Problem med VW 1.5 TSI-motorn

VW problem & fel

VW 1.5TSI-motorn är en del av VW EA211-motorerna som först introducerades 2011. 1.5L TSI EVO kom ut 2016 och används fortfarande i många VW-produkter. En 4-cylindrig direktinsprutningsmotor med turboladdare som kan ge mellan 128 och 150 hk och 147 lb-ft – 184 lb-ft i vridmoment.

I den här artikeln kommer vi att gå igenom alla vanliga VW 1.5 TSI-motorproblem och berätta hur du kan gå tillväga för att åtgärda dessa. Vi kommer först att nämna problemen med timing-systemet som inte är lika allvarliga som de var med motorerna i EA111-serien, men de är fortfarande förknippade med EA211-generationen.

Andra problem är bland annat överdriven oljeförbrukning, så mycket att bilen lätt kan behöva upp till en liter olja var 1000:e mil eller så. Många VW-motorer, inklusive den här, är också benägna att behöva mycket tid innan de når sin optimala temperatur, vilket kan orsaka allvarliga problem om man inte är medveten om det.

Slutligen måste vi också nämna problem med ventilstyrningen som är både komplexa och ibland svåra att förstå. Om du vill att din 1,5 TSI ska hålla så länge som möjligt ska du se till att underhålla den så bra som möjligt. Om du köper den här motorn begagnad bör du göra en inspektion före köpet för att helt förstå motorns tillstånd.

Problem med tidssteget

Till att börja med ska vi först nämna timingproblem som inte nödvändigtvis är så vanliga på de nyare EA211-eran av motorer men som är så allvarliga att de ändå måste nämnas. Detta innebär att endast ett fåtal av dessa motorer sannolikt kommer att påverkas av dessa problem. Om du samtidigt är medveten om dessa och kan agera proaktivt kan du kanske undvika denna kula.

  Problem med adaptiv farthållare hos VW

Kedjan förbinder kamaxeln med motorn vilket innebär att den reglerar motorns timing. Om spännaren som håller kedjan på plats börjar slitas av kommer kedjan att börja skramla mer och mer tills den eventuellt går sönder och förstör motorn helt och hållet. Om du hör att motorn skramlar vid tomgång, se till att inspektera dessa omedelbart.

Överdriven oljeförbrukning

Ett annat relativt vanligt problem med olika VAG-motorer är överdriven oljeförbrukning. Dessa beror oftast på bristande precision eller läckor som sker på din turboladdare, kolvringar och ventilguider. De två första kan upptäckas relativt enkelt om din bil börjar avge blå rök, särskilt vid kraftigare acceleration.

Problem med ventilguiderna är vanligtvis förknippade med överdriven bränslelukt runt bilen medan den tunas. Om allt detta är okej, men motorn fortfarande dricker alldeles för mycket olja, är det enda du faktiskt kan göra för att lösa problemet att förkorta dina oljepåfyllningsscheman.

Motorn behöver alldeles för mycket tid för att värmas upp

Alla motorer är konstruerade för att fungera optimalt inom ett visst temperaturintervall, vilket innebär att när dessa temperaturer uppnås kommer motorn att vara på sin mest effektiva nivå med lägst chans att uppvisa ett accelererande slitage. 1.5 TSI är dock något ökänd för att ta alldeles för lång tid på sig att värmas upp, vilket kan orsaka ytterligare problem på lång sikt.

Detta beror tyvärr på hur motorn är konstruerad. Drivkraften är så liten att det inte skapas alltför mycket värme när motorn är igång. Förståeligt nog kan detta problem helt enkelt inte undvikas, vilket är anledningen till att du bör vänta tills motorn värms upp ordentligt innan du kan pressa den i någon grad.

  Vanliga problem med Volkswagen Tiguan

Problem med ventilstyrning (AVT-fel)

AVT-systemet är utformat för att styra bilens ventilstyrning vilket bidrar till bättre effektivitet och driver upp effekten. Men eftersom systemet är så komplext till sin natur kan motorerna som kontrollerar kamhjulets tidsintervall bli ojämna eller oregelbundna och därmed skapa fler problem i stället för att lösa dem. Detta system styrs direkt av bilens ECU vilket innebär att ECU-problem också kan orsaka AVT-problem.

Det sägs att dålig oljekvalitet sannolikt är det som orsakar detta problem i de flesta motorer, så se till att alltid använda rätt olja. Dessa kan leda till att bilen inte kommer igång eller till och med till oregelbunden tomgångskörning. När systemet börjar bli mer och mer oregelbundet kan det också orsaka problem med tändsystemet, ECU:n och eventuellt bilens bränslesystem.

FAQ-avsnitt

Är VW 1.5 TSI en bra motor?

Den första iterationen av 1,5L TSI var en hygglig motor när den kom ut och det finns inga skäl att tro att den är annorlunda nuförtiden. Om den underhålls ordentligt kommer den att kunna hålla lika länge som bilen vilket är mer än tillräckligt bra. 1,5L EVO är den förbättrade versionen som ger mer kraft, bättre effektivitet och ett mycket bättre koldioxidavtryck.

Många anser att den här motorn är den viktigaste i den massproducerade VW bensinmotorpaletten, vilket inte alls är någon överraskning eftersom det är en effektiv, stark och sofistikerad motor.

  4MATIC vs 4MOTION - skillnad, fördelar och nackdelar

Vilken olja använder VW 1.5 TSI-motorn?

Enligt VW:s rekommendation ska 1.5 TSI-motorn endast ha en helsyntetisk 5W-30-olja. Du bör också skaffa dessa från välrenommerade VW-partners som Shell, Castrol eller till och med OEM VW Oil. Om du är på marknaden för en begagnad VW med en 1,5 TSI-motor, se till att kontrollera om servicehistoriken visar korrekt oljeanvändning.

Om inte kan du förmodligen pruta på priset eftersom detta potentiellt kan bli ett problem längre fram. Om det verkligen är fallet bör motorn inspekteras fullständigt.

Löste VW problemen med 1,5L TSI-motorn år 2023?

I många onlineforum står det att de flesta av dessa problem antingen har hanterats eller aldrig kommer att hanteras av VW. Att motorn behöver mycket tid på sig för att värmas upp är något som du måste vara uppmärksam på under bilens livslängd medan problem med oljeförbrukning kan lösas proaktivt med exemplar med lägre körsträcka.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts