Är bilar med soltak värda det?

Ett panoramasoltak är ett önskvärt alternativ för många moderna bilar, och det är lätt att förstå varför. De gör att kupén känns luftig och mindre klaustrofobisk, vilket gör körupplevelsen mycket mer tilltalande för både de främre och bakre passagerarna.

Panoramasoltak introducerar dock en ny variabel för både praktiska egenskaper och underhåll, så mycket att vissa människor anser att valet av panoramasoltak skapar onödiga problem som lätt kan undvikas.

Det kan vara fallet om du inte är ett fan av vad ett panoramatak ger dig, och det är då uppenbart varför du bör hoppa över det. Om du däremot anser att fördelarna överväger nackdelarna är det värt att välja ett panoramasoltak, om det ens finns tillgängligt förstås.

Det finns olika typer av soltak, och de större är oftast dyra att ersätta om något går fel. Hur som helst får de bilen att kännas bekvämare, mer njutbar oavsett var du sitter.

Fördelar med soltak – extra synlighet, extra stil, extra ljus, extra luft

Sikten är en ofta förbisedd fördel med ett soltak eftersom människor som inte är vana vid att äga en bil med soltak inte ens är medvetna om detta. Ändå gör ett hyfsat stort soltak det möjligt för dig att njuta av fyrverkerierna, stjärnorna eller norrskenet från bekvämligheten i din kupé.

Stora panoramasoltak är nästan alltid tonade för att skydda passagerarna från solen, men det innebär också att taket har en fin kontrastfärg till resten av bilen. Detta kan dramatiskt förbättra bilens utseende, särskilt om bilen bär en ljusare kontrastfärg.

  Vilka för- och nackdelar finns det med att köpa en begagnad bil?

De bästa aspekterna av ett soltak är dock den extra luften och det extra ljuset. Eftersom de flesta bilar är utrustade med mörkare interiörer kan de ibland kännas lite mörka och eländiga inuti. Om du äger ett panoramasoltak kan du få din bil att kännas mer levande på insidan, vilket är bra för dem som tillbringar mycket tid på vägen.

Att kunna släppa in lite luft genom soltaket är dessutom ovärderligt under en varm sommarnatt eftersom det också gör att du kan känna lukten och få kontakt med din omgivning ännu mer.

Nackdelar med soltak – Kostnader, praktiska egenskaper, vikt, komplexitet.

Även om jag är en stor förespråkare för panoramasoltak går det inte att förneka att de är långt ifrån perfekta eftersom de kostar mycket pengar. Om du vill ha ett större soltak som omfattar hela taket, så är det några tusen dollar mer som gäller, vilket innebär att ett panoramatak ofta är det dyraste alternativet du kan få på en bil.

Även om det kostar så mycket minskar det nästan alltid bilens praktiska användbarhet eftersom det sänker bilens taklinje vilket äter upp passagerarnas huvudutrymme. Detta är inget problem om du inte är särskilt lång, men om du är det är det ett problem.

Ett panoramasoltak är ofta konstruerat av några glasskivor som ibland kan väga dubbelt så mycket som ett vanligt tak, vilket innebär att bilar med panoramasoltak är märkbart mindre effektiva. Om du värdesätter prestanda innebär en högre tyngdpunkt också att bilen inte är lika smidig som den annars skulle vara utan panoramatak.

  Bästa hybriden för dragning

Slutligen tillför ett panoramasoltak en helt ny nivå av komplexitet som ofta kan skapa problem som inte ens borde existera. Om du spricker på ditt panoramaraket kan det kosta dig obscena summor pengar att laga det, dessutom kan mekanismen som stöder öppningsdelen också gå sönder.

Olika typer av soltak – från sämst till bäst

Det finns olika typer av soltak där ute, och de mest populära är ett standardpanoramasoltak, ett stort panoramasoltak och ett gammaldags soltak. Mellan de tre kan det gamla skolans soltak alltid öppnas, ett standardpanoramatak går också ofta att öppna, men de större är oftast fasta på plats.

Detta innebär att de större panoradtaken endast är till för att släppa in extra ljus, men de är alldeles för stora för att kunna öppnas. Ett standardpanntak är det bästa valet av alla eftersom det är tillräckligt stort för att det ska märkas och dessutom kan öppnas.

Ett gammaldags soltak är det sämsta av alla eftersom det knappt släpper in någon luft eller ljus och det är oftast konstruerat med gammal teknik som inte alls är lika tillförlitlig som nyare tekniker.

FAQ-avsnittet

Hur mycket kostar ett panoramatak?

Det beror på bilen och modellåret, men det är säkert att säga att de flesta nyare biltillverkare kommer att ta ut mellan 1 000 och 2 000 dollar för ett soltak i standardstorlek. Detta är den typ av soltak som enkelt kan öppnas genom att glida och är den vanligaste typen av soltak på marknaden.

  Ska jag köpa en bil med rost?

Å andra sidan kan ett större soltak kosta så mycket som fem gånger så mycket beroende på vilken bil det gäller. Vissa märken som Ferrari kommer att ta ut så mycket som 30 000 dollar för ett panoramasoltak, vilket är ganska löjligt.

Kostar bilar med soltak mer att försäkra?

Soltak tenderar att påverka bilens allmänna säkerhetsnivå eftersom de påverkar den strukturella integriteten och lägger till mer vikt. Dessutom innebär ett glastak en helt ny variabel som kan gå sönder och därmed öka försäkringskostnaden.

Så ja, en bil med panoramatak kostar mer att försäkra. Detta bör dock inte ses som en stor nackdel eftersom många faktorer som dessa knappast är ett problem på moderna bilar.

Är bilar med soltak säkra?

Bilar som är utrustade med ett soltak är förvisso säkra, men i verkligheten är de inte lika säkra som bilar utan soltak. Ett soltak är i princip ett stort hål på bilens ovansida, och det är rimligt att tro att det inte kommer att kunna bära den vikt som ett vanligt tak gör.

Dessutom ökar ett soltak drastiskt risken för läckage, vilket ofta är svårt att åtgärda till en OEM-standard. På det hela taget är bilar med soltak säkra, och du bör inte oroa dig för att de ska vara farliga. Om du vill ha en så säker upplevelse som möjligt är det dock bäst att undvika en bil med soltak.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts