Är Volvos turbos tillförlitliga?

Volvos turbomotorer tar mindre plats och är betydligt lättare än konventionella sugmotorer. Volvos turbomotorer är också bränslesnåla och tillförlitliga.

Tillförlitligheten hos en Volvo turbomotor beror på hur ägarna hanterar den. Detta inkluderar vilken typ av kylvätska som används och hur ofta du fyller på eller byter ut den. Vilken typ av bensin du använder, dina körvanor och din boostnivå spelar också en stor roll här.

Volvo turbomotorns tillförlitlighet beror på förarna

Även om Volvos turbomotorer lovar lång livslängd och prestanda beror deras tillförlitlighet på användarna. Om du är en slarvig förare eller slarvar med turbounderhållet kommer du att spendera mer än du kan föreställa dig på reparationer. Vad värre är kan det sluta med att din motor helt går sönder när den blir för trött av för många reparationer.

Hur den presterar och hur länge du kan behålla den beror på vad du gör med den. Hur du tar hand om din turbomotor är också kopplat till hur den presterar. Låt oss ta en titt på några av de saker som avgör tillförlitligheten hos Volvos turbomotorer.

Typ av bensin

Volvo turbomotorer kan köras på vanlig bensin med en oktantal på 87 % och uppnå goda prestanda. Turbomotorn knackar inte och ger inga bensinrelaterade problem. En premiumgas med en oktantal på 91 % eller högre ger dock bättre prestanda och håller motorn i gott skick.

Oljetyp

Det rekommenderas ofta att använda syntetisk olja på bilar som körs på turbo. Detta beror på att turbomotorer producerar en stor mängd värme, och syntetiska oljor är starkare när det gäller att stå emot denna värme utan att snabbt gå sönder.

Om du däremot kör din turbo på petroleumolja kommer oljan att brytas ner snabbt. Petroleumoljor är inte tillräckligt starka för att tåla den typ av värme som turbos producerar och kan leda till slam i turbon. Om petroleumolja bryts ner snabbt måste du byta olja oftare.
Om du till exempel måste byta petroleumolja var 3 000 miles behöver du bara byta en syntetisk olja var 7 000 miles. Syntetisk olja kan tjäna dig längre än petroleumolja. Problemet kommer när du använder petroleumolja och behandlar din turbo som om du använder syntetisk olja.

  Vilken Volvo har 3 rader?

Hur ofta oljan byts och fylls på

Oavsett om du använder syntetisk olja eller petroleumolja blir de smutsiga efter ett tag och oljan måste bytas. Förorenad olja kan täppa till inlopps- och returledningarna i en turbomotor, vilket orsakar felaktigt luft- och gasflöde. Detta kan oundvikligen skada avgassystemet. Observera också att en igensatt matarledning kan äta upp axeln.

Det är alltså lämpligt att byta olja då och då, baserat på den typ av olja du använder och tillverkarens rekommendation (kontrollera din bruksanvisning). Och när oljan börjar bli låg är det bästa att fylla på den. Om oljan inte är tillräcklig kan det leda till att turbon slår ut.

Boost-nivå

Turbomotorer fungerar naturligt vid en viss laddningsnivå. Om du går över den nivån kommer det att leda till att turbon arbetar mer än vad den borde och förkorta dess livslängd. De flesta biltillverkare rekommenderar att turbos körs på något under 12psi. Körning med för högt tryck kan skada turbon, och lägre körtryck kan förlänga dess livslängd. Så enkelt är det.

Turbons utformning och vad du gör med den.

Att förstå vilken typ av konstruktion din Volvoturbo använder kan förlänga eller förkorta dess livslängd. Turbomotorer producerar en stor mängd värme. Denna värme kan, om den inte kontrolleras ordentligt, leda till att motorn byggs upp, vilket gör att den ”kokar ihop”. Så hur ser du till att denna värme inte kokar upp oljan?

  Audi S5 Sportback tillförlitlighet

Nyligen producerade Volvos levereras med vattenkylda turbos. En vattenkyld turbo använder vatten för att kyla turbon när du stänger av motorn. När motorn är avstängd och den cirkulerande oljan slutar röra sig, kommer oljan inuti inte att stekas upp av motorn eftersom motorn redan är kall.

För mycket äldre Volvos som inte har vattenkylda turbos. Du kan kyla turbon genom att gå på tomgång innan du stänger av motorn. En bil som går på tomgång har ingen belastning som den bär, så motorn kyls ner. När du sedan slutligen stänger av motorn slutar den flödande kylvätskan och möter en kall motor. På så sätt brinner kylvätskan inte upp.

Att inte utnyttja tomgångsmetoden när du inte har en vattenkyld turbo är inte lämpligt för din turbo. Eftersom oljan kommer att steka upp, vilket gör att du måste byta den tidigare än nödvändigt. Om du inte byter olja och kör din turbo på bränd olja kommer den att slå ut. Detta kommer antingen att få dig att spendera pengar på reparationer eller en ny turbo.

FAQs

Hur länge håller Volvos turbos?

Volvos turbos kan hålla 60 000 till 160 000 mil eller längre innan de byts ut. Motorn kan till och med hålla hela fordonets livslängd. Detta beror dock på användaren. Korrekt underhåll och rätt körtryck förlänger turbonas livslängd. Försummas det skulle det omvända ske.

När ska du byta kylvätska för Volvos turbo?

När Volvo turbos kylvätska ska bytas ut beror på hur ofta du kör och vilken kylvätska du använder. Syntetisk olja bryts inte ner snabbt, så den behöver bytas då och då. Men petroleumolja kommer att behöva bytas med korta intervaller eftersom den inte klarar av turbovärme och bryts ner snabbt.

  Volvo vs BMW:s tillförlitlighet - vilken är bäst?

Ju mer du kör, desto mer smutsig blir oljan, så du måste byta olja oftare. Du kan byta turbokylvätska efter varje 5 000 eller 7 000 mil. Eller ännu hellre, se i ditt fordons bruksanvisning efter tillverkarens rekommendation om när du ska byta olja.

Vilket bränsle och vilken olja bör Volvo turbos använda?

Volvos turbos kan köras med vanligt bränsle utan att ge problem. Men för optimal prestanda rekommenderas att du använder premiumgas. Syntetisk olja är bäst för Volvo turbos eftersom den tål den värme som en turbomotor producerar. Eftersom den inte bryts ner lätt behöver du inte byta den med korta intervaller.

Hur vet du att din Volvo turbo är trasig?

Lägg händerna på kompressorns inlopp. Överflödig olja nära detta inlopp kan betyda att något är fel på turbon. Om din turbo fungerar med hälften så mycket laddning som den brukar, betyder det att turbon är allvarligt skadad, att fjädern för avgasmanöverdonet är svag eller att det finns ett kraftigt laddningsläckage.

Kan du köra med en trasig Volvo-turbo?

Du kan köra med en defekt turbo, men det ger inte bara en dålig körning utan skadar även andra komponenter som är anslutna till den. Du kan köra bilen med en lätt pedal om turbon fryser fast, men tätningarna har inte sprängts ut.

Men om tätningarna sprängs, bränns eller delvis bränns kommer olja in i katalysatorn och avgassystemet. Denna åtgärd kommer att leda till att katalysatorn och allt som är förknippat med avgassystemet går sönder. Dessutom kommer du att förlora olja snabbt. Så det bästa rådet är att inte köra med en dålig turbo.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts