfläckar över hela bilen. Sådana bilar missbrukas ofta under hela sin livstid och oftast bryr sig ägarna inte så mycket om dem.

Det borde vara en tydlig indikation på hur ägaren har behandlat bilen och att lita på en sådan ägare ställer en hel del frågor. Även dessa nivåer av rost kan sorteras ut, men det tar mycket mer tid och ansträngning att göra det, särskilt om rosten redan har trängt in i de inre skikten av bilens komponenter.

Att åtgärda sådana rostnivåer kan till och med kräva att du byter ut en panel, använder panellimning eller till och med svetsar ett par paneler. Om bilen inte är strukturellt äventyrad, alla rostfläckar är lokaliserade försök att räkna ut bilens slutliga värde efter att alla dessa problem så småningom har lösts.

  Behöver moderna bilar rostskyddas?

Det är sällan som sådana rostnivåer åtgärdas, och det är bara vettigt att göra det om bilen i fråga är en bil med begränsad upplaga och högt värde.

Extrem rost

Extrema rostnivåer är sällsynta och nästan alltid inte värda att beakta. Dessa bilar är strukturellt komprometterade eftersom en massa av bilens integrerade paneler, såsom själva ramen, är korroderade, och bilen är inte säker att köra eller ens vara i närheten av den eftersom den kan bryta sönder när som helst.

Det är inte meningsfullt att vare sig reparera eller köpa en sådan bil. Det finns ett par väldokumenterade fall av så kallade ”ladugårdsfynd”. Ett ladugårdsfynd är vanligtvis en mycket värdefull bil i extremt begränsad upplaga som har varit bortglömd i årtionden.

Sådana bilar är rostiga och ibland till och med oigenkännliga, men de repareras på grund av bilarnas enorma värde. Ett bra exempel på ett sådant fall är en Ferrari 250 GTO från 1960-talet som har legat begravd på en mans bakgård i årtionden.

Dessa 250:or är värda tiotals miljoner dollar, och en 250 GTO i fruktansvärt skick kan fortfarande få ett pris på ett par miljoner dollar. Så ja, om du stöter på en sådan här i din bakgård och den inte redan är din, bör du köpa den.

FAQ-avsnitt

Hur kan jag skydda en bil från rost?

För det första bör du tvätta bilen regelbundet, parkera den i ett garage och applicera någon form av färgskyddsfilm eller keramisk sköld om bilen är av högre värde. Underlacker bilen med en speciell tjärbaserad lösning för att ytterligare öka skyddsnivåerna.

  Vad är det billigaste sättet att skicka min bil?

Du kan också välja olika typer av vaxer eller sprayer för att ytterligare förbättra skyddsnivåerna. Ta bara hand om din bil och inspektera den då och då för att upptäcka eventuella tecken på rost. Bilar bör skyddas om de inte erbjuder något rostskydd från fabrik, så se till att du gör din del.

Behöver nyare bilar rostskydd?

Oftast är nyare bilar väl skyddade direkt från fabriken och de behöver inget ytterligare rostskydd under några decennier efter tillverkningen. Dessa bilar använder mycket galvaniserat stål i sin konstruktion, och de skyddas ytterligare med massor av vaxer och lackskyddslösningar.

Nyare bilar är också ofta skyddade av många olika typer av garantier som täcker rost. Först efter ett par decennier och efter att garantin har löpt ut är det meningsfullt att skydda dessa bilar ytterligare.

Vad är den bästa metoden för rostskydd i efterhand?

Den bästa metoden för rostskydd eftermarknaden är förmodligen en hyfsat applicerad tjärbaserad grundfärg. Dessa kan hålla i några år om de appliceras professionellt och de kostar vanligtvis 100-200 dollar. Om du inte vill använda underlag är det också ett alternativ att välja en dedikerad oljespray.

Dessa sprayer sprutas på alla känsliga områden och droppar mot de icke nåbara, men lika känsliga områdena. De kostar också mer eller mindre lika mycket, och de kan hålla i ett par år. Om du kombinerar dessa två är du förmodligen säker på att slippa rost i några år.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts