Är det okej att lämna en elbil inkopplad?

Moderna elbilar är utrustade med avancerade batterihanteringssystem som är utformade för att förhindra överladdning av batteriet. Därför kan du lämna din elbil inkopplad när du inte använder den, men det är inte rekommenderat att ladda upp till 100 % varje natt.

Det betyder att det är optimalt för batteriets långsiktiga hälsa att hålla bilen mellan 50 och 80 % av batteriladdningen. Du bör undvika extrema toppar och dalar som 0 % eller 100 % eftersom dessa kan öka batteriets slitage.

Om du planerar att låta din elbil stå stilla i flera månader i sträck är det bättre att hålla den inkopplad. Om du däremot bara ska åka iväg en dag eller två bör du ladda batteriet till 80 % och koppla ur bilen. Vad du än gör, låt inte din elbil stå med extremt låg laddningsnivå.

Även om dessa rekommendationer är tillämpliga och rekommenderas för de flesta elbilar som finns där ute är det alltid bäst att konsultera ägarens manual för att avgöra vad som är bäst att göra. Batterier bör underhållas, så du bör aldrig försumma detta om du vill ha ett batteri med lång livslängd.

Laddning hemma

Om du kan ladda din EV över natten bör du alltid använda en nivå 2-ladare eftersom en snabbladdare på nivå 3 inte behövs. Även om laddningstiderna i samband med nivå 3-snabbladdare är betydligt bättre, tar långvarig användning av sådana laddare hårt på batteriets allmänna hälsa.

Med detta sagt tar en nivå 2-laddare 7-9 timmar för att ladda batteriet helt och hållet, vilket borde vara tillräckligt. Det är värt att nämna att det inte finns något behov av att ladda bilen varje natt om du inte kör långa sträckor regelbundet eftersom de flesta EV:s bör klara mer än 200 miles med en hygglig batteriprocent.

  Varför luktar min bil som ruttna ägg

Tesla rekommenderar att du laddar din EV upp till 90 % av laddningen varje natt. För att ge en liten fingervisning om sammanhanget säger Tesla att ett urkopplat Tesla-batteri förlorar cirka 1 % av laddningen varje dag beroende på utomhus- och batteritemperaturen.

Detta innebär att du kan få ut många mil ur din Tesla även om den har stått stilla i flera månader. Om alla onödiga system som Sentry Mode eller snabb uppvakning kopplas ur, säger Tesla att ”Phantom battery drain” bör sjunka till försumbara nivåer.

Laddning på offentliga platser

Om du i första hand laddar din bil i närheten av jobbet eller på andra offentliga platser är det inte okej att lämna den inkopplad efter att du nått full laddningsstatus. Många människor är beroende av dessa laddningsstationer för nödvändiga påfyllningar, men om någon använder dessa laddningsplatser som parkeringsplatser bör de bötfällas och förbjudas att använda dessa laddningsstationer.

Det händer ofta att man kör in i en laddningsstation och ser bilar som står där i flera timmar i sträck. Ibland är dessa bilar inte ens elbilar, utan det är bara en vanlig kille på Walmart-parkeringen i en trasig Nissan Altima som vill köpa körsbärsglass.

Förutom att man inte kan använda en offentlig laddare är laddarna ibland nivå 2-laddare, medan andra gånger är nivå 3-snabbladdare. Om du har för avsikt att ladda din bil snabbt kan du bara göra ett snabbt stopp, ta en kopp kaffe, köpa lite snacks och din bil kommer att vara 100 procent på nolltid.

  Måste man tvätta en Tesla för hand?

Faktorer som försämrar ditt batteri snabbare

Det finns många faktorer som spelar in och som kan avgöra hur väl ett batteri klarar av tidens tand. Extrema temperaturer är hårda mot batteriet och kan öka slitaget avsevärt. Även om du i de flesta fall inte kan överladda ditt batteri kan det också skada batteriet om du håller det på en mycket hög eller mycket låg kapacitet.

Undvik till varje pris fullständiga urladdningar av batteriet eftersom dessa kan vara skadliga för ditt batteri. Snabbladdning bör reserveras för endast när du behöver det, vilket innebär att en laddningssession över natten högst bör ske via en nivå 2-laddare.

Du bör också undvika att köra för fort under längre perioder, samma sak gäller för konstant hårda accelerationer eftersom båda dessa kan värma upp batteriet riktigt snabbt. När du når 100 % laddningstillstånd ska du koppla ur bilen eftersom det inte finns något behov av att bilen är inkopplad.

FAQ-avsnitt

Hur mycket kostar det att ladda en elbil vid en laddningsstation?

En kWh el kostar cirka 0,13 dollar och de flesta bilar förbrukar cirka 33 kWh för varje 160 km. Om du räknar på det kostar en enda mil cirka 0,04 dollar medan en vanlig bensinbil kostar cirka 0,15 dollar per mil. Så om du vill ladda ditt 66 kWh-batteri kostar det dig 9 dollar för en full laddning.

Det är värt att nämna att vissa laddare är helt gratis, medan andra kan kosta mer än så. Dessa bör vara dina genomsnittliga uppskattningar för att avgöra hur mycket en full statusladdning kostar. Jämfört med en förbränningsbil verkar det faktiskt billigt.

  Vad betyder det när en motor är överladdad?

Kan man skjuta en elbil när den går sönder?

Många vet inte detta, men du ska aldrig knuffa en elbil när elen tar slut eller när den går sönder. Elbilar är utrustade med särskilda dragmotorer som är avsedda för regenerativ bromsning. Detta innebär att de har till uppgift att återvinna förlorad energi, något som dessa motorer inte kan göra om systemen är urkopplade.

Om du emellertid skjuter bilen kan dessa motorer skadas, och om du skjuter bilen längre sträckor kan dessa motorer till och med förstöras helt. Det är alltid bäst att bara ringa efter en platta och bara skjuta bilen när det är ytterst nödvändigt.

Kan man ladda en elbil trådlöst?

Även om trådlös laddning fortfarande inte sker i stor skala, vinner trådlös laddning långsamt mark eftersom laddningseffektiviteten stadigt förbättras. Den här tekniken är dock ännu inte tillräckligt långt framme för att ersätta vanlig kabelladdning, och detta bör inte förändras på åtminstone ett tag till.

De flesta trådlösa EV-laddare kräver att du gör ytterligare arbete eller skaffar specifik sofistikerad utrustning som gör att den ändå blir trådbunden. Även om idén är frestande har vi ännu inte sett en trådlös laddare som är tillräckligt effektiv och prisvärd.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts