Vad är Mercedes Tirefit kit?

Mercedes TIREFIT-kit är ett däckreparationskit från Mercedes-Benz som består av en kompressor och en flaska fylld med däcktätningsmedel som är avsett att täta punkteringar i däcken orsakade av spikar och liknande föremål. De flesta nyare Mercedes Benz-modeller levereras med TIREFIT-kit eftersom det tar mindre plats och är billigare än ett fullstort reservhjul.

Om ditt däck punkterar ska du använda detta reparationsset för att fylla ut punkteringen endast om punkteringen inte är större än 4 mm eller 0,16 tum och endast om punkteringen är belägen i däckets kontaktyta. Om det punkterade området är större än vad som nämns bör du ringa vägassistans och inte försöka köra bilen.

Mercedes säger att du med detta kit enkelt kan täta en punktering, vilket bör ge dig ytterligare 150 mils körning i hastigheter på upp till 80 km/tim. Naturligtvis är detta inte garanterat och allt beror på hur allvarlig punkteringen är och hur väl du lyckas täta den.

I den här artikeln kommer vi att guida dig genom de steg som är förknippade med hur och när du ska använda kitet och all nödvändig information som du behöver för att täta däcket så bra som möjligt.

När och hur kan jag använda Mercedes TIREFIT-kit?

Som tidigare nämnts kan du bara använda detta kit om punkteringen inte är större än 4 mm eller 0,16 tum i diameter. Du bör också undvika att använda Mercedes TIREFIT-kit om utomhustemperaturen är lägre än 4ºF eller -20ºC.

För att kunna använda kitet måste du se till att du är parkerad i en säker miljö, bort från trafik eller miljöfaror. Du måste först ansluta kitet genom att gå igenom de instruktioner som finns i förpackningen. Därefter måste du ansluta kompressorn till ditt 12V-uttag för att få ström och ansluta slangen till däcket.

  Vilken inkomstklass köper BMW respektive Mercedes?

Koppla in kompressorn och se till att övervaka trycket hela tiden. Kompressorn kommer till en början att fylla däcket med tätningsmedlet som och därefter ska den också lufta däcket. Fortsätt processen tills däcktrycket ligger runt 2,0 bar/29PSI/ 200kPa.

Du bör inte köra kompressorn utan att stanna i mer än 10 minuter eftersom den kan överhettas. Om däcktrycket är mindre än 2,0 bar bör du stänga av kompressorn och upprepa processen efter några minuter. Se också till att sakta rulla däcken lite mellan två luftningstillfällen.

Kompressorn kan inte nå det rekommenderade trycket.

Om allt går rätt till bör kompressorn luftar upp däcket så småningom och du bör vara redo att köra. Detta är dock inte alltid fallet, och om däcket är alldeles för skadat kommer du inte att kunna lufta upp däcket till 2,0 bar.

Detta innebär att Mercedes TIREFIT-kit inte kan fylla på däcket med luft eftersom däcket är för skadat. I det här läget är det bästa du kan göra att ringa vägassistans eller försöka kontakta någon som kan förse dig med rätt reservhjul och däck.

Vad du än gör, se till att du inte kör bilen eftersom ett luftlöst däck kan orsaka många problem, från att skada hjulet till att tappa kontrollen och orsaka en olycka. Det är absolut nödvändigt att du inte kör bilen med ett luftlöst däck oavsett om du är nära hemmet eller inte.

  Vad är Brabus för Mercedes-Benz?

Potentiella problem vid användning av Mercedes TIREFIT-kit

Mercedes Tirefit-kit kan vara ett riktigt användbart verktyg i en nödsituation eftersom det snabbt kan luftas upp ett lätt till måttligt skadat däck och göra det möjligt för dig att nå din destination i de flesta fall. Att använda TIREFIT-kitet kan dock potentiellt leda till förgiftning eller alla slags skador.

När du hanterar TIREFIT-kitet ska du se till att använda ett par industriella handskar och försöka hålla tätningsmedlet borta från dina ögon, kläder, hud eller näsa. Om din hud eller dina ögon kommer i kontakt med däcktätningsmedel ska du se till att skölja av det med vatten så snabbt som möjligt eftersom det kan orsaka hudirritationer.

Du bör inte heller köra kompressorn i mer än 10 minuter i en enda följd eftersom det lätt kan överhettas kompressorn. Slutligen ska du se till att justera din körhastighet till högst 80 km/h om du har använt TIREFIT-satsen för att lufta däcket. Se också till att kontrollera däcket med några mils mellanrum bara för att vara säker på att allt är okej.

FAQ-avsnitt

Är däckuppfyllningssatser bättre än reservdäck?

Nej, det är de inte. Ett matchande reservdäck i fullstorlek är mycket bättre än ett däckuppfyllningskit, men dessa tar alldeles för mycket plats och har sedan länge övergivits av Mercedes och många andra premiummärken.

Ett reservdäck av full storlek är inte samma sak som ett punkterat däck eftersom reservdäcket förmodligen har nyare slitbanemönster vilket innebär att greppnivåerna mellan dina två däck inte kommer att vara desamma. Dessutom är ett litet reservdäck också bättre än en inflationssats, men det är inte alls lika användbart som ett fullstort reservdäck.

  Vilken SUV är bäst, Cadillac eller Mercedes?

Är Mercedes TIREFIT-kit standard?

Alla Mercedes-modeller är utrustade med någon form av lösning för ett punkterat däck och de nyaste modellerna har TIREFIT-kit som standard. Äldre Mercedes-modeller var utrustade med fullstora reservdäck och vissa av dem, som Mercedes Benz G-klass, erbjuder dem fortfarande i dag.

Om din Mercedes inte har TIREFIT-kit i bagageluckan ska du se till att investera i ett sådant eftersom det kan komma väl till pass om du råkar ut för en punktering.

Är run-flat-däck värda det?

Run-flat-däck kan köras även om de punkteras, men detta är endast begränsat till cirka 50 miles på max. samtidigt som man håller en lägre hastighet. Den maximala hastigheten bör inte överstiga 80 km/h vid något tillfälle och ju långsammare du kör desto bättre.

Run-flat-däck är verkligen värda det eftersom de verkar vara en perfekt medelväg mellan de praktiska kompromisser som fullstora reservdäck erbjuder och fördelarna med att alltid ha möjlighet att köra bilen även när däcket är punkterat.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts