Volkswagen Polo är en subkompakt familjeliknande hatchback som är utformad för att dra nytta av samma egenskaper som VW Golf, men i ett mer förnuftigt, mindre paket. Polo har sina rötter flera decennier tillbaka i tiden och är en av de äldsta VW-modellerna. VW behöll Polo under hela denna tid eftersom det är en riktigt välbalanserad och prisvärd bil som ger dig allt du vill ha av en VW.
I den här artikeln kommer vi att nämna alla överraskande fakta om VW Polo som inkluderar saker du aldrig hört talas om och saker du aldrig skulle förvänta dig från en bil som Polo. Allt som allt är några av dessa viktiga nog för att få dig att svänga mot eller bort från Polo som ditt nästa bilköp, så se till att läsa den här artikeln för att få veta mer om VW Polo!
Den är inte så liten
I motsats till vad många tror är VW Polo inte så liten som de flesta tror att den är. Jag är 1,80 lång och jag får plats väldigt bekvämt i Polo, även med en vuxen som sitter bakom mig. Detta är logiskt eftersom VW Polo är baserad på VW:s MQB-plattform som också ligger till grund för VW Passat som är en av de mest rymliga bilarna som VW tillverkar.
VW Polo har riktigt korta överhänder fram och bak vilket innebär att hjulbasen mäter cirka 2564 mm vilket bara är några tiotals millimeter kortare än den relativt rymliga VW Golf. Detta innebär att den nya VW Polo erbjuder lika mycket utrymme som Golf Mk5 som aldrig ansågs vara tillräckligt rymlig.
Högteknologi i överflöd
Volkswagen är inget premiummärke och Polo är en VW på instegsnivå. När man sätter ihop dessa två fakta skulle man kunna tro att VW Polo bara kommer med en nyckel och fyra hjul, men det är långt ifrån sanningen. Tvärtom, VW Polo drar nytta av banbrytande teknik som en virtuell cockpit med bredskärm, adaptiv farthållare, adaptiva dämpare och trådlösa telefonladdare.
Dessutom kan VW Polo också fås med full LED-strålkastare och bakljus, air-care A/C med luftkvalitetssensorer och allergifilter, upptäckt av döda vinkeln, trafikvarnare bakåt, nyckellös start, nyckellöst inträde, nödbromsning, skydd för fotgängare, frontassistans och en parkeringspilot som kan parkera bilen helt autonomt. Inte så pjåkigt för en instegsbil.
Big Power
Segmentet för subkompakta hatchbacks är mest känt för bilar som knappt passerar 100 hk-gränsen. Detta är i viss mån vettigt eftersom dessa är otroligt små och tenderar att vara under 3 000 lbs åtminstone, vilket ofta är hälften av vikten för en mellanstor till fullstor SUV. VW Polo handlar dock inte om små effekter eftersom mer än 50 % av det nuvarande motorprogrammet har mer än 100 hk.
Stjärnorna i showen är 1,5L TSI med 150 hästkrafter som ger den lilla Polo ett effekt-viktförhållande på 9 kg/hp-förhållande. För att få en liten överblick över sammanhanget kan nämnas att BMW 518d G30 har ett ynka 11 kg/ hk-förhållande, medan 520 G30d med 184 hk bara väger 0,2 kg per hk mer än Polo. Polo GTI med 200 hästkrafter som toppmodell har ett förhållande på 6,2 kg/timme, vilket är bättre än BMW 530d med 260 hästkrafter.
Den första generationen av Polo var inte en VW
När vi ändå talar om de mest överraskande fakta om VW Polo måste vi också nämna att den första generationen av Polo inte ens var en VW överhuvudtaget. Den första Polo kom ut på 1970-talet, men bilen utvecklades ursprungligen av NSU Motorwerkhe som senare förvärvades av VW som faktiskt gav Polo liv.
Detta innebär att den första generationen av Polo inte är en VW, den utvecklades inte av VW och var inte heller planerad att ha några kopplingar till VW. Företaget NSU Motorwerkhe har dock haft en tuff tid med sina opålitliga garantianspråk som ledde företaget nära konkurs och var anledningen till att det förvärvades av VW.
Audi 50 var dess födelsenamn
Innan namnet Polo kom till, bytte bilen några olika namn. VW kallade den först Audi 50 (tänk dig), men VW var inte så säker på namnet och ville till och med döpa den till ”Mini Golf” vid ett tillfälle. VW övervägde också namnet ”Bonito”, men tack och lov fastnade namnet Polo.
Utvecklingen av VW Polo var verkligen en intressant era eftersom det inte ens var säkert att Polo skulle klara sig. Tack och lov gjorde den det och finns fortfarande kvar även efter nästan 50 års produktion.
FAQ-avsnittet
Vad är bra med VW Polo?
En av de saker som VW gör riktigt bra är att göra bilar som är lätta att rekommendera. VW Polo har många fördelar till sitt namn, så mycket att det kan vara svårt att klämma in dem alla här, men vi ska försöka. Till att börja med befinner sig Polo mellan premium-subkompaktsegmentet och ekonomisegmentet, vilket är ett pris som hör hemma i det förstnämnda samtidigt som den erbjuder kvalitetsnivåer i det sistnämnda.
För det andra är dess teknik imponerande, den är bekvämare och rymligare än man kan tro och den är en av VW:s mest pålitliga bilar. Även efter nästan 50 års existens säljer Polo bra tack vare klassledande praktiska egenskaper, teknik, säkerhet och till och med återförsäljningsvärde. Slutligen måste vi också nämna att det är helt otroligt att fortfarande kunna köpa en Polo GTI med över 200 hästkrafter.
Vad är dåligt med VW Polo?
Det goda, det dåliga och det fula, ja, vi kan inte säga något om att Polo är ful, men vi kan nämna några nackdelar med dess namn. Även om Polo inte är så liten som den verkar, är den fortfarande för liten för de flesta bilister där ute, särskilt för dem som ägnar mycket tid åt att transportera många människor och bagage. För det andra har Polo blivit ganska dyr år 2023.
För det tredje har Polo fortfarande vissa tekniska lösningar som finns i VW Golf som har funnits i 10 år vilket har varit något av ett tema när det gäller Polo. Ännu mer än så är det så att 2023 års Polo-modeller med lägre specifikation har en luftkonditioneringssystemkonstruktion som först debuterade i Mk4 Golf 1997, för två och ett halvt decennium sedan!