Passar Mercedes-hjul till Lexus?

I världen av lyxbilar har både Mercedes och Lexus rykte om sig att vara de allra bästa. Mercedes är ett förstklassigt tyskt märke som främst fokuserar på att sätta standarden för alla andra bilar att följa, medan Lexus främst fokuserar på att fullända det ursprungliga lyxreceptet som består av läder, stil, högklassig funktionalitet och pålitlighet.

Lexus kan därför ses som ett vardagligt lyxverktyg som har testats grundligt i alla kategorier precis som alla andra japanska ekonomibilar, även om Lexus är långt ifrån ett ekonomimärke. Mercedes fokuserar mest på innovation och på att vara det mest glamorösa och effektfulla lyxbilsmärket för massorna.

Som sådan är det mycket logiskt att blanda dessa två varumärkesfilosofier genom att använda Mercedes-fälgar på en Lexus. Men för att detta ska fungera måste du matcha specifika hjulmått på alla fyra hjulen. Det viktigaste måttet är bultmönstret som måste vara identiskt, men det är nästan aldrig fallet.

Även om bultmönstren är likadana måste du också fokusera på hjuldiameter och däckstorlek, hjulets offset och eventuellt även hjulets centrumborrning. Eftersom de flesta av dessa är olika mellan de två modellerna kommer du sannolikt inte att kunna montera dina Mercedes-fälgar på en Lexus.

Skruvmönster

Hjulbultar är en ofta förbisedd komponent i den allmänna bilsäkerheten eftersom de har till uppgift att dra åt förbindelsen mellan bilen och hjulen. Som sådana bör dessa aldrig tåla några avvikelser eftersom det kan orsaka alla möjliga körbarhets- och säkerhetsproblem direkt.

Det är värt att nämna att de flesta Mercedes-modeller använder ett standard 5x112mm bultmönster medan de flesta Lexus-modeller använder ett annat 5×114,3mm bultmönster. Även om dessa verkar tillräckligt lika är de det inte eftersom bultmönster måste vara identiska om du vill att din bil ska vara lika säker som den dag den lämnade fabriken.

  Kommer Mercedes SLK att bli en klassiker?

Det finns vissa företag där ute som specialiserar sig på att designa bultadaptrar som är gjorda för att motverka dessa skillnader, men det är bäst att undvika dem. Även de minsta skillnaderna mellan bultarna kan orsaka vibrationer som med tiden kan lossa skruven.

Detta innebär att eventuella problem i samband med bultmönstret potentiellt till och med kan sluta katastrofalt.

Hjuldiameter och däckstorlek

Det är ganska vanligt nuförtiden att ändra hjuldiametern på hjulen eftersom man vill åstadkomma antingen ett visst utseende eller en viss köregenskap. En större uppsättning hjul förknippas vanligen med ett mer aggressivt utseende och en smidigare och mer lätthanterlig bil.

Även om detta verkar frestande måste du också vara medveten om att detta kan öka det totala däckljudet och göra bilen mycket mer obekväm. Om du är villig att acceptera detta kan du till och med uppgradera till en uppsättning hjul med större diameter om du sänker storleken på dina däck i motsvarande grad.

Detta innebär att om du väljer 1 tum större hjul måste du motverka detta med 1 tum mindre däck. På det hela taget är det alltid bäst att hålla det förnuftigt när det gäller hjuldiametern, eftersom hjul med låg profil är mer benägna att flisas och repas samtidigt som de är på gränsen till obekväma.

Hjulets offset och centrumborrning

En hjulförskjutning avser hjulmonteringsnavets läge i förhållande till hjulets mittlinje. Vid ett hjul med neutral offset monteras det centrala monteringsnavet direkt i linje med hjulets mittlinje, medan ett hjul med positiv offset monteras närmare hjulets ytterkant.

  Vilken Mercedes-motor låter som en Pagani?

Ett hjul med negativ offset monteras närmare fjädringskomponenterna, vilket innebär att det är närmare hjulets innerkant än dess ytterkant. Det är bäst att välja hjul med identisk offset, men du kan kompensera för små skillnader med en uppsättning korrekt tillverkade och korrekt installerade distanser.

Slutligen är Lexus- och Mercedes-modellerna kända för att använda mycket olika dimensioner för centrumborrning, vilket innebär att du måste skära hjulen för att de ska passa perfekt. Ett hjulets centrumborrning är ett hål i innerhjulet som används för att perfekt balansera hjulet på bilen.

Om dessa är olika är det bäst att undvika det helt och hållet, men om du är 100 % angelägen om att använda dessa hjul måste du hitta någon som kan bearbeta dina hjul till exakt de centrumborrningsmått du behöver utan att göra hjulen mindre säkra än de redan är.

FAQ-avsnittet

Använder europeiska bilar ett liknande skruvmönster?

Många europeiska bilar använder liknande eller ibland till och med identiska bultmönster, vilket gör dem perfekta för utbytbarhet av hjul. Till exempel erbjuder många Mercedes-modeller samma bultmönster som vissa BMW-modeller, vilket innebär att dessa enkelt kan bytas mellan de två motsvarande modellerna.

Audi och VW har också samma bultmönster i vissa fall, vilket inte kommer som någon överraskning eftersom Audi är en del av VAG-koncernen. Europeiska bilar skiljer sig dock oftast från de flesta amerikanska bilar eftersom de använder bultar till skillnad från många amerikanska märken som har dubbar.

  Vad är Mercedes Tirefit kit?

Varför skulle man byta hjul på en bil?

De flesta människor där ute skulle aldrig vilja byta hjul på sin bil om de inte måste. Hur som helst finns det fortfarande många människor som ständigt byter hjul på sina bilar. De gör detta för att uppnå ett visst utseende samtidigt som de försöker förändra hur bilen körs och hur bekväm den är.

Ett hjul med större diameter förknippas oftast med sportiga bilar med överlägsna köregenskaper eftersom mindre däck innebär att bilen är mindre benägen att luta sig in i kurvan och minskar smidigheten. Å andra sidan kommer den som väljer större däck oftast att gynnas av ökad komfort på bekostnad av sämre hantering.

Passar Lexus-fälgar på en Toyota?

Lexus och Toyota är två systermärken vilket innebär att de delar många delar med varandra. Därför kommer ett Lexus-fälg sannolikt att passa på en Toyota, men se alltid till att kontrollera måtten korrekt. Detta fungerar åt båda hållen om de tidigare nämnda måtten är identiska.

Skruvmönstret är den viktigaste delen och det är inte detta som är problemet. De flesta problem är förknippade med hjuldiametern och däckstorleken som lätt kan förnekas.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts