Volkswagen T-Roc är en av de mer populära VW crossoverna/SUV:erna på marknaden eftersom den är relativt prisvärd att köpa samtidigt som den ingår i det mest populära bilsegmentet just nu. Den är placerad mellan den större VW Tiguan och den minsta nya VW T-Cross. Den första generationen av T-Roc kom ut 2017 och VW har omdesignat den inför modellåret 2022.
I den här artikeln kommer vi att nämna de mest överraskande fakta om VW T-Roc som säkerligen kommer att påverka framtida VW T-Roc-köpare på ett eller annat sätt. Så om du vill veta mer om T-Roc, vad som gör den speciell och vad som gör den lite konstig, se till att läsa den här artikeln!
Anpassning
Volkswagen har tänkt sig att T-Roc ska vara en mer anpassningsbar VW än de flesta andra på marknaden. Du kan till exempel välja mellan en hel massa färger, varav de flesta inte går att få med andra VW-modeller. För det andra kan du till och med bestämma dig för att måla taket och resten av bilen i en annan färg för att göra din T-Roc mer unik och autentisk.
Du kan välja mellan standard T-Roc, T-Roc Style, T-Roc Sport och T-Roc R-Line. Fyra olika panelfärger och val mellan tyg, läder och mocka finns också för att hjälpa dig att göra din T-Roc mer efter din personliga smak. Du kan till och med måla vissa av inredningsdetaljerna i bilens karossfärg vilket inte är något du kan göra med i stort sett alla andra VW.
Det är också en cabriolet
T-Roc var tänkt som en sportig crossover/coupe SUV, men du skulle bli förvånad om du visste att du också kan köpa den som en cabriolet. VW vill att du ska tro att den nya T-Roc kan vara ett modeuttryck lika mycket som en bil, vilket är anledningen till att du kan köpa en crossover/SUV/coupe/konvertibel-modell, vilket är nästan okänt, med undantag för Range Rover Evoque.
Sju motorer
De flesta biltillverkare i dag försöker göra sitt utbud så lättbegripligt och så sammanhängande som möjligt, men det verkar som om VW vill ha raka motsatsen med T-Roc. Vi har redan nämnt att du kan använda en utökad uppsättning autentiska alternativ och trims, men VW T-Roc kan också fås med sju olika motorval.
Ingångsmotorer inkluderar små diesel- och bensinenheter som 108 hk 1.0L TSI eller 113 hk 2.0L TDI. Toppmodellen är 2.0L TSI med 300 hk, som säkert får T-Roc att kännas som en Golf R på styltor.
Teknik
Volkswagen har också sett till att T-Roc är packad med de allra senaste och bästa VW-tekniska funktionerna som finns tillgängliga. Den får en helt digitaliserad interiör med VW:s senaste Virtual Cockpit-display, en stor pekskärm i mittkonsolen och en hel rad imponerande funktioner som avancerad röstigenkänning och omgivande belysning.
När det gäller säkerhet och bekvämlighet får T-Roc saker som Front Assist, Jam Assist, Pedestrian Warning, Auto Lights, Rear Traffic Alert, Lane Keep Assist, Park Assist, Adaptive Cruise Control, IQ Drive Assist och alla nödvändiga sviter för navigation, Apple CarPlay och Android Auto.
Pris
Med så höga nivåer av anpassning, teknik, säkerhet och till och med utrymme skulle man kunna tro att T-Roc är en ganska dyr bil, men det är inte precis fallet. Med sina 30 000 dollar är det inte den billigaste crossover-SUV:n, men den konkurrerar med bilar som Audi Q3, och Q3 får egentligen inte fler funktioner än vad T-Roc får, trots att den kostar mycket mer.
Motorerna som erbjuds i Q3 och T-Roc är också ganska lika, vilket även gäller AWD-systemet och växellådan. Plattformen är densamma, körställningen är densamma. Visst, Q3 är mer premium och det kan man känna, men skillnaden är egentligen inte så stor.
Popularitet
Volkswagen lyckades sälja mer än en miljon av dessa under de första fem åren sedan T-Roc började tillverkas, vilket är ett oerhört stort antal. Detta bekräftar bara ytterligare det faktum att T-Roc är en av de mer populära VW-modellerna hittills, särskilt eftersom den kombinerar i stort sett allt du kan önska dig av en modern stads- och långdistansdrivrutin för vardagsbruk.
FAQ-avsnitt
Vad är bra med VW T-Roc?
Det finns många fördelar med T-Roc, varav de viktigaste är att det är en crossover-SUV och att den är fylld med all den senaste tekniken som VW har att erbjuda. Den erbjuder också en hyfsad mängd utrymme vilket innebär att den inte är för stor eller klumpig att köra samtidigt som den kan transportera flera vuxna utan alltför stora bekymmer. Slutligen är bagageutrymmet i bagageluckan lättåtkomligt och rymmer en hel del saker.
Vi måste nämna att T-Roc också har fått ett säkerhetsbetyg på 5 av 5 stjärnor vilket ytterligare bidrar till tillfället. Slutligen representerar T-Roc helt möjligtvis den söta punkten i hela VW:s utbud av förbränningsmotorer för dem som inte är ute efter så mycket utrymme som möjligt. Det är en bra allroundbil, och försäljningen bevisar det säkert.
Vad är dåligt med VW T-Roc?
Ingen bil är perfekt och därför kommer vi att nämna några VW T-Roc nackdelar också. För det första erbjuder T-Roc inte den bästa sikten tack vare sin lutande taklinje och det bakre huvudutrymmet skulle kunna vara bättre bara om taket inte smalnade av så mycket som det gör. För det andra ser T-Roc lite ut som VW Polo på insidan, vilket är bra att säga om Polo, men inte om T-Roc.
Vi måste också tillägga att T-Roc inte är en särskilt karaktärsfull bil att köra. Den är utformad för att vara en bra allroundbil, och det är den också, men den saknar lite karaktär. Visst, T-Roc R Sport 300hp är lite annorlunda, men den bilen kostar mer än 50 000 dollar, vilket är mycket pengar för en liten crossover på instegsnivå.