Vilka bilar är minst benägna att rosta?

Alla nyare bilar är byggda för att motstå rost mycket bättre än bilar från 3-4 årtionden sedan. I stort sett alla nyare märken använder någon form av rostskydd från fabriken. Vare sig det är galvaniserat stål, e beläggningar, vaxföreningar eller andra skyddsmedel.

Dessa rostskyddslösningar från fabriken har använts under de senaste trettio åren eller så, och den förfiningsnivå som finns på moderna bilar är extremt hög. Märken som Mercedes, BMW, Volvo och Porsche har varit de mest väldokumenterade rostskyddade bilarna.

Men det betyder inte att dessa märken är märkbart bättre jämfört med en massa andra märken. Om du lägger till ytterligare rostskyddslösningar på din bil kommer du sannolikt aldrig att stöta på rost. Men nödvändigheten av ytterligare rostskydd är tveksam.

Om du ändå slutar med att rostskydda din bil ytterligare, välj ett lager keramisk sköld, undercoating, droppoljespray eller lackskyddsfilm eftersom dessa skyddsmedel ger bäst valuta för pengarna.

Moderna bilar

Nyare bilar gynnas av en sofistikerad tillverkningsprocess som vanligtvis omfattar flera olika rostskyddsmedel. Varumärken som BMW eller Porsche har väldokumenterade rostskyddsprocesser, och de erbjuder dessutom dedikerade rostgarantier på toppen.

Det första steget mot rostskydd är användningen av galvaniserat stål. Detta är en process där det yttre skiktet av naken metall eller järn beläggs med zink för att hindra panelen från att reagera med syre och fukt, eller med andra ord, för att förhindra rost.

Förutom galvaniserat stål använder moderna bilmärken också speciella plastliknande vaxlösningar för alla oåtkomliga vinklar och vrår. Märken som BMW doppar också sina bilar i ett särskilt bad i ett försök att elektriskt ladda bilens paneler för att ytterligare förneka effekterna av potentiell rost.

  Vilken är den billigaste elbilen?

Nyare bilar drar också nytta av tillverkningsprocesser på hög nivå som säkerställer att alla karossens mellanrum är extremt små och exakta. Det finns också massor av olika lackskyddslösningar som sitter på själva lacken.

Äldre bilar/brukade bilar

Bilar som är 30-40+ år gamla är de som är mest benägna att rosta av flera olika skäl. För det första har nästan alla dessa bilar aldrig haft något särskilt rostskydd från fabriken. Panelspalterna är breda och ojämna, vilket ofta utsätter känsliga områden för väder och vind. Och dessa problem blev bara värre under årens lopp.

Dessutom är själva bilens ålder förmodligen den största riskfaktorn när det gäller rost. En hårt använd bil har förlorat många skyddsnivåer mot alla möjliga problem. Själva lacken är förmodligen kraftigt flisad, och det är även bilens underrede.

Och dessa två ställen är vanligtvis plågade av rost. Endast en liten andel av äldre bilar skyddas ständigt från rost på grund av deras ökade värde. Men det stora flertalet ger så småningom efter för naturens stränga vilja och börjar rosta.

Om du planerar att behålla din bil länge, gå vidare och rådfråga ett proffs om alla de olika rostskyddstekniker som finns på eftermarknaden. Utan dessa kommer din bil sannolikt att drabbas av någon form av korrosion längre fram om den inte skyddas från fabriken.

Rostskydd eftermarknaden

Underlackering, dropp-/droppfria oljesprayer, elektriska moduler, keramiska sköldar, färgskyddsfilm… Detta är de mest populära sätten man kan skydda en bil från rost. Undercoating är förmodligen det mest populära av alla, och om det görs på rätt sätt kan det skydda bilen i några år innan den behöver göras om.

  Vilken är den rymligaste sedanen?

Dropp/dropplösa oljesprayer är också ganska populära, men du bör välja den dropplösa versionen eftersom den dropplösa vanligtvis kräver att du demonterar eller till och med borrar i vissa bilpaneler. Alla dessa tre kostar runt 100-200 dollar och är väl lämpade för tillfälligt skydd.

Om du vill skydda själva lacken är ett lager keramisk sköld och ett lager färgskyddsfilm ovanpå det det bästa möjliga sättet att skydda lacken, och kan ibland även skydda underredet och många andra bildelar.

Du kan också kolla in dedikerade elektriska moduler som om de placeras strategiskt skickar ut en konstant elektrisk ström genom hela bilpanelen. Den här modulen försöker efterlikna den e-lackering som vissa märken som BMW gör från fabriken. Men dessa kostar ett par hundra dollar, och effektivitetsnivåerna är ganska tveksamma.

FAQ-avdelning

Ska jag välja rostskydd eftermarknaden?

Om du äger en nyare bil och inte planerar att behålla den i flera decennier framöver, så nej, det är slöseri med tid och pengar. Om du äger en nyare bil och planerar att behålla den i 30+ år, då är det vettigare att göra det, men nödvändigheten kan fortfarande ifrågasättas.

I alla andra scenarier är rostskydd från eftermarknaden vettigare. Men om du ständigt tvättar din bil, parkerar den i ett garage och inte utsätts för mycket salt och fukt under året är det inte så troligt att rost uppstår.

Kan jag göra rostskydd själv?

  Tio bilar som du inte bör köpa nya (köp dem istället begagnade)

Ja, det kan du. Som tidigare nämnts ska du tvätta bilen regelbundet, försöka hålla utkik efter eventuella rester som kanske inte lätt kan tvättas bort och försöka ta bort dem utan att skada lacken. Du kan också applicera underlaget själv.

Du bör först samla ihop all nödvändig utrustning, till exempel en bilhiss, skyddshandskar och skyddsglasögon, en primer, en burk svart bilfärg, en slipmaskin och fint sandpapper. Först ska du slipa alla områden, grundmåla dem i och måla dem. Därefter kan du applicera beläggningen jämnt och vänta tills den är helt torr.

Kan rost åtgärdas?

Rost kan teoretiskt sett åtgärdas i 99 % av situationerna, men ibland är det inte meningsfullt att göra det ekonomiskt. I värsta fall riskerar bilens strukturella integritet att äventyras, och detta kan åtgärdas men det är tidskrävande och dyrt.

Lättare rostfläckar kan enkelt åtgärdas bara genom att slipa bort dem och skydda dem efteråt. Men den allmänna tumregeln är att rost inte bör åtgärdas om bilen inte är tillräckligt värdefull efteråt eftersom vissa rostfixar potentiellt kan kosta mer än själva bilen.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts