Hur tillförlitliga är självparkerande bilar?

Genom åren har många biltillverkare tagit fram olika sätt att göra det så enkelt som möjligt att köra och parkera en bil. Parkeringssensorer, kameror, filhållningshjälpmedel, döda vinkeln-hjälpmedel, prekollisionssensorer osv.

Alla dessa system tillsammans ger ett större skydd och hjälper dig också att navigera bilen i lägre hastigheter. Men effektiviteten hos dessa system var inte så stor för ett par år sedan.

Men numera har dessa system nått sådana nivåer av sofistikering att det är ovanligt att se ett fordon i den högre kategorin som inte är utrustat med dessa funktioner. När det gäller självparkering har så mycket som 81 % färre olyckor inträffat tack vare parkeringshjälp.

Dessutom har den tid det tar att parkera en bil minskat med upp till 10 % tack vare självparkeringsteknik. I takt med att denna teknik fortsätter att utvecklas kommer vi troligen att få se system som dessa så småningom helt och hållet ersätta människan när det gäller parkering.

Hur fungerar det?

I takt med att bilindustrin tryggt tar steget in i den autonoma eran blir självparkeringssystemen alltmer sammanhängande och tillförlitliga. Men den autonoma aspekten av självparkering är fortfarande ganska dämpad tack vare många säkerhetsfrågor och det faktum att ett system inte kan förutsäga eller fatta etiska beslut på egen hand.

Den enda autonoma aspekten av sådana system är alltså styrningen. Systemet har till en början till uppgift att hitta en lämplig parkeringsplats där bilen kan stå säkert. När systemet har hittat en sådan plats skickas vanligtvis en akustisk och visuell signal till föraren.

  Förlorar elbilar sin laddning när de står parkerade?

Efter detta aktiverar du självparkeringsfunktionen och bilen instruerar dig att växla mellan fram- och baklängeskörning. Vissa system kommer också att accelerera och bromsa åt dig, andra kommer bara att tala om för dig när du ska accelerera eller bromsa.

Dessa bilar är utrustade med närhetssensorer som varnar dig om du är för nära ett hinder. Allt du behöver göra i det här läget är att följa instruktionerna och du bör vara säkert parkerad på ett ögonblick.

Avancerad självparkeringshjälp

Men vi lever år 2021, och det finns system som drastiskt daterar de tidigare nämnda parkeringsassistanssystemen. Sådana system används av BMW och Tesla för att nämna några, och dessa system kräver inte ens att du är inne i bilen när du parkerar.

Dessa system fungerar bäst om du måste parkera i trånga utrymmen. Du ska bara rada bilen på lämpligt sätt, kliva ut och bilen gör sin sak. Du kan styra din BMW 7-serie med en särskild nyckelknippa, eller en mobiltelefon i fallet med Tesla.

Det är värt att nämna att dessa system ännu inte kan styra av sig själva, så det är bäst att du ser till att rada upp bilen ordentligt. Mercedes har nyligen avslöjat den nya S-klassen och som alltid har S-klassen debuterat med massor av ny teknik som ännu inte testats fullt ut.

Mercedes kallar detta system för PARK PILOT, och vad det gör är att det tar full kontroll över din parkering, du behöver inte ens vara där. Lämna bara bilen vid grinden på flygplatsen i Stuttgart, så parkerar bilen själv. Och när du kommer fram väntar bilen på dig där du lämnade den.

  Bästa bilen för golfare

Parkeringsassistanssystems tillförlitlighet

Det första verkligt storskaliga experimentet om parkeringshjälpssystemens tillförlitlighet och effektivitet ägde rum 2015 och genomfördes av AAA UK. Testet bestod av några olika aspekter som t.ex. kantstötningsfrekvens, hastighet, noggrannhet och antalet manövrar.

Testet kom fram till att med parkeringsassistans i bruk upplevde förarna så mycket som 81 % färre kantstensnedslag, och tiden det tog att aktivera systemen och att parkera bilen helt minskade också med cirka 10 %. Till råga på allt använde förare som aktiverade dessa system så mycket som 47 % färre manövrar, vilket drastiskt förbättrade effektiviteten.

Men dessa system är inte perfekta, och AAA konstaterade också att dessa system ibland parkerade bilarna alldeles för nära trottoarkanten, vilket i teorin skulle kunna öka risken för att hjulen körs in i trottoarkanten när du bestämmer dig för att lämna parkeringsplatsen.

I slutändan handlar det om hur säker du är när det gäller parallellparkering. Om du anser att du är mer än duktig på att parallellparkera kan dessa system verka som en olägenhet för dig, men om du saknar erfarenhet kan dessa system hjälpa dig oerhört mycket.

FAQ-avsnittet

Kan dessa system ersätta dig helt och hållet?

Nej, även om de teoretiskt sett skulle kunna göra det, kommer vi juridiskt sett inte att få uppleva ett fullständigt övertagande i närtid. Dessa system är värdefulla i vissa situationer och de fungerar bättre om det inte finns några distraktioner i närheten, men oftast är det aldrig fallet.

  Bästa bilen för stadskörning

Du bör aldrig förlita dig på dessa system för att göra något utan att du är helt medveten om det, eftersom många oönskade situationer har uppstått tack vare att människor har varit alltför självsäkra på kisel.

Vad måste jag ha för att kunna dra nytta av dessa system?

Dessa system är vanligtvis paketerade som tillvalspaket i samband med teknik. Så om du kryssar i alla rätt rutor är det troligt att du får ihop allt du behöver för att självparkera en bil. Närhetssensorer, kameror och radar är vanligtvis vad som ingår i dessa system.

Det finns anmärkningsvärda skillnader mellan de mer vanliga och gammaldags parkeringshjälpsprogrammen och de mer avancerade som finns i Tesla, BMW eller Mercedes.

Kan man få självparkering med en manuell bil?

Manuella är annorlunda än automatiska och det finns massor av system som fungerar bättre med automatiska växellådor. Automatiserad farthållare är ett av dem eftersom detta system inte kan stanna helt om du inte växlar i enlighet med detta.

Parkeringshjälp är också ett system som måste kompromissa beroende på växellådsalternativet. Vissa biltillverkare som Mercedes eller Tesla behöver inte oroa sig för detta eftersom de inte ens erbjuder några manuella växlar längre, men andra som Audi (som fortfarande erbjuder manuella växlar) erbjuder lägre nivåer av dessa assistanssystem.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts