Behöver moderna bilar rostskyddas?

Moderna bilar är mycket mindre känsliga för rost än bilar för 30 år sedan. På grund av detta behöver dagens bilar inte ha någon extra rostskydd i sig. Om du dock väljer rostskydd bör det ytterligare öka skyddsnivåerna.

Men nödvändigheten av ytterligare rostskydd kan ifrågasättas. Moderna bilar är konstruerade med galvaniserat stål som är mycket mindre benägna att korrodera jämfört med äldre obehandlat stål. Att rostskydda en äldre bil är mycket vettigare eftersom den inte erbjuder sådana rostavvisande egenskaper.

Och tekniker som e-coating, plastbeläggning eller galvaniserat stål används inom hela bilindustrin specifikt för rostskydd. Vissa tillverkare är till och med så säkra på sina sätt att skydda att de hellre erbjuder dig en tioårig garanti än låter dig rosta bilen själv.

Det är alltså ganska uppenbart att de flesta moderna bilar inte behöver någon ytterligare rostskyddande behandling. Men om du inte tar hand om din bil så bra, eller om du bor på en plats med fruktansvärda vägar och mycket is, salt och fukt bör du undersöka om du kan skydda din bil om det inte upphäver din garanti.

Galvaniserat stål

Galvaniserat stål är vanligtvis ryggraden i alla moderna rostskyddslösningar från fabriken. Galvanisering är en process där ett skyddande skikt av zinkbeläggning appliceras på en naken stål- eller järnplatta för att förhindra att den reagerar med fukt och syre, eller med andra ord, för att förhindra att den rostar.

Denna process utförs vanligtvis under en så kallad varmförzinkning. Detta är en process där alla karosseridelar sänks ner i ett smält hett zinkbad. Vissa tillverkare gör detta på alla sina bilar flera gånger i rad, och det är bokstavligen ett hett zinkbad, precis som att doppa dina pommes frites i ketchup.

  Är det okej att lämna en elbil inkopplad?

Denna skyddande zinkbeläggning fungerar bäst om hela ytan har täckts, men tillverkarna går ännu längre för att se till att panelen skyddas så bra som möjligt. En process som kallas galvanisering skyddar panelerna även om det finns vissa områden där zinken har blivit repad. Så länge det finns zink i närheten är panelen väl skyddad.

Men galvanisering håller inte för evigt, och efter några decennier av kontinuerliga väderslag är skyddsnivåerna inte lika framträdande som de en gång var, särskilt om panelerna har utsatts för några sura kemikalier.

E-beläggning och andra sätt att skydda fabriken

Men galvaniserat stål är inte den enda metod som vanliga varumärken använder i ett försök till rostskydd. Mercedes bilar till exempel skyddas också av ett franskt företag som heter Permagard, ett företag som sysslar med fukt- och rostskydd för alla typer av industri-, marin- och flygutrustning.

Många tillverkare använder också särskilda e-beläggningar som laddar hela bilen elektriskt för att förhindra korrosion. BMW gör detta direkt efter galvaniseringen, och hela processen avslutas med hjälp av robotar som applicerar en tjock plastliknande beläggning före och efter att färgen har applicerats.

Vissa mer sårbara delar av moderna bilar skyddas också på olika sätt. Vissa tillverkare använder andra rostavvisande metaller antingen för att helt ersätta stål- eller järnkomponenterna eller för att täcka alla korrosionsbenägna metaller.

Det är ganska uppenbart att de rena nivåerna av modernt rostskydd för bilar är mycket mer avancerade än vad de en gång var. Det verkar alltså som om det inte finns något behov av ytterligare rostskydd, särskilt om din garanti fortfarande är intakt.

  Vilka är de dyraste tyska bilarna?

Rostskydd eftermarknaden

Om du ändå vill skydda din bil ytterligare eftersom du har utfört en massa reparationer, din garanti har upphävts eller löpt ut, eller om du helt enkelt vill äga bilen i flera decennier framöver, finns det några olika sätt att uppnå en högre nivå av rostskydd.

Ett av de mest populära sätten är att applicera en tjock tjärliknande underbeläggning på bilens undersida. Denna process kostar omkring 100-200 dollar och bör i bästa fall räcka i högst några år. Den här metoden är särskilt praktisk om du redan har utsatts för korrosion.

Speciella dropp-/dropplösa oljesprayer är också ett ganska populärt alternativ. En droppoljespray sprutas på alla utsatta områden på din bil, och den droppar även in i alla ouppnåeliga ställen. Den dropplösa oljesprayen kräver å andra sidan att du borrar i vissa bilpaneler, vilket aldrig är en bra idé.
Dessa två metoder kostar också runt 100-200 dollar, men om du vill ha en speciell elektronisk modul som skickar ut en konstant ström genom hela bilen för att förhindra korrosion, får du räkna med en räkning på 500 dollar, men skyddet är inte så grundligt eller effektivt.

FAQ-avsnitt

Vad ska jag göra om jag upptäcker rost?

Om du stöter på rost ska du ta bilen till en erfaren fackman. Det är värt att nämna att rost kan åtgärdas ganska ofta, men ibland är det inte meningsfullt ekonomiskt.

  Vilken är den mest bekväma bilen för seniorer?

Om korrosionen börjar sprida sig eller om den redan har skadat panelen allvarligt kan du till och med byta ut panelen helt och hållet. Detta är bara vettigt om bilen är värd att rädda eftersom bilen kräver en grundlig kontroll som kostar mycket pengar.

Kan jag göra något för att förhindra korrosion?

Ja, det kan du göra. Du bör tvätta din bil regelbundet, särskilt under vintern när det finns massor av salt runt omkring. Försök att högtryckstvätta hela undersidan några gånger per år och inspektera bilen för att se om det finns tecken på korrosion.

Du kan också applicera olika typer av beläggningar på din bil för att se till att själva lacken är så skyddad som möjligt. En speciell lackskyddsfilm är en ganska populär metod för lackskydd och är värd att överväga.

Är rostskyddslösningar från eftermarknaden värda det?

Det beror på vilken metod som används och hur den har applicerats. Undercoating och oljesprutning kan vara fördelaktigt under några år, men om dessa inte utförs professionellt kan de till och med förvärra situationen helt och hållet.

Oavsett vad du gör, rådfråga en professionell om alla olika produkter på marknaden bara för att vara väl medveten. Dessa metoder fungerar bäst om de upprepas med jämna mellanrum.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts