Vanliga problem med Ford 3.5 V6-motorn

Ford 3.5 V6-motorn släpptes 2007 och är allmänt känd som ”Cyclone” eller ”Duratec 3.5”. Denna 3,5-enhet användes först i Ford Edge och Lincoln MKZ men har senare hittat in i många andra modeller. Med mindre än 300 hk på kranen kommer 3,5L V6:an säkerligen inte att imponera på någon eftersom vissa EcoBoost Ford-motorer kan göra mer än så med halva storleken.

Hur som helst introducerades 3,5L inte för att användas i en prestandabil, utan snarare för att vara effektiv och pålitlig. Som sådan är 3,5L en hyfsat pålitlig motor som kan hålla länge utan problem, men ingen motor är perfekt, och nu ska vi lista vanliga Ford 3.5 V6-motorproblem.

De vanligaste problemen är förknippade med vattenpumpen, oljeutspädning, kamvridningsfasor och intercoolerkondensering. Innan vi går djupare in på dessa problem måste vi ta upp det faktum att 3,5L är en sund och pålitlig motor som helhet. Dessa är bara vanliga problem men är inte vanliga för alla 3,5-enheter.

Om du vill att den här motorn ska hålla hela livet måste du ta väl hand om den. Den goda nyheten är att den här motorn inte är så dyr att driva som vissa kanske förväntar sig med tanke på dess storlek. På det hela taget är det ett bra, pålitligt och effektivt kraftverk som inte kommer att imponera eller förolämpa någon.

Ford 3.5 V6 motorproblem – Problem med vattenpumpen

När det gäller motorns kylsystem är vattenpumpar en känd felpunkt. Vattenpumpen har till uppgift att cirkulera kylvätskan över hela motorn, vilket innebär att den är avgörande för att hålla motortemperaturen på en säker nivå. Detta gör vattenpumpsproblem till brådskande reparationer eftersom de snabbt kan förstöra en motor.

  Använder Jaguar Ford-motorer?

Tyvärr är 3,5L V6 Ford-motorn känd för att ha en relativt defekt vattenpump vilket innebär att detta problem kan hota hela drivlinan. Vattenpumpen drivs av styrkedjan vilket gör den mycket mer riskfylld och svårare att reparera. Om du ser att temperaturen i motorn stiger bör du därför se till att stänga av bilen och kontrollera vattenpumpen.

Ford 3.5 V6 motorproblem – problem med oljeutspädning

Tidigare har vi talat om att Ford 3.5 lider av fel på vattenpumpen, vilket också kan leda till att kylvätskan blandas med motoroljan och på så sätt späda ut den rejält. Detta är inte lika vanligt som problemet med vattenpumpen, men det förekommer. Om detta går obemärkt förbi ett tag kommer den kraftigt utspädda oljan att förlora sin förmåga att smörja motorn ordentligt och kan därmed orsaka katastrofala motorskador.

Det verkar också som om det finns några stämningar som är direkt kopplade till dessa två problem. Motorolja är förmodligen den viktigaste vätskan en bil har, vilket innebär att den alltid måste fyllas på ordentligt och även bytas ut med korrekta intervall för att skydda motorn från en mängd olika problem.

Ford 3.5 V6 motorproblem – problem med kamvridningsfasern

Ford 3.5L V6-motorn finns i två olika varianter. Den första använder en enda kamaxel medan den andra använder två oberoende variabla kamaxeltider. Denna distinktion är viktig eftersom problem med kamvridningsphaser endast påverkar den senare varianten. Tanken med en dubbelt oberoende kamaxelstyrning är att korrekt synkronisera insugnings- och avgasstyrningen för bättre prestanda.

  Vanliga problem med Ford 5.4-motorn

Dessa vridmomentkamfaser är utformade för att rotera dessa två kamaxlar i enlighet med motorens timing. När dessa slutar att fungera korrekt kommer de att orsaka grov tomgångskörning, kontrollampa för motorn, effektförlust och kraftiga motorskrammel. Detta är inte det billigaste eller lättaste att åtgärda, så se till att inspektera dessa komponenter när du servar bilen.

Ford 3.5 V6 motorproblem – Kondensation i kylaren

Om du kör din 3,5L V6 Ford-motor i särskilt fuktiga områden som Florida kan du få problem med att vatten fastnar i mellankylaren i motsats till att det förångas bort. Överskottsvatten i intercoolern kan inte förångas och orsakar motorstörtning och tvekan, särskilt vid tunga belastningar som bogsering, släpning eller motorvägskörning.

Dessa problem kan lösas med olika eftermarknadskomponenter, t.ex. en så kallad ”catch can”. En catch can förlitar sig på ett vakuum som härrör från turboladdaren för att fånga upp överskottsvatten och hindra det från att fastna i intercoolern. Det är också värt att nämna att dessa problem endast drabbar tidigare 3,5L V6-motorer eftersom senare motorer omkonstruerades av Ford.

FAQ-avdelning

Är Ford 3.5L V6 en bra motor?

Det beror på vad du vill ha av en motor. Om du vill ha höga hästkrafter, lyhördhet och högt vridmoment är 3,5L V6 inte något för dig. Många tror att den här motorn är riktigt kraftfull eftersom det är en 6-cylindrig motor med ett relativt stort slagvolym, men det är långt ifrån sanningen eftersom även vissa Ford EcoBoost 3-cylindriga motorer ger liknande effekt.

  Vanliga problem med Ford 7.3 Godzilla

Om du däremot vill ha en pålitlig, effektiv och pålitlig arbetshäst av en motor kommer Ford V6 med 3,5 liter troligen att passa dig bra.

Hur effektiv är Ford 3.5L V6-motorn?

Med tanke på hur stor den här motorn faktiskt är är det ganska imponerande att den kan ge upp till 20MPG i staden och upp till 26MPG på motorvägen. Dessa MPG-resultat kan ändras på många sätt, främst genom hur du kör. Visst finns det många mindre Ford-motorer som kan ge bättre MPG än den här, men för en motor från 2007 är detta mer än tillräckligt bra.

Om du jämför den här V6:an med andra V6- och V8-motorer kommer du omedelbart att se att den här är mycket effektivare och mer sofistikerad.

Hur länge kan en Ford 3.5L V6-motor hålla?

Om du gör din due diligence och tar hand om motorn på rätt sätt kommer du troligen att uppleva mer än 200 000 mil utan att behöva någon större motorrevision. Många saker påverkar hur länge en motor kan hålla vilket gör att det är svårt att bedöma den ”sanna” gränsen.

Hur som helst är det många 3,5L V6 Ford-ägare som med stolthet kan säga att deras motorer lätt har passerat 250k eller till och med 300k miles, men det är osäkert om dessa motorer byggdes om på något sätt, i någon form.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts