Varför är hybridbilar dåliga?

Vi lever i en tid av miljömedvetenhet som drivs av EV- och hybridteknik. Även om massproduktion av elbilar ännu inte är på gång, är hybrider ett utmärkt sätt att övergå från den ålderdomliga förbränningsmotorn till en fullfjädrad elbil.

Hybrider är många saker för många människor, men ingen kan förneka att det finns många anledningar till att vi borde hoppa över att köpa en hybrid just nu. Ända sedan 90-talet har hybriderna förbättrats i en konstant takt, och vi kan lugnt säga att det i dag är en bra idé att köpa en hybrid.

De är dock inte perfekta, och det finns några nackdelar som är värda att nämna. En av dem är den höga initiala kostnaden jämfört med en bil med förbränningsmotor. Dessutom tar det flera år innan du får tillbaka de extra initiala kostnaderna som är förknippade med en hybriddrivlina.

Dessutom är de flesta hybrider nuförtiden inte gjorda för bilentusiaster eftersom de tenderar att vara långsamma och tunga. Paketering är också ett problem eftersom de flesta hybrider erbjuder mindre last- och inredningsutrymme jämfört med en vanlig bil med förbränningsmotor.

Höga inträdeskostnader tenderar att avskräcka potentiella hybridkunder.

Hybridbilar är ofta utrustade med många smarta bränslesparande tekniker, men dessa tekniker är dyra att utveckla. De tenderar därför att öka startpriset för en hybrid, så mycket att det absolut är värt att nämna.

För att få ett litet sammanhang: du får räkna med cirka 21 000 dollar för en ny gasdriven 2018 Chevy Malibu, men om du vill ha hybridversionen måste du betala ungefär 7 000 dollar extra. Dessa skillnader tenderar att variera mellan olika modeller, men alla är alltid några tusen dollar ifrån varandra.

  Vilka för- och nackdelar finns det med att köpa en begagnad bil?

För att ytterligare illustrera skillnaderna har en vanlig bensindriven 2019 Ford Fusion ett MSRP på 23 000 dollar, men en 2019 Fusion med hybriddrivlina kostar nästan 28 000 dollar. Dessa prisskillnader tenderar också att variera från ett märke till ett annat, hur som helst kostar en hybrid fortfarande betydligt mer.

Illusionen av att få tillbaka de extra inträdeskostnaderna med bränslebesparingar.

Många människor tenderar att rättfärdiga det ökade inträdespriset genom att få igen just dessa kostnader genom att spara på bränsle. Även om detta kan fungera i teorin är det i praktiken ganska svårt att avgöra. För det första beror det i första hand på bilen i fråga.

Vissa bilar som Toyota Camry Hybrid kan få tillbaka de extra pengar som spenderats på bara två års ägande, men bara om bensinpriserna stadigt ligger i den högre änden. Om du däremot köpte Lexus LC500h när den först kom ut måste du äga den i tio år innan du får tillbaka de extra inträdeskostnaderna.

Förutom de initialt högre kostnaderna tenderar hybrider att kosta mer pengar att serva och underhålla. Detta kan leda till att kostnaderna för en hybridbil överstiger kostnaderna för en vanlig bensindriven bil. Så mycket att det potentiellt kan ta mer än 10 år att få tillbaka de extra kostnaderna.

Hybridbilar tenderar att vara tunga, långsamma och ganska tråkiga.

För nästan 10 år sedan möttes världen av den så kallade ”Heliga treenigheten” av hyperbilar. Porsche 918 Spyder, McLaren P1 och Ferrari LaFerrari var de verkliga flaggbärarna för framtiden. Alla tre är utrustade med konventionella V8- eller V12-motorer parade med elmotorer.

  Vilken hybridbil har längst räckvidd?

Efter lanseringen av dessa tre trodde folk att bilindustrin skulle förse oss med mer prisvärda prestandainriktade hybridbilar, men så var helt enkelt inte fallet. Allt vi fick var en ny Honda/Acura NSX hybrid som knappast uppfyllde någons förväntningar.

Detta beror på att hybrider tenderar att vara tunga, och ökad vikt och prestanda är sanna ärkefiender. Förutom den extra vikten tenderar hybridbilar att ha ett onaturligt kännbart effektband, de är inte lika smidiga och låter inte heller lika bra som en förbränningsmotor i sig själv.

Minskad praktisk användbarhet på grund av förpackningsskäl.

De flesta biltillverkare har kommit fram till att det bästa sättet att använda en hybriddrivlina är att använda den i ett befintligt chassi som utvecklats för bilar med förbränningsmotor. Ett sådant tänkande gjorde det möjligt för dem att spara en hel del pengar, men det innebar också att förpackningen inte kan vara lika effektiv som den skulle kunna vara på ett fristående hybridchassi.

På grund av detta tenderar de flesta hybrider att offra last- och passagerarutrymme, så till den grad att det ibland förstör dynamiken och den allmänna praktiska karaktären i samband med en viss modell. Även om detta fortsätter att förbättras med tiden är det fortfarande inte ekonomiskt genomförbart att utveckla ett fristående hybridchassi för de flesta biltillverkare där ute.

FAQ-avsnittet

Är hybridbilar verkligen så effektiva?

I dagens läge brukar tillverkarna lova en räckvidd på 400 mil, men i verkligheten kommer du bara att få 2/3 av den räckvidden. Detta innebär att de tenderar att lova för mycket och göra falsk reklam eftersom de varken kan eller vill ta hänsyn till allt.

  Är det värt att byta ut ett hybridbatteri?

Hur som helst är hybridbilar bara effektiva om man verkligen använder elmotorn till sin fulla potential, men det är inte så många som gör det. Detta innebär att man fortfarande förlitar sig på förbränningsmotorn i första hand, och elmotorn känns ibland som en gimmick.

Är hybridbilar svårare att underhålla?

Som tidigare nämnts erbjuder hybridbilar en lång lista med intressanta och rymdtekniska lösningar, men dessa delar av tekniken kostar mycket pengar att utveckla, dessutom kostar de ännu mer pengar att serva och underhålla.

Om man betänker att den genomsnittliga serviceverkstaden måste köpa helt nya verktyg bara för att diagnostisera ett problem med en elmotor verkar det som om de ökade underhållskostnaderna i samband med hybridbilar är motiverade, och oftast är de det också, men inte för ägaren.

Ska jag köpa en hybrid?

Hybrider är utformade för att spara pengar, men bara om du vidtar alla nödvändiga försiktighetsåtgärder. Försök först och främst att dra nytta av alla skatteincitament som är förknippade med att köpa en hybrid, och försök att maximera elmotorns potential.

I vissa överbelastade städer som London kanske du inte längre behöver betala trängselavgifter och andra kostnader som är förknippade med en vanlig bil med förbränningsmotor. Hybrider är inte perfekta, men om du kan utnyttja hybridplattformen fullt ut bör du definitivt överväga en hybrid som ditt nästa bilköp.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts