Kan man laga rost under en bil?

Oftast kan rost åtgärdas. Det finns stora skillnader mellan vissa fall av rost, och vissa av dem kan bara kräva en liten justering, medan andra kan kräva mycket karosseriarbete. Vissa rostiga bilar kräver till och med helt nya bilpaneler.

Så det är inte en fråga om det är möjligt, utan om det är vettigt att laga en rostig bil? Att slipa ut ett korroderat område och slipa ner det kostar mycket mindre jämfört med att svetsa och byta ut paneler. Så en rostig bil är bara värd att reparera om det är ekonomiskt genomförbart.

En rostig bil kan också vara ett stort problem som väntar på att hända, särskilt om bilens ram är rostig. Bilens strukturella integritet äventyras och bilen kan bokstavligen brytas på mitten. Dessa nivåer av rost är vanligtvis inte värda att åtgärda till varje pris.

Det är säkert att säga att om du inte äger en speciell begränsad upplaga av en mycket värdefull bil som skulle kunna dra nytta av en restaurering med skruvar och muttrar uppifrån och ner, är det meningslöst att åtgärda någon allvarlig rost. Icke speciella bilar med stora rostfläckar är vanligtvis äldre och mindre benägna att behålla något värde efteråt.

Att åtgärda mindre rostfläckar

Mindre rostfläckar är ganska vanliga med bilar som är 20+ år gamla. Många av dessa bilar är inte tillverkade med något rostskydd från fabriken, och de förväntas till och med rosta om inga proaktiva åtgärder vidtas.

Först bör du lokalisera alla möjliga rostfläckar, och för detta är det förmodligen bäst att ta in bilen för en inspektion. När du har lyckats lokalisera alla rostfläckar kan du gå vidare och köpa all nödvändig utrustning som behövs, till exempel fint sandpapper, en slipmaskin, färgprimer, en burk svart bilfärg och ett avfettningsmedel av hög kvalitet.

  Vilka för- och nackdelar finns det med att köpa en begagnad bil?

Dessutom bör du också köpa lämplig skyddsutrustning, till exempel ett par ordentliga skyddsglasögon och handskar. Dessutom är en bilhiss eller en snabbkran också en bra idé eftersom rosten troligen sitter på bilens undersida.

Först bör du rengöra den rostiga fläcken, slipa ner den och avsluta förarbetet genom att slipa ner ytan till bar metall. När du har lyckats bli av med all rost ska du grundmåla området och vänta på att grundfärgen ska torka. Därefter kan du gå vidare och måla området.

Proaktiva rostskyddsåtgärder

Efter att du har målat området är det också bra att vidta några proaktiva åtgärder för att se till att det är mindre sannolikt att rost uppstår. Ett naturligt nästa steg efter den process som lyfts fram i föregående avsnitt är att använda ett tjärbaserat ämne som också kallas för en underbehandling för att ytterligare skydda de känsliga områdena.

Detta ämne är gjort för att skapa ett skyddande skikt mellan färgen och elementen, och om det appliceras framgångsrikt bör det skydda panelen i ett eller två år. Denna process kostar vanligtvis 100-200 dollar och bör upprepas vartannat år eller vartannat.

Du bör också kolla in en mängd olika oljesprayer som också är gjorda för att skydda panelerna från rost. Dessa kan fås i droppande eller dropplösa former, men de dropplösa kräver att du borrar i bilens paneler, vilket aldrig är en bra idé. Båda dessa har också ett liknande pris som den tjärbaserade beläggningen.

  Kan du använda en hundkorg i bilen?

Du kan också kolla in en särskild elektronisk modul som om den placeras strategiskt skickar ut en konstant elektrisk ström genom hela bilens kaross och gör det teoretiskt omöjligt för rost att uppstå. Men dessa är främst gjorda för båtar och under ytor som ständigt är nedsänkta, annars är de inte lika effektiva, och de kostar också några hundra dollar.

Att åtgärda allvarlig rost

Alla ovan nämnda rostfläckar kan åtgärdas och åtgärdas ganska ofta. Men om din bil har många rostfläckar, eller om nivåerna på befintliga rostfläckar är allvarligare, är det mycket svårare att åtgärda den. Om din panel är helt rostig finns det inget du kan göra för att rädda den.

Det betyder att du sannolikt står inför en helt ny panel, och om rosten har spridit sig till andra paneler också (vilket ofta är fallet) kommer du också att behöva alla ytterligare paneler. Dessa reparationsarbeten kan kosta mycket pengar, och det krävs en erfaren mekaniker och en hel del tid.

Om det finns allvarlig rost på dina strukturella delar är det ganska mycket game over eftersom dessa reparationer kräver att du demonterar bilen helt och hållet. Det är värt att nämna att nästan all rost kan åtgärdas på ett eller annat sätt, men vissa nivåer är rimligen omöjliga att reparera.

FAQ-avsnitt

Ska jag åtgärda rost på min bil?

Det beror på rosten, bilen i fråga och på dig. Om rostfläckarna är små och lätta att komma åt, så gå vidare och laga dem. Om rostfläckarna är stora och allvarliga är det inte så meningsfullt om bilen inte är värd någonting.

  Ska jag rostskydda min Porsche?

Om du till exempel äger en klassisk 911 eller någon annan värdefull bil kan det vara vettigt att laga bilen. Och det beror också på vad du vill ha. Om du älskar din bil och hatar att se den gå så här, gå vidare och reparera den, men bara om det är ekonomiskt vettigt i slutändan.

Hur ofta förekommer rost?

På moderna bilar är rost inte så vanligt tack vare många rostskyddande metoder och proaktiva fabriksåtgärder. Dessutom är massor av nyare bilar också under garanti för en stor mängd skador, inklusive rost.

Äldre, hårt använda och misshandlade bilar är mycket mer utsatta för korrosion. Obelagda vägar, stenskott, salt och långvarig fuktexponering kan utveckla rost till allvarliga problem, så se alltid till att kontrollera bilen med jämna mellanrum.

Är det meningsfullt att rädda en helt rostig bil?

En helt rostig bil är en bil med massor av allvarliga rostfläckar och till och med en massa strukturell rost på karossen. Dessa är inte värda att reparera i 99 % av fallen. Men om bilen i fråga är en begränsad upplaga och en mycket eftertraktad klassiker kan det till och med vara vettigt.

För ett par år sedan hittade en man en Ferrari 250 GTO från 60-talet bokstavligen begravd i sin bakgård. Bilen har rostat sönder fullständigt, men efter restaureringen sköt bilens värde i höjden till flera tiotals miljoner dollar.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts